Don't Panic – 18/6

ברוכות הבאות והבאים למהפכת ה-AI

18 ביוני, 2023

 

עוד שבוע מסחרר של AI חלף לו. 

מכל החדשות שבניוזלטר הזה, אני מודה שהכי מרגש אותי הגילוי של שלושה כימיקלים שיכולים לתת פייט לתהליך ההזדקנות (בחדשות שבקצרה).

לפני כמה שנים צללתי למעמקי הביו-האקינג למספר חודשים ואז גיליתי שאני אשמח לחיות ליותר זמן ובבריאות טובה יותר. אפילו חשבתי לכתוב על זה ניוזלטר. אני קלישאה גדולה.

 
אם יש לכם 20 שניות בלבד – אלה החדשות הגדולות:

1. מייקרוסופט ו-Open AI, ב״יחסים פתוחים״, וזה יוצר אתגרים בזוגיות בין שתי החברות.
2. מטא (פייסבוק) שחררה מודל חדש שפועל בצורה אחרת (והם טוענים שטובה יותר) מהמודלים הג׳נרטיביים הקיימים.
3. מסתבר שהתחלנו לזהם את האינטרנט, וזה יהרוס את המודלים של הבינה המלאכותית. 

 
**100% בינה אנושית** 
כל מילה בניוזלטר הזה נכתבה על ידי בינה אנושית. אף בינה מלאכותית לא היתה מעורבת בתהליך, אבל רק כי היו לה כבר תוכניות אחרות!

חדשות - בקצרה

1. פול מקארתני מחזיר את הקול של לנון מהמתים ויוצר שיר אחרון לביטלס. הוא משתמש ב-AI כדי לנקות קלטת דמו ישנה של לנון (שלא היתה ברת שימוש עד עכשיו). מרתק יהיה לראות מה תהיה התגובה לשיר.


2. איקאה מכשירה אנשי תמיכה טלפונית כיועצים לעיצוב פנים. כחלק מחיזוק זרוע המכירות הדיגיטלית של החברה, והעברת מרבית המענה של שירות הלקוחות לידיו של ״בילי״ (בוט שירות לקוחות, שנקרא כך על שם אחד המוצרים האהודים של החברה). בילי כבר טיפל ב-47% מהשיחות מאז 2021. איקאה מצביעה ומצהירה בגלוי על המגמה – לא צמצום משרות, הכשרה מחדש של מקצועות. 

3. חוקרים מאוניברסיטת אדינבורו מצאו באמצעות אלגוריתמים חדשים של AI שלושה כימיקלים שיכולים להלחם בתאים Senescent (תאים שמפסיקים להשתכפל, אולם במקום למות הם נאחזים בחיים וממשיכים להפריש חומרים). התאים האלה מקושרים לתהליכי הזדקנות הגוף ובמיוחד לאלצהיימר, לסרטן, להדרדרות הראיה והתנועה עם הגיל ועוד.
וכן, למדתי על הזדקנות בזכות האייטם הזה. תודה.
החומרים הם: Ginkgetin, Periplocin and Oleandrin. 
אם תחיו לנצח, תזכרו איפה שמעתם על זה קודם.

4. גוגל מזהירה עובדים לא להכניס מידע רגיש לתוך צ׳אט בוטים, כולל בארד (המתחרה הגוגלי ל-Chat GPT).

5. הפרלמנט האירופי אישר טיוטה של חוק הידוע כ-A.I. Act, שמטיל הגבלות חדשות על Generative AI. החוק יגביל מאוד את השימושים בתוכנת זיהוי פנים, וכן ידרוש מחברות ה-AI לחשוף יותר מידע על הנתונים המשמשים ליצירת המודלים שלהן. מצד אחד – כל הכבוד ל-EU, שמוביל ברגולציה המאוד נדרשת. לצד זה – רגולציה קשוחה תשאיר את חברות ה-AI מחוץ לאירופה. לא נשמע לי חכם במיוחד.

אם יצא ניוזלטר ולא קראו אותו, האם הוא יצא באמת?

תשלחו לשני חברים, כדי שיירשמו לניוזלטר, ונגלה.

שלושה דברים גדולים

1. היחסים הפתוחים של Open AI ו-מייקרוסופט

ה-״וולסטריט ג׳ורנל״ פרסם לפני מספר ימים כתבה על היחסים בין מייקרוסופט לחברת Open AI (מייקרוסופט היא המשקיעה הגדולה ביותר ב-Open AI, ומחזיקה ב-49% ממניותיה). מסתבר ש-OpenAI הזהירה את מייקרוסופט לגבי שילובו של GPT-4 בבינג ללא אימון נוסף. מייקרוסופט לא שעתה לאזהרות והשיקה, ובשבועות הראשונים החלו משתמשים להתלונן על התנהגות לא נאותה של הבוט, כולל איומים, אגרסיביות ועלבונות.
הבוט גם ניסה לשכנע כתב של הניו-יורק-טיימס לעזוב את נישואיו ולברוח איתו. עם הבוט.
I kid you not (גרסה פתוחה של המאמר מני״ט, כאן).

ה-WSJ תיאר את היחסים בין Open AI ל-מייקרוסופט כ״יחסים פתוחים״, שהרי מצד אחד מייקרוסופט המשקיעה הגדולה, אולם היא לא הבלעדית בחיים של Open AI, שמשתפת פעולה עם המוני גורמים, כולל מתחרות של מייקרוסופט. זה בטוח הופך את הביקורים של אנשי מייקרוסופט במשרדים של Open AI לקצת Awkward. 
רכילות זולה?
גם.
כשמדובר בשתי החברות שנמצאות בקצה של השפיץ במירוץ ה-AI, שווה לשמוע מה קורה מאחורי הקלעים.

2. מזהמים את האינטרנט, שוברים את המודלים.

מה יקרה למודלים של הבינה המלאכותית שיתחילו לעכל את התפוצצות התוכן שמיוצר על ידי מודלים של…בינה מלאכותית?
רק תזכורת – כל המודלים בנויים כרגע על מידע שייצרו אנשים (בעיקר).
תחשבו איך כמות המילים המיוצרות על כדור הארץ ביום קפצה מאז ה-20 לנובמבר 2022 (השקת צ׳אט גפט).

ובכן…קבוצה של חוקרים מקנדה ואנגליה בדקה מה יקרה למודלים של AI כשיתחילו להוסיף להם מידע שיוצר על ידי מודלים של AI.
כשבחנו מודלים של טקסט-לטקסט ותמונה לתמונה, החוקרים טענו שלמידה ממידע שיוצר עלידי מודלים של AI גורמת ל-Model Collapse – תהליך שבו המודל ״שוכח״ מהו המידע המקורי ממנו למד, ואז גם תפיסת המציאות שלו תתעוות.
אחד מהחוקרים שערכו את המחקר כתב בפוסט בבלוג שלו:
״ממש כשם שמילאנו את האוקיינוסים בפלסטיק, ואת האוויר בזיהום, כך גם נמלא את האינטרנט ב-Blah. זה יהפוך את אימון המודלים הבאים לקשה יותר. זה ייתן יתרון תחרותי לחברות שכבר מיפו את המידע הראשוני או כאלה שיש להן ממשק עם אנשים״. 

המשמעות? כל המידע שייצרנו עד ממש לא מזמן הפך לוינטאג׳ – ערכו עלה מאוד. החברות הגדולות – גוגל, מייקרוסופט, Open AI (לא גדולה, כן מובילה), מטא ועוד כמה חברות – צוברות עוד ועוד יתרונות תחרותיים במירוץ החימוש של ה-AI.

3. עכשיו דממה, מודל חדש על הבמה!

מטא השיקה מודל חדש, שמתחרה במודלי הבסיס של Open AI, ומציעה דרך אחרת לגשת לעיבוד הנתונים והיצירה באמצעות בינה מלאכותית. 
בראש פיתוח המודל החדש עומד מדען ה-AI הראשי של פייסבוק – Yann Lecun (שנחשב לאחד המובילים בעולם). לקון בישר על השקת 
I-JEPA (Joint Embedding Predictive Architecture) – מודל שמנסה לחקות את הצורה שבה בני האדם לומדים.

התובנה שאנשים סופגים כמויות עצומות של מידע באמצעות צפיה פסיבית בעולם היא שעומדת בבסיס המודל.
מאחורי הקלעים של המודל פועלים אלגוריתמי למידה שמסוגלים לצפות ולקודד מידע מתוך נתונים לא מסומנים, כגון תמונות או צלילים, במקום ממאגרים מסומנים באופן ידני.
כלומר?
המודלים הג׳נרטיביים שאנחנו מכירים ואוהבים מבוססים על מידע שתויג על ידי בני אנוש. תמונה של חתול תויגה כך שהמודל יבין שמדובר בחתול. המודל החדש לא צריך שיתייגו את התמונה של החתול כ״חתול״ – הוא יכול להסיק את זה באמצעות הרבה מידע שנצבר בתוכו ולא תויג. 
בלי לצלול יותר מדי להסבר על הטכנולוגיה – מדובר במודל שמחקה יותר במדויק את צורת עבודתו של המוח האנושי, ויכול להוביל אותנו למקומות חדשים ביצירה של אימג׳ים וטקסט.

מטא מכניסה לזירה שחקן חדש. הולך להיות יותר מעניין, אם זה בכלל אפשרי.

לא ייאמן שיש AI גם לזה

Google Lens – כלי לזיהוי ועיבוד תמונות קיבל מספר תוספות AI, ואחת מהן תאפשר לכם להעלות תמונה של העור, הציפורניים או השיער ולקבל זיהוי של בעיות אפשריות. הוא לא יחליף רופאי עור, אבל התקווה שהוא יקצר את זמן זיהוי הבעיות הקריטיות. זמין רק בארה״ב כרגע.
מרצדס – מכניסה את Chat GPT לממשק של הרכבים שלה (בארה״ב). למה? כי היא יכולה!
Meet Millie – עוזרת דייטים חדשה. יכולה לסייע בליווי בדייט עצמו, במשפטי פתיחה ובהתכתבויות עם דייטים פוטנציאליים. נשמע עצוב? סצינת הדייטים המקוונת קשוחה מאוד, כל כלי שיוכל להקל על הסטרס ושברון הלב יבורך. לדעתי לפחות.
Hexon Labs – מאפשרת לעשות משהו ממש פשוט ונדרש – להוריד את שיחות ה-Chat GPT כקובץ.
Framer – עוד אפליקציה שמציעה אתר בשניות. יש כבר כמה וכמה כאלה, והתוצרים הולכים ומשתפרים. נסו ואמרו לי מה דעתכן.
AlphaCTR – כלי שיסייע ליצור מודעות ממירות לשיווק דיגיטלי. תחילתו של שטפון בעולם הפרסום, גם הענקיות מכניסות כלים ליצירת פרסומות מותאמות וממירות לתוך הפלטפורמות שלהן.

חובה לסיים ב-Meme

תשלחו לחבר או חברה שעשויים להתעניין:

קיבלתם את הניוזלטר מחבר?
אל תשכחו להירשם: