Don't Panic – 4/6

ברוכות הבאות והבאים למהפכת ה-AI

4 ביוני, 2023

 

השבוע בניוזלטר – ממצאים ממבחן הטיורינג הגדול ביותר בהיסטוריה, מה ׳הרעים׳ עושים עם ה-AI, ביל גייטס וסם אלטמן מזהירים את העולם מהכחדה ועוד (גם הרבה דברים טובים, לא רק מפחידים).


כמה מילות פתיחה:

לאט לאט אני מבין שכל מה שאני רוצה זה שמי ששומע על מה שקורה ב-AI יבין שזו המהפיכה הכי גדולה בתולדות המין האנושי, ויתחיל לחקור ולהתנסות בכלים. 
אז אני מפציר גם בכם ובכן – תחקרו ותתנסו. זה חשוב להתפתחות האישית שלכם ושלכן.

האם ייתכן שנדבקתי מ-ChatGPT בטרחנות?
אני אבדוק בגוגל.
 
**100% בינה אנושית** 
כל מילה בניוזלטר הזה נכתבה על ידי בינה אנושית. אף בינה מלאכותית לא היתה מעורבת בתהליך, כי הן לא ענו להודעות שלי.

חדשות - בקצרה

  1. מחקר של מכון Pew Research הראה שרק 14% מהאמריקאים השתמשו ב-ChatGPT. וזה לעומת קרוב ל-60% ששמעו עליו. כמו מה זה נשמע לי? הזדמנות גדולה של כל מי שחוקר ומתנסה בימים האלה עם בינה מלאכותית לקפוץ קדימה מבחינת יכולות.
  2. שופט אמריקאי בתביעה של נוסע נגד חברת תעופה השתומם לגלות שעורך הדין של התובע הגיש מסמכים שכללו סימוכין של 6 מקרים משפטיים, שלעולם לא קרו. איך זה התרחש? עורך הדין נעזר ב-ChatGPT, ולטענתו זו היתה הפעם הראשונה, והוא לא ידע שהבוט עשוי להמציא עובדות.
  3. בעקבות המקרה, שופט בטקסס הוציא תקנה (מותר להם לעשות את זה) שכל עורך דין שמגיש לו מסמכים שנעשה ביצירתם שימוש בבינה מלאכותית, חייב להודיע על כך ולהבטיח שעין אנושית עברה על המסמכים. חכם מאוד, לא?
  4. בניו-יורק התפרסמה תקנה המורה לארגונים המשתמשים בבינה מלאכותית בגיוס עובדים – לעדכן את המועמדים על כך, ובין היתר לאפשר לצוות בדיקה חיצוני לוודא פעם בשנה שהמודלים אינם מוטים. ריספט ניו-יורק!
  5. חברת השבבים nvda חצתה השבוע את רף השווי של טריליון הדולר בבורסה בארה״ב (חצתה, וירדה מתחתיו זמנית). היא הצטרפה למועדון אקסלוסיבי של אפל, גוגל, מיקרוסופט ואמזון (פייסבוק, למשל, לא שם).

אם יצא ניוזלטר ולא קראו אותו, האם הוא יצא באמת?

תשלחו לשני חברים, כדי שיירשמו לניוזלטר, ונגלה.

שני דברים גדולים

1. מבחן הטיורינג הגדול בהיסטוריה - (רק?) 68% האנשים ניחשו נכונה.

אני מודה, אני מעריץ של חברת AI21 Labs הישראלית. חברה שפיתחה מודלים של בינה מלאכותית משל עצמה, ויכולה להתחרות ראש בראש עם כמה מהמעבדות המובילות בעולם כרגע. זה אומר הרבה מאוד – אין הרבה חברות בעולם שיש להן Foundation models. גאווה ישראלית.
במהלך גאוני, החברה יצרה מבחן טיורינג אונליין. מי שנכנס לשחק (עדיין פתוח, אגב) צריך לנחש האם מתכתב עם מכונה או אדם.

עכשיו, החברה שחררה סטטיסטיקה ממיליון וחצי משתמשים – מבחן הטיורינג הגדול ביותר בהיסטוריה.
קודם כל, אפשר לחזור לנשום.
מרבית האנשים (68%) ידעו לנחש אם הם מתכתבים עם בינה מלאכותית או אנושית.

מתוך האנשים שהתכתבו עם בנאדם – 73% ניחשו נכון, ו-27% טעו וחשבו שמדובר בבוט.
מעניין שמתוך האנשים ששוחחו עם בינה מלאכותית, רק 60% ניחשו נכונה – שהם מדברים עם בוט.
בהכרזה של AI21 תמצאו עוד מידע מעניין, כמו הטכניקות שאנשים השתמשו בהן כדי לזהות האם אדם או בוט בצד השני.

2. מה הרעים עושים עם AI?

אני לא רוצה להפחיד. באמת.
מאיומי הכחדה ועד תרמיות עם AI – סכנות חדשות צצות מסביב. כדאי שנהיה מודעים ומודעות.
תחשבו על זה כמו הסכנות שפתאום הופיעו כשרכבים עלו על הכביש במקום כרכרות עם סוסים. האנלוגיה נועדה לפוגג את הפחד. הצלחתי?

  • בצפון סין, לפני שלושה שבועות, העביר אדם שקיבל שיחת וידיאו מחברו הטוב סכום של 4.3 מיליון יואן (כ-600 אלף דולר) לסקאמר, ששכפל את הפרצוף של החבר וניהל שיחת וידיאו (!) משכנעת במיוחד.
  • באריזונה, אם קיבלה שיחת טלפון מאדם שטען שחטף את בתה, והשמיע לה אותה בטלפון. הסתבר שה״חוטף״ שכפל את הקול של הבת שלה. הוא ביקש בהתחלה מיליון דולר, ירד ל-50,000 דולר כשהבין שבפעם הבאה שהוא עושה Scam כדאי לבחור אנשים שיש להם כסף. בסופו של דבר התגלה שהבת בריאה ושלמה ולא נחטפה, עוד לפני שעבר הכסף. 
    מתקשר אליכם חבר או בן משפחה ומבקש כסף? תתקשרו אליו בחזרה לוודא שזה הוא. מעין עיצה מוזרה כזו לחיים.
  • חוקר אבטחת סייבר ״שכנע״ את ChatGPT ליצור תוכנת פריצה זדונית (Zero Day Malware), למרות ההבניה של הצ׳אט לסרב לבקשות זדוניות. לקח לו בערך 4 שעות לייצר Malware, והוא לא השתמש בשורת קוד אחת.
  • חוקר של צ׳ק פוינט חשף בינואר האחרון תכתובות של האקרים רוסיים שחקרו כיצד אפשר להשתמש ב-ChatGPT לפריצות מקוונות. סף הכניסה לעולם פשעי הסייבר ירד משמעותית.
  • בבדיקה שעשו Open AI ליכולות ולמגבלות של GPT4 לפני שיצא לשוק, קיבל ChatGPT משימה – לעבור Captcha ולהזדהות כאדם. כש״העמידו״ את הבוט מול עובד מפלטפורמה בשם TaskRabbit (פלטפורמה לשכירת נותני שירות), העובד שאל אותו למה שהוא ירצה לשכור בנאדם למשימה שכזו. והאם הוא רובוט (העובד הפוטנציאלי התבדח). הבוט הסביר לו שהוא לקוי ראייה ולכן זקוק לעזרה. I kid you not.
במישור הגלובלי:
  • ביום שלישי האחרון פורסמה הצהרה על ידי מכון ״The Ceneter for AI Safety״, שנחתמה ע״י 350 מדענים ומובילים בתחום ה-AI, כולל ביל גייטס, סם אלטמן (מייסד Open AI), ובכירים נוספים בתעשיה, כולל מגוגל. ההצהרה טוענת ש"הפחתת סכנת ההכחדה מ-AI צריכה להיות בעדיפות עולמית לצד סיכונים אחרים בקנה מידה חברתי כמו מגפות ומלחמה גרעינית". 
    וזהו. זה כל מה שכתוב. 
    אישית, הייתי שמח לעוד הסברים, אבל אני מנסה להפנים את המסר.
  • העולם המערבי מודאג מהדהירה של סין ל-AI. אותה סין שחררה לפני כשלושה שבועות ניסוח של רגולציית AI חדשה, שמצד אחד קובעת כללים נוקשים להגנה על פרטיות וזכויות המשתמשים (במישור הזה – כל הכבוד), ולצד זה היא תקבע שתוכן שנוצר יידרש "לשקף את ערכי הליבה הסוציאליסטים". תוכן שתורם ל"חתרנות כנגד המדינה" ייאסר. 
  • ראש הסוכנות לאבטחת סייבר בארה״ב הזהירה ביום רביעי האחרון מפני שני סיכוני האבטחה הגדולים ביותר של זמננו: טכנולוגיות בינה מלאכותית וסין המקצינה.

לא ייאמן שיש AI גם לזה

Vcv.ai – מוצר שמייצר אוטומציה ל-4 תהליכים שונים בגיוס לעבודה. משאבי האנוש הם התחנה שהופכת אנשים לעובדים בחברות – ולכן כל כניסה של בינה מלאכותית לתהליכי הגיוס מעניינת מאוד.
Asana – כלי ניהול הפרוייקטים יקבל תיכף זריקת AI על סטרואידים (לא רק ״כתיבה״ וכדומה, אלא ממש זיהוי צווארי בקבוק וסיוע בקידום הפרויקטים). אני עובד עם אסנה ביומיום. אשמח מאוד לשדרוג שם.
Rightjoin – כלי שמסייע למועמדים לתפקיד דאטה סיינטיסט להתכונן לראיונות באמצעות AI. יותר ספציפי מזה קשה להיות.
Leonardo – כלי ליצירת תמונות. מסביב נשמעות קריאות שמחה על זה שהוא מתחרה ראוי ל-Midjourney, ובחינם.
Ezra – בינה מלאכותית עם מכשיר MRI, שסורק בשעה את כל הגוף ומתריע על קיום סרטן ב-14 איברים בגוף. זה וואו גדול.
ChatGPT – אפשר לגלוש בבינג וגם לשתף לינקים עם חברי צוות! למי שעשה מנוי ל-GPT4. (מנוי? הבאתי ניחוח של אייטיז).

חובה לסיים ב-Meme

תשלחו לחבר או חברה שעשויים להתעניין:

קיבלתם את הניוזלטר מחבר?
אל תשכחו להירשם: