AI חדשות – בינה מלאכותית והתקיפות בעזה

AI והתקיפות בעזה

5 בנובמבר, 2023

 

אין דבר כזה לחזור לשגרה כרגע, לטעמי.

כל דבר שאני עושה כרגע, כולל כתיבת הניוזלטר הזה, נעשה במקביל למחשבות על החטופים ועל איך אפשר להחזיר אותם.
שני מסלולים במקביל – כל דבר בחיים, לצד הצורך בהחזרת החטופים.

השבוע –

  • כתבתי על השינויים החדשים של ChatGPT. 
  • כתבתי על צה״ל, שמשתמש ב-AI כדי למלא את בנק המטרות בזמן אמת.
  • כתבתי על חברת בבילון AI, שהתרסקה ולימדה לקח חשוב.
  • כתתי על המודל החדש ששחררה חברת ה-AI של אילון מאסק.
 
ועוד ועוד.

 

קריאה מהנה.


**91% בינה אנושית** 
בינה מלאכותית היתה מעורבת מעט בתהליך כתיבת הניוזלטר, אילון מאסק היה אומר שאני נותן לה יותר מדי חופש.

חדשות - בקצרה

1. חברת ה-AI החדשה שהקים אילון מאסק (xAI) שחררה את המודל החדש שלה לקבוצה ראשונה של משתמשים (וכמובן זכתה בסיקור של כל העולם). למודל קוראים Grok (רפרנס למילה שטבע רוברט היינלין, בספר ״גר בארץ זרה״, קלאסיקת מדע בדיוני וספר מעולה בכללי). גרוק הוא צ׳אטבוט AI עם “rebellious streak״ (הגדרה של מאסק, בהשראת המחשב שנבנה בספר מדריך הטרמפיסט לגלקסיה).
הייתי כותב על זה יותר, אבל לא מגיע למאסק אייטם גדול בשלב הזה. 

2. צ'אטבוט חדש של LinkedIn, הפועל על גבו של GPT-4 של OpenAI, יעזור למשתמשי הפרימיום, בין היתר, להעריך את הכדאיות של הצעות עבודה בפלטפורמה. 

3. נציגים וחברות מ-28 מדינות (כולל ארה״ב וסין) חתמו על הסכם משותף, במסגרת כינוס ראשון מסוגו שהתקיים באנגליה. ההסכם מתחיל לייצר הסדרה של פיתוחים בעולמות ה-AI כדי להתמודד עם הסיכונים הקטסטרופליים שהטכנולוגיה מציבה.

4. Google DeepMind הוציאה גרסה חדשה של AlphaFold, כלי למיפוי חלבונים שמסייע לעולם כולו לפרוץ דרכים חדשות בפיתוח תרופות ופתרונות שנחשבו לא אפשריים עד לא מזמן (כולל למשל אינזימים לפירוק פלסטיק). אני ארחיב עליו בקרוב, מדובר בחברה ומודל שמשפיעים מאוד על האנושות, בקטע טוב.

5. ״צ׳ופר״ צפוי מפריחתם של כלים דוגמת ChatGPT – גידול משמעותי (1265%) במספר הודעות הפישינג. יש סיכוי שהניגרים יצליחו לכתוב אימיילים קצת יותר אמינים עכשיו? 


6. ראש תחום ה-AI של גוגל, Shane Legg (אחר ממייסדי DeepMind) טוען שיש סיכוי של 50% שתיווצר אינטליגנציה כללית מלאכותית (AGI) תוך 5 שנים. איך תיראה האנושות כשאותה בינה מלאכותית, שמודעת לעצמה, תתנהל פה בעולם? נתנחם בזה שיש 50% (לפי שיין לג) שזה לא יקרה בחמש השנים הקרובות.

7. בכירי עולם ה-AI מתכתשים. 
אחד מ״סנדקי ה-AI״, Yann LeCun, טען בראיון שחברות ה-AI הגדולות מובילות נרטיב של חורבן האנושות ע״י AI בגלל שהן רוצות לקדם רגולציה שתעזור לעסקים שלהם. הסכנה האמיתית, טוען לאקון (מדען ה-AI הראשי של מטא, חברה קטנה ובכלל לא ענקית טכנולגיה שמשתמשת בלובי כדי להשיג מטרות עסקיות בארה״ב) היא ריכוז השליטה בידי מספר חברות גדולות.
המנכ״ל של Google DeepMind, דמיס הסאביס, התנגד לביקורות של לאקון וטען כי הן ״מופרכות״.

שלושה דברים גדולים

1. AI ומלחמת עזה - בנק המטרות

אני ממשיך בעדכוני AI ומלחמת עזה.

דרכי הפעולה ואופי הפעילות של חמאס השתנו לגמרי בשבועות האחרונים, עקב ההפצצות והכניסה הקרקעית. איך מצליחים לזהות מטרות חדשות במהירות? AI.

צה״ל עדכן שהוא משתמש בבינה מלאכותית כדי לנטר שינויים בדפוסי התנועה והפעילות של מחבלי החמאס, ולעדכן את בנק המטרות שלו במהירות הבזק ולהעביר את המטרות לכוחות בשטח. מעט פרטים אפשר לקרוא כאן (הכל סופר חשאי, מן הסתם).

באותו נושא, נתקלתי בטור דיעה מעמיק של כתב הטכנולוגיה של הלוס אנג׳לס טיימס, בריאן מרצ׳נט, שאומר שהעולם לא יודע איזה שימוש ישראל עושה ב-AI בתקיפות שלה בעזה, וזה לא טוב.
מדוע? כי בינה מלאכותית מוטה מאוד, ולא היינו רוצים שהיא תבחר מטרות או תטרגט תקיפות. ממש מעניין.

אני, כמובן, בצד של צה״ל וה-AI.

2. חלום ה-AI ושברו - הסיפור של Babylon Health

בבילון הלת', סטארט-אפ בריטי, שהבטיח את אחד מהגביעים הקדושים של עולם הרפואה – Doctor in your pocket, סוגר פעילות.
למה זה מעניין? זהו סטארטאפ שגייס 1.2 מיליארד דולר (אחד הסטארטאפים שגייסו הכי הרבה מימון בהיסטוריה של הסטארטאפים הרפואיים בעולם). Babylon Health נוסדה ב-2017 והבטיחה אפליקציית AI שיכולה לאבחן ולסייע בטיפול במטופלים.
הסטארטאפ גרף כתבות אוהדות, נהירה של פוליטיקאים ומשקיעים מובילים מכל העולם.
בחודשים האחרונים התברר שההבטחות כיסו מימוש גרוע מאוד (עד כדי האשמות בתרמית, ואזכורים רבים של Theranos, המכשיר לבדיקות דם של אליזבת׳ הולמס שהתגלה כתרמית מוחלטת).

מה אפשר ללמוד מזה?
שבשנים האחרונות יזמים ממהרים להדביק מדבקה של AI על מצגות גיוס ההון שלהם והמשקיעים נוהים אחריהם (לא כולם, אל תיעלבו לי פה).
אין פתרונות קלים לבעיות מורכבות.

3. לא ייאמן, עוד חידושים ב-ChatGPT

השבוע, בפינתנו ״OpenAI משיקה״:
ChatGPT הפך לכלי מטורף ומסמן שוב את עתיד עולם ה-Genrative AI – לא ריבוי כלים, אלא מעט כלים, עם הרבה שימושיות לכל אחד מהם.

ChatGPT הפך בשבועות האחרונים למולטי-מודל (כתבתי על זה לפני מספר גליונות) – וכעת הוא יכול לעבד קבצים ויז׳ואליים ולייצר תמונות (פשוט בחרו ב-DallE 3 באפשרויות, למשתמשים המשלמים כמובן). יש בו גם מודל של טקסט טו טקסט וגם טקסט טו אימג׳ (זו הפשטה, אבל זה יספק לצורך ההמחשה).
 
עכשיו אפשר גם להעלות סוגי קבצים שונים כמו PDFs, תמונות, וסטים של נתונים, ולבקש מ-ChatGPT לחלץ או לנתח את הנתונים, להציג אותם באמצעות Dall-E, ולייצא את התמונות, התרשימים או הנתונים שנוצרו בפורמטים שונים. עד לא מזמן הייתי ממליץ על כלים דוגמת ChatPDF, צ׳אטגפט יחסל את השוק הזה.

השיפורים האלה לא רק הופכים את ChatGPT ליותר אינטואיטיבי אלא גם מקדמים אותנו במהירות למציאות שבה יהיו מספר כלים מרכזיים שיציעו את מרבית הפתרונות בעולמות ה-Generative AI.
דוגמא קטנה להמחשה – אתם משתמשים כל הזמן ב-ChatGPT ולתמונות משתמשים במידג׳רני. כעת יש את Dalle 3 (המצויין!!!!) בתוך ChatGPT. האם אני אצא מצ׳אט גפט כדי לייצר תמונות במידג׳רני או שאשאר בפנים כבר? התשובה במרבית המקרים היא ברורה.

לא ייאמן שיש AI גם לזה 

1. Docus – אני אובססיבי לפתרונות בתחום הרפואה, והנה אחד שמשלב ״רפואת בינה מלאכותית״ ורופאים בשר ודם כ״דיעה שניה״.

2. ElevenLabs – אחת החברות המובילות בעולם שכפול הקול, הוציאה פתרונות Enterprise. שווה לעקוב.

3.  Runway ML – חברת ה-Text to Video המובילה בעולם כרגע, ואתם חייבים לראות את עדכוני הגרסה של Gen2 בסרטון הזה.

תשלחו לחבר או חברה שעשויים להתעניין:

קיבלתם את הניוזלטר מחבר?
אל תשכחו להירשם: