חדשות AI – שבוע משוגע של בינה מלאכותית

תביעות זכויות יוצרים הרות גורל, וסם אלטמן מוכן למתקפת זומבים

7 בינואר, 2024

 

השבוע:

  • צ׳אטגפט נכשל חרוצות באבחון מחלות ילדים.
  • אלביס פרסלי חוזר.
  • סם אלטמן מוכן למתקפת זומבים עתידית.
  • הניו-יורק טיימס תובע את OpenAI ומיקרוסופט, בתביעה הרת גורל.
  • ניצני הכנה להטמעת AI במערכת החינוך בארה״ב.
  • ועוד ועוד ועוד ועוד.

    אני חוזר על ההמלצה הרותחת שלי – תורידו את ChatGPT לנייד (את האפליקציה) ותנסו לדבר איתה (פיצ׳ר בן שבועיים). לא תאמינו מה עשיתי עם השיחות עם צ׳אטגפט השבוע.

    קריאה מהנה.

גם השבוע, תקציר קולי של הניוזלטר, כאן.

**68% בינה אנושית** 
בינה מלאכותית היתה מעורבת לא מעט בתהליך כתיבת הניוזלטר, אני מתקרב ליעד – לעשות אוטומציה לכל החלקים המבאסים בכתיבת הניוזלטר (אל דאגה, אוצרות, קריאה ועריכה יישארו אצלי לעד).

חדשות - בקצרה

1) מחקר שבדק את השפעות הבינה המלאכותית על מקצוע יחסי הציבור, מצא כי מספר המשתמשים בכלי AI בעולם ה-PR קפץ מ-28% במרץ ל-64% בדצמבר.

2) אני כל הזמן חופר על המהפיכה הרפואית שה-AI יעשה. 
לשם ההגינות, אני צריך לספר גם דברים כמו העובדה שמחקר חדש מצא ש-ChatGPT טעה ב-83% מהאבחונים של מחלות ילדים. אהם אהם.

3) OpenAI משיקה את חנות האפליקציות של ה-GPTs (אותם סוכנים שכל אחד יכול ליצור, כמו הסוכן הזה שיצרתי, שכותב פוסטים בלינקדאין, או הסוכן הזה, שמסייע בפתרון בעיות של כאבי גב). האם החנות הזו תהיה מהפיכה כמו חנות האפליקציות של אפל, למשל? זה מהלך מרתק, עם השלכות מטורפות – לגבי השימוש ב-ChatGPT, ולגבי מיליארדים שיזרמו ל-OpenAI. אני אעקוב ואעדכן (שזה די מיותר להגיד, כי זה מה שקורה פה בניוזלטר במילא).

4) Perplexity – סטארטאפ שמכריז על תחרות ברורה ומיידית לעסקי החיפוש של גוגל, מכריזים על גיוס round B, בשווי של למעלה מחצי מיליארד דולר. פרפלקסיטי מציעים מנוע חיפוש מבוסס AI. מציע בחום גדול שתנסו, התוצאות בעיני מדהימות.

5) כבוד! מיקרוסופט משנה את המקלדת שהיא מציעה, לראשונה מזה 20 שנה, ותכניס שם כפתור של…ניחשתן נכונה…AI. כפתור שמפעיל פונקציות AI, בלחיצה. מי אמר הייפ ולא קיבל?

6) אלביס חוזר! 
הופעה דיגיטלית שלמה של אלביס פרסלי תתקיים בלונדון באביב, עם שחזור של הקול והתנועות של אלביס על בסיס מאות הקלטות, ציבוריות ופרטיות, של המלך המנוח.

שלושה דברים גדולים

1. תביעה של ה-NYT נגד OpenAI יכולה לשנות את עתיד האנושות וה-AI

בשורה התחתונה: תביעה של ה-New York Times מצטרפת ומחזקת הרבה תביעות אחרות בסוגיית זכויות יוצרים, ועלולה לקבוע כללים חדשים במגרש המשחקים של ה-AI. בתי המשפט ייאצלנו להכריע בסוגיות קשות.

הניו-יורק טיימס הגיש תביעה נגד OpenAI ומיקרוסופט, בטענה שהחברות השתמשו בתכנים מוגנים בזכויות יוצרים של ההוצאה לאור, והשתמשה בתכנים הללו כדי לאמן את המודלים וליצור תשובות חדשות, בסקייל שלא נרא ה כמותו עדיין.
התביעה מצטרפת לעוד עשרות תביעות שהוגשו נגד החברו הללו, וחברות נוספות בתחום.

בתביעה הזו, גוף מדיה וותיק ועצום יוצא בתביעה ישירה נגד החברות המובילות בתחום, בתביעה שעשויה לקבוע כללים חדשים לשימוש בתכנים מוגנים במסגרת אימון מודלים.
קבלה של התביעה (לא סביר שיקבלו אותה כלשונה) – משמעה ״סירוס״ כל המודלים הקיימים בארה״ב (הרי כל המודלים אומנו על מידע מוגן, טקסט, אימג׳ ו-וידיאו). התביעה יכולה גם ליצור מודל מסחרי של תגמול לגופי מדיה דוגמת הניו-יורק טיימס על השימוש במידע. לבתי המשפט בארה״ב יהיה תפקיד מכריע בקביעת עתיד הבינה המלאכותית. ממש ככה.

כקוריוז, התפרסם השבוע גם ש-OpenAI מציעה תגמול של בין מיליון ל-5 מיליון דולר בשנה לגופי מדיה והוצאות לאור בעבור השימוש במידע שלהן. לא ממש חלוקת רווחים הוגנת.
אפל גם היא בקשר עם גופי המדיה, ומדברת יותר על עסקאות שנתיות של 50 מיליון דולר.

מכל הרגולציות על תחום ה-AI, נראה שדווקא מכיוונן של זכויות היוצרים תגיע הרגולציה הראשונה, מבתי המשפט בארה״ב. מה שברור – לא ייתכן שרגולציה על זכויות יוצרים יקבעו את עתיד הבינה המלאכותית והאנושות. יצטרכו לפתור את זה, בצורה שתאפשר עדיין יד חופשית בפיתוח וקידום המודלים.

2. סם אלטמן מוכן לקץ האנושות

שורה תחתונה: סם אלטמן לא לוקח סיכונים, ומוכן לאירוע שעלול לחסל את האנושות.
איך? שטח אדמה במיקום מעולה, זהב, אנטיביוטיקה, מסכות גז ועוד.


סם אלטמן מוכן לקטסטרופה שתחסל את האנושות. 
מצד אחד, האייטם הזה ״רכילותי״.
מהצד השני – כל השיחות על קץ האנושות הן רציניות, ואישית אני חושב שצריך להתכונן (לא עשיתי כלום בקשר לזה).

אז…בכתבת פרופיל מעמיקה שעשו על אלטמן עוד ב-2016 במגזין ה-Newyorker, נתקלתי השבוע בפיסת מידע מעניינת.
אלטמן העיד בשיחה שהוא מתכונן למספר תרחישי קטסטרופה אנושית – וירוס שיוצא משליטה (זה היה עוד לפני הקורונה), בינה מלאכותית שתלחם באנושות או שבני האדם יפגיזו האחד את השני בנשקים גרעיניים.

אלטמן מוכן, וכך העיד על עצמו (בכוונה אני שומר את הציטוט באנגלית):
״I have guns, gold, potassium iodide, antibiotics, batteries, water, gas masks from the Israeli Defense Force, and a big patch of land in Big Sur I can fly to.”

איני יודע מדוע מסיכות גז דווקא מהצבא הישראלי, מה שבטוח – אלטמן מוכן (כולל שטח אדמה בביג סר – אזור מרהיב ביופיו על החוף בקליפורניה.

אלטמן הוא גם חבר טוב של Peter Thiel, אחד מהמשקיעים הבולטים והאקסצנטריים בעמק הסיליקון.
אלטמן העיד בעבר שאם יתרחש אירוע הכחדה – הוא כבר מתוכנן לטוס עם פיטר ט׳יל לשטח פרטי של האחרון בניו-זילנד.
אפילו שם מגניב יש לתנועה הזו: Dommsday Preppers.

עם קשר, ובלי קשר – אלטמן גם הוא אובססיבי להארכת חיים (כמו מרבית המיליארדים בעמק הסיליקון) וכרגע נוקט במשטר תזונה קפדני (כולל צום), וכולל לקיחת תרופה בשם Metformin, המיועדת בעקרון לטיפול בסוכרת מסוג 2, אבל נמצא במחקרים שהיא עשויה לסייע בהארכת חיים.

אני חוקר את נושא הארכת החיים כבר כמה שנים. 
מבחינתי, אשמח לחיות לנצח, בבריאות טובה כמובן.
אעדכן בהמשך לגבי ההתקדמות.

3. בינה מלאכותית ומערכת החינוך - ניצנים של הכנה בארה״ב

שורה תחתונה: שתי מדינות בלבד בארה״ב הוציאו עקרונות התחלתיים לשימוש ב-AI במערכת החינוך. העקרונות עושים שימוש בעקרנות שניסח מלכ״ר צפון אמריקאי שמפתח עקרונות של שימוש ב-AI במערכת החינוך.


שתי מדינות בארה״ב בלבד הציגו עקרונות התחלתיים להטמעה של AI במערכת החינוך – קליפורניה ואורגון. כל שאר עשרות המדינות בארה״ב בכנה מוקדמת או מאוחרת למציאות הבינה המלאכותית.
בקליפורניה, בתי הספר יכולים לעשות שימוש בבינה מלאכותית בבניית השיעורים, וכן על ידי התלמידים, עם סייגים שונים כמובן, ותוך התחשבות בהטיות ובשגיאות של הכלים הקיימים. בתי הספר בקליפורניה יכולים גם להטמיע לימודי בינה מלאכותית בלימודים, בתמאי שיישענו על העקרונות של   Five Big Ideas in AI
אני לא כותב על ישראל, אני יודע שיש התייחסות לזה, אבל אין באמת התארגנות של משרד החינוך לנושא.
ברור שהמהפיכה תתרחש בלית ברירה, ו״מאוחר מדי״. יותר מאי פעם – הטכנולוגיה תהיה נעולה בחייםש ל התלמידים הרבה הרבה לפני שהמערכת עצמה תפתח כללים לשימוש בכלים הללו.

בינתיים, אני מעודד יזמים בתחום החינוך להרים את הכפפה וליצור מיזם כמו AI4K12 (מלכ״ר צפון אמריקאי) – שמטרתו ללמד עקרונות בטוחים ללמידה ושימוש ב-AI בבתי ספר. תראו, אפילו יש להם את ״חמשת הרעיונות הגדולים של AI״ – פוסטר בעברית (מיועד לבתי ספר). שלחו למורה או המנהלת הקרוב ללבכם.ן.

לא ייאמן שיש AI גם לזה 

1. Samsung – הולכת להציג בכנס האלקטרוניקה CES רובוט מנקה (שואב ושוטף), עם יכולות AI משופרות. הכנס כולו יעמוד בסימן AI, עם המוני הכרזות מהחברות המובילות בעולם.

2. Roomreinvented – סידור מחדש של החדר, באמצעות AI. כאילו, Duh. ברור. אם אפשר רק שיסדר במקומי?

3. Impakt – מאמן כושר מבוסס AI. גם כאן, ברור! היכן היית כל חיינו?

4. Artisan – מפתחים בוטים שיחליפו נציגים אנושיים. הראשונה – AVA, שהיא נציגת מכירות (SDR). עם כל החיבה והרצון שלי להתקדמות הבינה המלאכותית, אני רואה איך SDR עובדים אצלנו בחברה, ואין לזה תחליף AI כרגע.

תשלחו לחבר או חברה שעשויים להתעניין:

קיבלתם את הניוזלטר מחבר?
אל תשכחו להירשם: