Don't Panic – 28/5/2023

ברוכות הבאות והבאים למהפכת ה-AI

21 במאי, 2023

 

השבוע בניוזלטר – וולסטריט התאהבה ב-AI, מה OpenAI באמת רוצה, מנכ״ל אלפאבית (גוגל) נוסע ל-EU ועוד.


כמה מילות פתיחה:

אם נגלה בעוד עשור שלמעשה סם אלטמן (מנכ״ל OpenAI) הוא בינה מלאכותית שנשלחה מהעתיד, זה לא יפתיע אותי. מדהים לשמוע אותו מדבר ברציונליות רובוטית על הדרך ש-OpenAI עשתה עד היום ועל הדרך שלפניה. ברור שאלטמן מוטה, אבל לאחר שצללתי לעומק הראיונות איתו, הוא הפך אותי לאופטימי הרבה יותר (אייטם שלם על זה בהמשך).
בידיים הנכונות, הבינה המלאכותית יכולה להקפיץ את איכות החיים שלנו משמעותית.
על ה״ידיים הלא נכונות״ אני אכתוב בשבוע הבא.
(הא! רואים מה עשיתי פה?)

היום בני בן ה-4.5 צחק עלי שעד שאני אהיה סבא לילדים שלו אני אהיה ממש זקן, ועם מקל. אמרתי לו בתגובה שעם AI אני אוכל לחיות עוד הרבה יותר, ובבריאות טובה הרבה יותר. אני באמת מאמין בזה.
הוא לא ענה לי, נראה לי שהוא השתכנע.
סיפור אמיתי אגב.
יותר מתמיד אני מבין שאנחנו בתחילתה של המהפיכה הגדולה ביותר שחווה המין האנושי, מגניב שאנחנו ביחד בזה. 

 
**100% בינה אנושית** 
כל מילה בניוזלטר הזה נכתבה על ידי בינה אנושית. אף בינה מלאכותית לא היתה מעורבת בתהליך, למרות שביקשתי יפה.

חדשות - בקצרה

  1. סם אלטמן, מנכ״לה ומייסדה של Open AI, מאיים שהחברה תצא מה-EU. מדוע? הרגולציה של האיחוד בנוגע ל-AI, שמתקרבת להכרזה ועשויה לדרוש מחברות ה-AI לחשוף באילו תכנים שמוגנים בזכויות יוצרים הן השתמשו כדי לאמן את המודלים שלהן. אופסי.
  2. סונדאר פיצ׳אי, מנכ״לה של אלפאבית (גוגל) ביקר באירופה והתחייב בפני האיחוד להקים AI Pact עם חברות בתחום, עוד לפני שהאיחוד מוציא את הרגולציה החדשה על AI שתוכרז בעוד מספר חודשים.
  3. בינה מלאכותית זיהתה אנטיביוטיקה חדשה המסוגלת להרוג סוג חיידקים עמיד במיוחד לתרופות. כתבתי מעט מילים שמתארות הרבה מאוד.
  4. חוקרים מ-MIT ובי״ח במסצ׳וסטס פיתחו AI בשם Sybil שיודע לנבא בדיוק של 86-94 אחוז אם חולה ילקה בסרטן ריאה בתוך שנה. רק על זה שכתבתי ״מסצ׳וסטס״, פעמיים, אתם מביאים לי עוד שני קוראים לניוזלטר. 
  5. טיקטוק מפתחת בוט חדש בשם טאקו, שיסייע למצוא תכנים מעניינים ומותאמים בתוך האפליקציה.
  6. ארגון הפרעות האכילה בארה״ב פיטר את הצוות שאחראי על קו העזרה של הארגון ואת מאות המתנדבים והעביר את הקו כולו למענה של בוט. הסיבה? עומס יתר ובעיית כח אדם, בין היתר. התוצאה? בוט שעונה תמיד, מיד, עם המון מידע והמון אמפתיה. יעבוד? בואו נראה. תחום שירות הלקוחות הולך להמחק ברובו. הנה, אמרתי את זה. סליחה על הנחרצות.
  7. שבועיים אחרי ההכרזה, גוגל מתחילה לפתוח למשתמשים את הכניסה ל-Search Labs – צורת החיפוש החדשה, שתכלול סיכום שנוצר על ידי בינה מלאכותית בראש תוצאות החיפוש בדף התוצאות. אמאלה, הכל זז כל כך מהר. אם רק היה ניוזלטר שהיה מעדכן אותי בכל מה שקורה. אה…רגע…

אם יצא ניוזלטר ולא קראו אותו, האם הוא יצא באמת?

תשלחו לשני חברים, כדי שיירשמו לניוזלטר, ונגלה.

שני דברים גדולים

1. שוק ההון התאהב ב-AI. לא מאשים אותו.

מניית nVidia זינקה ב-27% בחמישי בלילה לאחר שהחברה העלתה את תחזיות הרווח וההכנסות להמשך השנה (הסיבה? מתחילה בשתי אותיות, הראשונה היא A).
הצבא צועד על קיבתו? ה-AI צועד על שבביו. שבבי המחשב הם התשתית למהפיכת ה-AI, ו-nVidia שולטת בשוק השבבים הייעודיים לשוק ה-AI. מניית החברה גם עלתה בקצת יותר מ-170% מתחית השנה.

היא לא היחידה. החברות הטכנולוגיות שוב מושכות את השוק למעלה, במה שכבר מכונה ״בהלת הזהב של ה-AI״. או בקיצור ״בהלת ה-AI״.
ה-S&P 500 עלה במעט פחות מעשרה אחוזים מתחילת השנה, הנסד״ק (מדד המניות הטכנולוגיות) עלה ב-25% מתחילת השנה, מיקרוסופט עלתה בקרוב ל-40% (זוכרים שהיא המשקיעה הגדולה ביותר ב-OpenAI?) ואלפאבית (גוגל) עלתה בכמעט 40% אף היא (גם היא זועקת AI בכל פינה), וכמובן שיש מניות קטנות יותר כגון זו של חברת C3.ai, המציעה פתרונות ai לשוק ה-Enterprise (עם הסימבול הבורסאי הסקסי: AI), עלתה בכמעט 200% מתחילת השנה.
במקביל, ג.פ.מורגן משקיעים בפיתוח פתרונות השקעה על בסיס AI. 

ללא קשר לבהלת ה-AI בוולסטריט, גם כך אומרים שרוב תעבורת שוק המניות מנוהלת על ידי בוטים, בקרוב השוק יוצף בפתרונות השקעה עם בינה מלאכותית. 

אני חוזר ומטרחן עם אותו המסר – כל מלאכה שמבוססת על הכנסת מילים או מספרים לתוך מחשב וקבלת ״פלט״ כלשהו – הולכת לעבור שיבוש גדול. השקעה במניות? ברור ש-AI יעשה את זה טוב יותר מאנשים.

* הכותב אינו יועץ השקעות, בכל מה שכתבתי אין יעוץ השקעות. יש מעין הסתייגות שכזו שצריך לכתוב, נכון? אז באמת, אני לא. תעשו מחקר עם מומחים.

2. מה OpenAI באמת רוצה??

בשבועות האחרונים אני מתאבסס על OpenAI ועל מנכ״לה ומייסדה סם אלטמן.
אז כמה נשנושים ממה שלמדתי:

– המטרה של OpenAI היא לבנות AGI – Artificial General Intelligence. זו המטרה מאז הקמתה ונשארה המטרה – לבנות את הגביע הקדוש של חוקרי הבינה המלאכותית, בינה מלאכותית שמקבלת החלטות בעצמה, ושיכולה לתפקד במגוון דרכים כמו הבינה האנושית (רק פי גזיליון יותר טוב ומהר).
אני דווקא לא רוצה לדבר על הגביע הקדוש (הפעם, זה יגיע בקרוב) אלא על זה שכל הפיתוחים שהחברה שיחררה הם פיתוחים ״שקרו״ בדרך ל-AGI. די מדהים, לא? ״אופס, יצא לנו ChatGPT, תהנו!״.

– אנשי OpenAI מאמינים בלב שלם שה-AI יהפוך את העולם למקום טוב יותר, יסייע לפתור בעיות חמורות כגון משבר האקלים, יסייע בחינוך וברפואה ויאפשר יותר שיוויון בין תושבי העולם.

– מדוע הם משחררים מוצרים וגרסאות ללא הרף למרות הביקורת שהם מוציאים מוצרים לשוק מוקדם מדי?
אלטמן מאמין שעדיף שהאנושות תתרגל בהדרגה לנוכחות של בינה מלאכותית בחיים שלנו, שזה הרבה יותר טוב מאשר ״הנחתה״ של AGI על המין האנושי פתאום. נשמע הגיוני, לא? (אל תקשיבו לי, אני גרופי שלו).

– שוק העבודה? אלטמן מודה שיהיו הרבה מקצועות שישתנו מאוד, והרבה שכבר פחות נצטרך, אבל מאמין שהתפוקה תעלה מאוד, שיוולדו מקצועות חדשים, ושאיכות החיים שלנו תעלה.

– מדוע לא לעצור לתקופה את הפיתוח? כי מי שיעצור יהיו הממשלות והארגונים ה״טובים״, ואילו ארגוני הפשע וממשלות הרשע ימשיכו לפתח בינה מלאכותית. זה מירוץ שלא נרצה שהרעים ינצחו בו.

– יש עוד המוני פרטים מרתקים על העבר, ההווה והעתיד של המין האנושי וה-AI, בראיון הזה של סם אלטמן עם לקס פרידמן (חוקר AI ופודקאסטר ידוע), או הראיון הזה של אלטמן וגרג ברוקמן (הנשיא של OpenAI) או הפוסט הזה בבלוג של OpenAI.

והיום גם גיליתי שאלטמן מגיע לביקור בארצנו. יש כאן מישהו ממייקרוסופט R&D? תזמינו אותי?

לא ייאמן שיש AI גם לזה

Videohighlights – כלי שמתמצת סרטוני וידיאו. שימושי מאוד.
Homedesigns – עיצוב פנים באמצעות AI. כל תחום אדריכלות ועיצוב הפנים יקבל חיזוק אדיר מהבינה המלאכותית. תגידו לחברים האדריכלים שייכנסו לעניינים מהר.
Power Pages – כלי חדש של מיקרוסופט לבניית אתרים – רק תנו פרומפט והוא ייבנה אתר (כשייפתח בישראל). היו למייקרוסופט עוד שורת הכרזות, אבל מלחמת מסיבות העיתונאים שלה עם גוגל כבר מיצתה קצת.
ChatGPT באייפון – זמין עכשיו גם בארץ.
ChatGPT עם Bing – הצ׳אט המוכר והחביב מכניס גלישה באינטרנט, דרך Bing (לפני שבוע זה היה דרך פלאג-אין, עכשיו זה כבר ייכנס לתוך המוצר עצמו).
Photoshop של אדובי קיבל שדרוג AI, ועכשיו אפשר להוסיף אלמנטים ולהשלים תמונות. די משוגע.
Clockwise AI – כלי ותיק לתיאום פגישות, מכניס בינה מלאכותית מבוססת GPT4. אני בווייטינג ליסט, אדווח מהחזית. הלו״ז שלי משוגע (כמו של כולם), מקווה ש-GPT4 יצליח לנצח אותו. 
Claude – אחד המתחרים הגדולים של צ׳אט גפט, של מעבדת Anthropic. כרגע תוכלו להפעיל אותו רק בסלאק, ויוצריו טוענים שהוא מהיר פי 3 מ-GPT4. התשובות שלו פחות הרשימו אותי, ולי אישית לא אכפת אם התשובה מגיע תוך מאית שניה או אלפית – אבל חשוב לנסות את המתחרים כל הזמן.

חובה לסיים ב-Meme

תשלחו לחבר או חברה שעשויים להתעניין:

קיבלתם את הניוזלטר מחבר?
אל תשכחו להירשם: