Don't Panic – 21/5/2023

ברוכות הבאות והבאים למהפכת ה-AI

21 במאי, 2023

 

השבוע בניוזלטר – עולם העבודה, חדשות טובות ורעות.

ובפירוט, בשלושה אייטמים שונים:

  • מה יקרה לשוק העבודה?
  • אילו מקצועות ייפגעו מאוד ואילו פחות?
  • אילו כישורים חדשים נצטרך בגלל / בזכות ה-AI?
ברמה האנושית – אם אני צריך לסכם את הנוזלטר הזה במילה אחת, זו תהיה ״רלוונטיות״.
 
ספוילר – יכולות רכות כמו ניהול וקריאייטיביות (עוד העמקה בהמשך) יעזרו לרלוונטיות יותר מאי פעם.
ספוילר2 – אם העבודה שלך כוללת שימוש במחשב, העתיד המקצועי שלך יושפע מאוד מכמה שליטה ב-AI יש לך.  

* לצד הפירגון על התוכן המעניין, היו שביקשו שאקצר יותר. צודקים, אכלתי את הראש. אל תהססו לפרגן ואל תהססו לשאול שאלות ולשלוח ביקורות כנות.
 
**100% בינה אנושית** 
כל מילה בניוזלטר הזה נכתבה על ידי בינה אנושית. אף בינה מלאכותית לא היתה מעורבת בתהליך. חבל, דווקא הזמנתי.

חדשות - בקצרה

  1. יובל נוח הררי בהרצאה מרתקת ומפחידה על השפעות הבינה המלאכותית על חיינו בקרוב וברחוק.
  2. גוגל משיקה כלים חדשים לאופטימזציה של מודעות וקמפיינים – באדוורדס וביוטיוב. זה מצטרף להכרזות של מטא ואמזון על השקת כלי Gen-AI למפרסמים.
  3. גם אפל מגבילה גישת עובדים ל-ChatGPT ול-Copilot (כלי שמסייע למפתחים, שייך למיקרוסופט) – בגלל חששות על פרטיות המידע (בצדק).
  4. שני קמפיינים נעשו בעזרת AI – זה של קוקה קולה מפיל לסת. מציע שתראו – עתיד הפרסום נגלה לעיניים כאן. ועוד סרטון שכדאי לראות – פרסומת לבירה פיקטיבית שנעשתה על ידי AI, ו..יצא חומר לסיוטים. הרשת גועשת בהומור על התוצאה.
  5. סם אלטמן (מייסד OpenAI) עלה להעיד בקונגרס האמריקאי, וטען שצריכה להיות רגולציה על התפתחות ה-AI. שלוש וחצי דקות, ממש ממליץ שתצפו.
אתה או את קוראים את הניוזלטר הזה בלי שנרשמתם.ן?
רק כדאי לוודא שנרשמים – אחרת זו תהיה חוויה חד פעמית, ה-AI ישאיר אותך מאחור. נראה לי שחבל.
 ממש פה למטה יש כפתור הרשמה.

אם יצא ניוזלטר ולא קראו אותו, האם הוא יצא באמת?

תשלחו לשני חברים, כדי שיירשמו לניוזלטר, ונגלה.

שלושה דברים גדולים על AI ועולם העבודה

1. אז מה הולך לקרות בעצם?

מחקר של גולדמן סאקס מארה״ב ואירופה מצא ש-שני שליש מהעבודות יושפעו מהאוטומציה של ה-Generative AI. רבע מהעבודות יוחלפו לחלוטין, קבע המחקר. החוקרים חישבו שכ-300 מיליון משרות ייכחדו בגלל הבינה המלאכותית. 

הדו״ח ממהר להוסיף (באמת, תקראו בעצמכם, באמת מיהר) שבכל התקדמות טכנולוגית נוצרו גם משרות חדשות וכך יהיה גם במהפיכת ה-AI.
גם ידידנו סם אלטמן, מייסד Open AI, התראיין בעבר ואמר שללא ספק עבודות רבות ייעלמו בגלל ה-AI, אבל יוולדו עבודות חדשות ו״טובות יותר״. טובות יותר זה טוב. 

עוד כמה זמן זה יקרה?
דו״ח של ה-OECD שבדק 100 Case studies בשמונה מדינות מצא שהשימוש ב-ChatGPT כבר עכשיו משפיע על מקצועות – אבל הוא לא מבטל אותם אלא מארגן עבודות מחדש.

מה זה אומר על העבודה שלנו?
כל חלק בעבודה שהוא מול בני אדם (ברוב המקצועות) – בטוח כרגע. כל חלק בעבודה שהוא מול מחשב וכרוך בתהליך רפטיטיבי שדורש הרבה ריכוז ומעט מחשבה – נשקו אותו לשלום, בקרוב הוא ייעלם. 
 
3 דברים גדולים הולכים להתרחש:
  1. המקצוע שלך הולך להשתנות – אוטומציה תוריד הרבה מהמשימות המעצבנות
  2. יוולדו מקצועות חדשים (ארחיב על זה בחלק של המקצועות, ממש בתיבה הבאה)
  3. יווצרו מקצועות סייבורגיים – של אנשים שעובדים בסינרגיה עם הכלים.
האם נעבוד פחות?
אם ניקח את ה-To Do List הגלובלי הקיים, אז כן – הבינה המלאכותית תחליף הרבה מהמשימות. האם זה אומר שנעבוד פחות? שנצטרך באמת פחות עובדים? ההיסטוריה מלמדת שהמגזר העסקי פשוט יגדיל יעדים ויכוון לגדילה גדולה יותר. לא נעבוד פחות כנראה, ואולי אפילו יותר. 

סורי, ביאסתי. בהמשך יש חדשות טובות.

2. אילו מקצועות ייפגעו במיוחד ממהפיכת ה-AI?

כשהכריזה IBM על הקפאת גיוסי עובדים לפני מספר שבועות הדהדה העובדה שהחברה פרסמה שהיא תצמצם תפקידי Back-Office כגון HR ולא תפגע כלל בתפקידים שהם Customer Facing. זה תמרור ענק שמעיד להיכן מקצועות צועדים:
  • פיתוח ותכנות – הדלפה מתחילת השנה הראתה ש- OpenAI בעצמה אימנה ומאמנת את המודלים כך שיחליפו משרות פיתוח. כבר עכשיו יש שימוש נרחב בכלים ייעודיים (דוגמת Co-Pilot) או גנריים (לא תאמינו מה אפשר לעשות עם ChatGPT וקוד).
  • Sales – מקצועות כגון טלמרקטינג או SDRים בהייטק (מי שעושים פניות קרות להשגת לידים) יצטמצמו מאוד. זה קורה כבר עכשיו (תשאלו אותי על זה אם רוצים לשמוע עוד).
  • תקשורת ושיווק – הבינה המלאכותית מכרסמת במלאכות של אסטרטגיה שיווקית, כתיבה, עיצוב, חשיבה על רעיונות, אופטימיזציה של קמפיינים, מסרים מותאמים ועוד. חלקים גדולים מעולמות השיווק ייתבצעו על ידי AI. מומחים חדשים – אלה שמשלבים עבודת כלי AI ביומיום, יבלטו בשוק (שאלו אותי על תהליכים וכלים בפרטי).
  • עיתונות – CNet כבר הודו שהם השתמשו ב-AI ליצירת עשרות כתבות מאז שנה שעברה. הנוהל הופסק אחרי סערה ציבורית גדולה. ה-AI נותן בעיטה לענף שגם כך שוכב דואב על הרצפה.
  • HR – חלקים נכבדים מהמקצוע, כולל גיוס ורווחה – יעברו אוטמציה. מנהלות משאבי האנוש יצטרכו גם להבין איך משלבים בינה אנושית ובינה מלאכותית בארגון.
  • שירות לקוחות – תחום שגם כך הופך למנוהל על-ידי בוטים, שלא מתעייפים והם תמיד נחמדים. ב-Customer Success בהייטק יוכלו להתרכז יותר באינטראקציה עצמה מול הלקוח ופחות ברעש מסביב. 
  • Data Science – למרות שהם אוחזים בתפקיד אחד הנחשקים, הבינה המלאכותית תייתר מלאכות של סינון והנדסת מידע ושליפת תובנות. NLP יעבור לאחריות ה-AI.
  • עורכי דין – המחקר וניסוח החוזים יעברו לבינה מלאכותית. הרבה משרות (בעיקר זוטרות) בתחום המשפטים ייכחדו. נשאלת השאלה – מה יקרה לשכר הטירחה המופרך?
  • חינוך – כל שיטות ההוראה יצטרכו להשתנות, ה-AI יכתוב את כל העבודות והמבחנים, הוא עושה את זה כבר עכשיו. לחסידי ההוראה, דו״ח מעניין של ה-World Economic Forum, כאן
  • אמנות ובידור – מה יקרה כתוצאה מהמיזוג עם כלי AI? יהיו מספר שכבות של שימוש – מי שיוצרים תכנים רק עם AI, מי שעושים את זה בשילוב AI ומי שימשיכו ליצור ב-100% אנושיות. 
  • ניהול – כל הצד ה״מספרי״ והתכנוני של הניהול יעבור אוטומציה, ניהול בני אדם יהיה קשה מדי לבינה מלאכותית בשנים הקרובות. תכניות אסטרטגיות כדאי כבר לעשות ביחד עם ה-AI, הוא כמו יועץ מלווה.
  • מקבץ תפקידים שיישתנו מאוד: מחקר (אקדמיה למשל), פיננסים, בנקאים, סוחרי מניות, רואי חשבון ומנהלי חשבונות – כל אלה תפקידים שבהם מכניסים למחשב טקסט או מספרים ומקבלים בחזרה טקסט או מספרים. ה-AI יעשה את זה מהר ומצוין הרבה יותר. 
  • יש עוד רשימת מקצועות שלא ברור האם יעברו Overhaul או רק יתגרדו מהמהפיכה – מוסיקאים (המקצוע ישתנה מאוד, מעניין להיכן), פוליטיקה (אפשר מצידי להכניס כלי בינה מלאכותית לפוליטיקה, הבינה האנושית לא מצטיינת שם). בידור – יצירת וידיאו מטקסטים הולכת לשבש את כל התעשיה. ספורט – האם האתלטים יוכלו להגיע להשיגים גדולים יותר בזכות ה-AI? ועוד ועוד.
מקצועות חדשים
  • הכלים של הבינה המלאכותית הם מורכבים מאוד לשימוש – נראה ממש בחודשים הקרובים התעוררות של מומחים לכלים (למשל מי שיתמחה בעיצוב בעזרת Midjourney, וזה לאו דווקא מי שהגיע מעיצוב). 
  • רבות מדברים על לידתם של ה-Prompt Engineers, מי שמתמחה בהוראות לבינה מלאכותית (לדעתי זה מקצוע קצר מועד, אבל על זה בניוזלטר אחר).
בשורה התחתונה

יהיו משרות שייעלמו (בעיקר משרות של מחקר והזנת נתונים למחשב) אבל יווצרו חדשות, ולא פחות חשוב – המקצועות הקיימים ישתנו מאוד. זוכרות שכתבתי על ״רלוונטיות״ בהתחלה? עובד שיידע להשתמש בכלי בינה מלאכותית יקבל עדיפות על מי שלא. כבר עכשיו זה קורה.
אילו כישורים יסייעו לנו בעתיד הקרוב? באייטם הבא.

3. אילו יכולות נצטרך בעתיד ה-AI?

המהפיכה תאפשר לנו לעשות דברים שלא חשבנו שנעשה בחיים.
תשקיעו זמן ולימוד של כלים, ותוכלו ליצור דברים שלא הייתם יכולים ליצור בעבר. ראו מה כתבתי בשבוע שעבר על ה-Agents. אלה חדשות טובות – עולם שלם של מקצועות הולך להיות נגיש לכולנו. 


אילו יכולות נצטרך: 

ידע ב-AI – אחד הכישורים המרכזיים שיידרשו זה שימוש בכלי AI. מעסיקים מעדיפים כבר עכשיו עובדים שיכולים להשתמש בכלי AI בעבודה. 

גמישות מחשבתית – דברים משתנים הכי מהר מאי פעם, ומי שלא ייתגמש מחשבתית – יישאר מאחור.

ניהול ומנהיגות – ייקח זמן, אם בכלל יקרה – שבינה מלאכותית תוכל להנהיג אותנו. הניהול ישתנה גם הוא – נצטרך לנהל שילוב של בינה אנושית ובינה מלאכותית.

Upskill & Reskill – נצטרך לשדרג מיומנויות ויכולות קיימות, וללמוד יכולות חדשות.

ג׳נרליסטיות – ההיפך ממומחיות, כי AI יידע לעשות הרבה מהמלאכות ששמורות למומחים כרגע. עדיף להיות רוחביים ולהבין בהרבה דברים.

כישורים רכים – תקשורת, יצירתיות וחשיבה ביקורתית יהיו מצרך מבוקש עוד יותר במהפיכה.

חיים של למידה – החידושים יתחדשו בתזיזתיות, נצטרך ללמוד עוד ועוד. זו לא קלישאה, מי שלא ילמד בקרוב, יזוז לאחור או ייתקע במקום.


אז החדשות הרעות – נצטרך ללמוד ולשדרג את עצמנו מקצועית כל הזמן. תחשבו על ה-AI כעליה במדרגות נעות יורדות. אם לא תעלו – תנועו אחורה.
החדשות הטובות – הכלים יאפשרו לכל אחד ואחת מאיתנו להמציא את המקצוע ואת עצמנו מחדש. חלמת לעצב? לתכנת? לבנות אתרי אינטרנט? עכשיו אפשר, ויחסית בקלות. זה מרגש מאוד.
עוד חדשות טובות? זה שאתם קוראים ברגע זה ניוזלטר בנושא AI מראה שאתם מתעניינים ותדעו יותר מאחרים!

לא ייאמן שיש AI גם לזה

ChatGPT – הוציאו את האפליקציה לנייד (כרגע רק באייפון, ורק בארה״ב). ברור שזו עוד הנגשה מטורפת של הכלי, נכון? וגם – המלצתי בשבוע שעבר על הפלאגאינים ועל אפשרות הגלישה באינטרנט. תנסו את זה! (פרומפט מומלץ בהמשך).

ChatIQ.ai – מאפשר לכם לאמן את ChatGPT על עולם התוכן שלכם – מסמכים של הארגון, אתר האינטרנט שלכם ועוד.

Optic – מאפשרת לכם לבדוק אם אימג׳ נעשה על ידי אדם או AI. תעשיית זיהוי טקסטים / תמונות / וידיאו מהונדסי AI הולכת להתפוצץ ממש בקרוב, והיא מאוד נדרשת.

Drag Your Gan – מה היה קורה אם פוטושופ היה חוזר מהעתיד? חובה לראות את הסרטון הזה, שמדגים יכולות של הכלי העיצובי החדש.

Supermeme.ai – בינה מלאכותית שמייצרת Memes? שתקו וקחו את הכסף שלי! תראו את הגיף בהמשך, בינה אנושית + מלאכותית עשו אותו!

פרומפט שימושי אחד

גלישה באינטרנט עם ChatGPT – שימו לב שזה פתוח רק למי שמשלם על GPT4. 

 

Prompt: What were the main points from the latest AI news of May 2023? Summarize with a short paragraph and a list.

חובה לסיים ב-Gif

תשלחו לחבר או חברה שעשויים להתעניין:

קיבלתם את הניוזלטר מחבר?
אל תשכחו להירשם: