רגולציה על בינה מלאכותית בישראל

רגולציית AI בישראל, AI נלחם במוות ועוד

24 בדצמבר, 2023

 

חדש: עשיתי תקציר קולי של הניוזלטר (ניסיון ראשון, תהיו סלחנים וסלחניות).
בקרוב – תהיה גרסה קולית וגרסת וידיאו של האווטר שלי, לכל גיליון.

לינק לתקציר הקולי – 3.5 דקות.

השבוע –

  • כתבתי על מעורבות AI במלחמה במוות (אייטמים קצרים, הארוך יגיע בעתיד הקרוב).
  • Open AI הוציאה מדריך לכתיבת פרומפטים, קיצרתי לכם ולכן.
  • רגולציית AI ראשונה בישראל – מסמך עקרונות ראשון.
אני חייב לכן ולכם! לינק משבוע שעבר, שנקטע במייל: תפיסות אנשים בארה״ב לגבי שירותי רפואה עם AI. הרבה העירו וביקשו את הלינק. תעשו את זה חופשי, אני שמח לכל פידבק.

קריאה מהנה.

**70% בינה אנושית** 
בינה מלאכותית היתה מעורבת לא מעט בתהליך כתיבת הניוזלטר, אני מתקרב לחזון שלי – לעשות אוטומציה לכל החלקים המבאסים בכתיבת הניוזלטר (אל דאגה, אוצרות, קריאה ועריכה יישארו אצלי לעד).

חדשות - בקצרה

1) מגזין Nature פרסם את רשימת 10 האנשים המשפיעים ביותר במדע ל-2023, ובהם איליה סוצטקובר (ה-Chief Science Officer של OpenAI) וגם…לראשונה בתולדות המגזין…בחרה פרסונה שאינה אדם לרשימה – את ChatGPT.

2) ראש האופוזיציה של פקיסטן נמצא בכלא, ויצר לעצמו אווטר – כדי שיוכל לנאום, ולתקשר עם אוהדים, בעולם הוירטואלי. חתיכת אופוזיציונר!

3) חברת הייעוץ דלוייט הולכת להשתמש ב-AI כדי לשנות מסלול קריירה של עובדים, ולמנוע פיטורים (ולצמצם גיוסים, באמצעו הפניית כח עבודה קיים למסלולים אחרים בארגון). 

4) חוקרים ב-MIT הצליחו למצוא אנטיביוטיקה חדשה, שתעקוף את עמידות החיידקים, בעזרת בינה מלאכותית. זה ביג וואו, כן?

5) חוקרים פיתחו מודל AI שיודע לאבחן אוטיזם בילדים ב-100%, באמצעות סריקת תמונות עיניים.

6) סם אלטמן מושקע בלא מעט חברות, והשקיע הרבה מאוד (180 מיליון דולר) בחברה שעושה ניסויים מרחיקי לכת בהארכת חיים (חלקם מעוררי ביקורת). תחום הארכת החיים הוא עוד נושא שאני חוקר מספר שנים, ומאמין שכל המילארדרים מעמק הסיליקון לא ירצו למות ולכן ישקיעו המון כסף במציאת פתרונות למלחמה במוות.

7) בדנמרק, חוקרים אימנו מודל על סיפורי החיים של מיליוני תושבים, וכעת טוענים שהמודל יוכל לחזות מחלות ומוות. גם זו דרך להלחם במוות (אולי אעשה על המלחמה במוות אייטם מקיף בקרוב? ברור!).

8) סוכנות שברולט בווטסונוויל שבארה״ב הכניסה בוט שירות לקוחות מבוסס צ׳אטגפט, וטוויטר התפקע מאנשים שהראו איך הם מתעללים בבוט, כולל לשכנע אותו למכור להם שברולט בדולר אחד.

9) מילת השנה של Dictionary.com היא Hallucinations – לכבוד אותן ״הזיות״ (הנטיה של המודלים ״להמציא״ תשובות) של מודלי ה- Generative AI.

10) מציאות מדומה (VR) מסייעת לפתור כאבי גב תחתון! (לא בדיוק AI, אבל יש לי כאבי גב תחתון לפעמים, כמו רובכם, ואני מאמין שהאנושות תעבור ל-VR במוקדם או במוקדם קצת פחות).

11) חברת Tomtom (מתחרה אירופאית של Waze) חברה למיקרוסופט, לפיתוח עוזר אישי לרכבים, מבוסס AI כמובן. קודם כל – ממש נדרש, נמאס לי שהרכב שלי כלכך טיפש, ושתקן. שנית – זוכרים את הסדרה המופתית – Knight rider? אז כזה אני רוצה.

12) כבר המלצתי בעבר להירשם לבלוג של ביל גייטס. הוא הגביר את קצב הכתיבה, ושוב כתב על AI, בראי השינויים שיחולו על כולנו ב-2024. מעניין ממש.

13) בזמן שסטארטאפים בעולמות ה-AI מתחילים להבין את המציאות הקשה שמולם – שהרי הענקיות מנסות לנגוס בכל העוגה, מידג׳רני מסכמת הכנסות של כ-200 מיליון דולר בשנה. זה מדהים!

14) ביהמ״ש העליון בבריטניה קבע שיצירה שנוצרה באמצעות AI לא תוכל להירשם כפטנט.

שלושה דברים גדולים

1. Open AI שחררה מדריך רשמי לכתיבת פרומפטים

בשורה התחתונה: Open AI מדברת על 6 אסטרטגיות לכתיבת פרומפטים. הכי מעניין ואולי יחדש לכן ולכם – חלקו פעולות מורכבות לכמה פרומפטים, ולא אחד.

חברת Open AI פרסמה מדריך ובו פרטה אסטרטגיות וטקטיקות להשגת תוצרים טובים יותר מ-Chat GPT. תמצית המאמר (אני עשיתי, לא צ׳אטג׳פט, כי הוא לא הצליח מספיק, ואיבדתי סבלנות):

  1. פריימינג: תנו למודל קונטקסט וטון בתחילת הפרומפט (כמו שאתם ודאי מבקשים ממנו ״להעמיד פנים שהוא…״, זה חלק מקביעת הקונטקסט).
  2. תנו דוגמאות – תנו למודל דוגמא לאיך תרצו לקבל את התוצרים.
  3. תנו לו פורמט – תכתבו בדיוק אם תרצו טבלה, רשימת בולטים או 4 פסקאות טקסט.
  4. תנו לו ״זמן לחשוב״ – תנו לו הוראות שיאפשרו לו ״לחשוב״ את דרכו אל הפתרון. זה קשור לטיפ הבא.
  5. חלקו פעולות מורכבות לתתי פרומפטים. למשל, עדיף לכתוב לו שיעשה תמצית של מאמר, ואז עוד פרומפט לתרגם את התמצית, מאשר לתת לו פרומפט אחד שיבקש שיתמצת ויתרגם מאמר.
  6. תנו הוראות ברורות – המודל הוא כמו ילד. גאון, אבל ילד – תנו לו הוראות ברורות לגבי מה שתרצו, ואיך תרצו לקבל את התוצרים. אל תשתמשו במשחקי מילים או בסלנג. 

במדריך עצמו תמצאו פירוט נאה של הטקטיקות – שמתאימות לרמות מומחיות שונות. ממש ממליץ שתעברו.

2. רגולציה על AI בישראל, ההתחלה

בשורה התחתונה: מסמך עקרונות רשמי ראשון לרגולציה על AI בישראל.

מסמך רגולציית AI ראשון בישראל
האמת שהוא עדיין לא רגולציה אבל הוא כן מסמך שמתחיל להתוות את הדרך להסדרת הפיתוח והשימוש ב-AI בישראל.

המסמך גובש על-ידי המטה לבינה מלאכותית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, ביחד עם מחלקת הייעוץ חקיקה במשרד המשפטים. מסמך העקרונות (לא ממש רגולציה עדיין) מנחה את הרגולטורים לפעול בשלב זה במסגרת רגולציה ענפית ולא במסגרת רגולציה רוחבית ולפעול בהתאמה לרגולציה במדינות מפותחות וארגונים בינלאומיים (בריטניה, ארה״ב, האיחוד האירופי, סין ועוד שורת מדינות נמצאות כבר בתהליכי רגולציה מתקדמים). 
האיחוד האירופי, אגב, ספג ביקורת רבה על עקרונות החקיקה בנושאי בינה מלאכותית, בטענה שהרגולציה תחסל את כל פיתוחי ה-AI באירופה בגלל תקנות דרקוניות וקפדניות מדי.

המסמך החדש קורא לפעולה בהתאם לעקרונות אתיים ושימוש אחראי בבינה מלאכותית, ומצהיר על הקמת מרכז ידע שיפעל מול כל הגורמים הממשלתיים, הציבוריים והאזרחיים.

גם בנושאי הרגולציה אנחנו מאחור, מאוד. ברור שיש לנו דברים דחופים יותר לעסוק בהם כרגע…

הצד החיובי של הרגולציה – כל רגולציה תסבך מאוד את כל מי שעוסק בפיתוח בינה מלאכותית (וטוב שכך). אם ניצמד לרגולציה אירופית ואמריקאית, ועדיין נשאיר מקום לפיתוח עמוק של הטכנולוגיה – דיינו.

3. תראו איזה יופי - כמות הביקורים של 50 כלי ה-AI המובילים בעולם

לא ייאמן שיש AI גם לזה 

1. OpenAI – מאפשרת לארכב צ׳אטים (כלומר להכניס לארכיון, חכם ונדרש תכלס).
2. Microsoft – הכניסה לקופיילוט שלה כלי AI שמאפשר ליצור שירים (מרעיון ופרומפט).
3. Decktopus – כלי לייצור מצגות – אחד הדברים שהכי צריך היום (כמובן שממליץ שתבדקו את Gamma ואת Tome גם כן).
4. D-ID המהממת, ביחד עם חברת Living AI – הכריזו על יצירת סרטוני וידיאו פרסונליים, למיילים שיווקיים ומכירתיים (Aka email marketing).
5. Google – גוגל משיקה כלי ליצירת וידיאו מפרומפטים בשם הנפלא Video Poet.

תשלחו לחבר או חברה שעשויים להתעניין:

קיבלתם את הניוזלטר מחבר?
אל תשכחו להירשם: