Don't Panic – 20/8

מדוע המדענים מפחדים שה-AI ישמיד את האנושות?

20 באוגוסט, 2023

 

הניוזלטר מגיע אליכן ואליכם שוב מתאילנד השבוע.

והפעם –

צללתי לאיך בדיוק יכולה הבינה המלאכותית להשמיד אותנו, ומדוע שתעשה את זה.
אני משתדל לא רק להביא חדשות, אלא לצלול לתחומים שמעניינים אותי במהפיכה ומקווה שגם אתכן ואתכם.
אם לא תתעניינו בהשמדת המין האנושי, מה עוד נותר לנו? (לפי מהדורות החדשות, לא מעט).

ומה עוד?

– סין היא הראשונה שמכניסה רגולציית AI (ריספקט!).
– בינה מלאכותית שמאפשרת לשוחח עם אנשים אהובים שנפטרו.
– יש יותר תמונות מלאכותיות מתמונות שצילמו בני אדם. לא מפתיע, ולא מדהים.

ועוד ועוד ועוד, ומה בעצם עוד צריך?
בריאות? שלא ישמידו אותנו הרובוטים?

קריאה מהנה.

**78% בינה אנושית** 
בינה מלאכותית היתה מעורבת מעט בתהליך כתיבת הניוזלטר, ביקשתי ממנה לעזור הרבה יותר בפעם הבאה.

חדשות - בקצרה

1. ריספקט גדול לסין!
הרגולציה הרצינית הראשונה בעולם בנושאי AI נכנסה לתוקפה בסין ב-15.8. השלטון הסיני מנסה לאזן בין הרצון והצורך להוביל במירוץ ה-AI העולמי (וכך לתת יד חופשית לחברות ה-AI), תוך שהוא מגביל את סוגי המידע שנכנס למודלים ואת סוגי הפלט שה-Generative AI יוציא.

2. OpenAI רכשה סטודיו לעיצוב משחקים בשם Global Illumination. המהלך מנבא עוד יצירה של פתרונות לצרכנים (מוצרי B2C).

3. מחקר בסטנפורד הראה שאלגוריתמי AI שנועדו לזהות העתקות של טקסטים, האשימו בטעות דוברי אנגלית כשפה שניה בהעתקות.

4. ועדת הבחירות הפדרלית של ארה״ב תשקול חוקים להגבלת AI בפרסומות פוליטיות לפני בחירות 2024. בשנה הבאה בחירות בארה״ב ואפשר בשקט לכנות אותן – ״בחירות ה-AI״. תחשבו על כמות התוכן, התמונות וסרטוני הפייק שירוצו בכל הרשתות.

5. יו"ר ה-SEC (רשות ניירות הערך האמריקאית) גארי גנסלר הזהיר בראיון שה-AI יעמוד במרכז משברים פיננסיים עתידיים uשהרגולטורים לא יוכלו לעמוד בקצב ההתפתחויות (רצה הגורך וזה נושא שהיו״ר חקר בעברו האקדמי).

6. הבוט של סנפצ'אט איבד שליטה לפני מספר ימים, ופרסם על דעת עצמו תמונות וסרטונים קצרצרים בעבור המשתמשים (ללא אישורם כמובן). סנאפצ׳אט טענה שמדובר בתקלה טכנית, ושהבוט שלה לא ״התעורר לחיים״ פתאום. 

7. מסתבר שגוגל מפתחת צ'אטבוט שישמש יועץ שילווה משתמשים ויספק עצות מותאמות (די דומה למה ש-PI עושים תכלס, לא מדובר במטפל אלא יותר ביועץ חברי במיוחד). 

8. נכון שגם לכם ולכן נמאס קצת לראות תמונות מרהיבות שיצרה בינה מלאכותית? יאללה, עוד תמונה מטורפת של קוף אסטרונאוט רוקד על מאדים.
אז לפי מחקר חדש – מודלי יצירת תמונות יצרו יותר תמונות בשנה וחצי מאשר כל הצלמים ב-149 שנים (בואו לא נסתכל על המחקרון הזה כאמת מוחלטת, אבל המספרים אכן מעניינים).

שני דברים גדולים

1. איך ולמה יכולה הבינה המלאכותית להשמיד את המין האנושי?

אין לי שום כוונה להפחיד, אבל זה דיון שחייב להתקיים:
אנחנו חייבים להבין מה בעצם תסריט ״יום הדין״ שהמדענים חוששים ממנו. 
אם יום הדין הזה אכן יקרה וכולנו נושמד – תזכרו היכן שמעתם ושמעתן על זה קודם! (לא שזה ישנה משהו).

אז מדוע המדענים בעצם מפחדים מהשמדת המין האנושי?
החשש מפני בינה מלאכותית הוא עתיק יומין. סכנות של בינה מלאכותית אפשר למצוא בסיפור הקדום של ״הגולם״ היהודי, פרנקנשטיין והרובוטים של גרברט מאורילאק ורוג'ר בייקון מהמאה ה-16 וה-17. בכל האגדות, האינטליגנציה והכוח הקיצוניים של ה״יצירות״ הרובוטיות מנוגדים למעמדן כעבדים, מה שגורם לעימותים קטסטרופליים.
לא סתם חיבר אייזק אסימוב, סופר המדע הבדיוני (ונביא מרשים של התפתחות הטכנולוגיה) את "שלושת חוקי הרובוטיקה" – עקרונות המוטמעים בקוד של כל הרובוטים בסיפוריו, במטרה למנוע מהם לפעול נגד יוצריהם, ולמנוע מהם לאפשר ליוצרים שלהם להיפגע.

אחד מגדולי המזהירים מפני סכנות ה-AI הוא אליעזר יודקובסקי, אוטודידאקט יהודי אורתודוקסי מארה״ב (סיפור די מדהים), שמוביל את התנועה שזועקת את סכנת ההכחדה על ידי AI כבר יותר משני עשורים. ב-2008 אליעזר יודקובסקי קרא ליצירת "AI ידידותי" כדי להקטין את הסיכון הקיומי מבינה מלאכותית מתקדמת. 

המשפט של יודקובסקי שאני הכי אוהב הוא:
"ה-AI אינו שונא אותך וגם אינו אוהב אותך, אבל אתה עשוי מאטומים שהוא יכול להשתמש בהם למשהו אחר".
אופסי.

למה יודקובסקי מתכוון?
הדרך הקלה ביותר שבה ה-AI ימחק אותנו יכולה להיות הכי בנאלית — הבינה פשוט ״תציית לפקודות״.
ההדגמה הפשוטה ביותר שבה משתמשים המדענים היא ה- Paperclip Maximizer, מכונה היפותטית שכל תפקידה הוא לייצר עוד ועוד מהדקי נייר. מאחר שמדובר במערכת מתוחכמת, היא יכולה לשלוט בכל המערכות על כדור הארץ, ואולי היא תרצה  להשבית ולפרק את כל המכונות על כדור הארץ כדי לייצר מהם מהדקים? ואולי היא תרצה שכל האנרגיה על כדור הארץ תופנה ליצירת מהדקים? תשכחו מהמזגן בקיץ, או מהמקרר, צריך עוד מהדקים! 

באותה נשימה, מערכת AI שתוכנתה על ידי אנשים זדוניים יכולה בקלות לסנתז פתוגנים קטלניים או כימיקלים שהוזמנו באינטרנט. היכולת לייצר נשק ביולוגי, או לכתוב פיסת קוד זדונית, הפכ קלות ונגישות לכל אחד, יותר מאי פעם. כלומר, אנחנו אפילו לא נגיע למצב שבו Skynet (אותה בינה מלאכותית מה-Terminator) תשתמש בטילים ומכונות כדי להשמיד אותנו, מספיק נשק ביולוגי. 

אם הייתם שואלים בעבר קרנפים שחורים, שנכחדו בגלל ציד, מדוע הם חושבים שהאנושות עשויה להשמיד אותם – הם לא היו מצליחים לשער שזה בגלל אמונה מטופשת שאבקה שעשויה מהקרן של הקרנף משפרת יחסי מין.
גם אנחנו לא יכולים לשער מה המכונות עשויות לרצות (כנראה שאנרגיה) ואיך זה בדיוק יפגע בנו.

ייתכן ש-AI יראה בבני אדם מזיקים שמגבילים את הפוטנציאל שלו. אפילו AI שתוכנן לשמר את האנושות יכול לפנות נגדנו — זוכרים איך HAL 9000 הצדיק הריגת אסטרונאוטים כדי להמשיך במשימה שלו בסרט 2001: אודיסיאה בחלל. 

אליעזר יודקובסקי גם מזהיר מהמגבלה של המחשבה האנושית – אנחנו חושבים על בינה מלאכותית חכמה בסקלה של בין ״מישהו ממש טיפש״ ל״איינשטיין״. אבל האמת היא שאנחנו לא יכולים לשער ולהבין מה זו בינה אמיתית, ואי אפשר לחזות איך AI מתקדם יתנהג (ראו גרף בסוף האייטם).


הצגתי פה את הקריאות לשליטה על ה-AI לפני שזה ישמיד אותנו, אבל כמובן שזה לא חד צדדי. יש קולות רבים הטוענים שה-AI לא תוכל להגיע למצב שבו היא תפגע בנו. הם גם טוענים שמי שזועק שה-AI תשמיד את האנושות עושה זאת בגלל אינטרסים.
ובכל זאת האזהרות הרבות מפני השמדת המין האנושי מצריכות דיון.

כבר כתבתי באחד מניוזלטרי העבר על המכתב שיצא במאי, שבו ראשי כמעט כל מעבדות ה-AI המובילות בעולם (כולל סם אלטמן מ-Open AI) הזהירו כי "הפחתת הסיכון להכחדה מן ה-AI צריכה להיות סדר עדיפות עולמי, לצד סיכונים חברתיים אחרים בסדר גודל כמו מגיפות ומלחמה גרעינית". 
קראתי כלכך הרבה אזהרות, כולל של שניים ממי שמכונים ״סנדקי ה-AI״ (זוכרים את אחד הסנדקים, ג׳פרי הינטון, שעזב את גוגל לפני מספר חודשים ומאז מזהיר מפני סכנות ה-AI? כתבתי עליו בעבר), שאני חושב שחשוב שנדבר על תרחישי יום הדין האלה.

כשמרבית המובילים העולמיים בעולמות ה-AI מזהירים מפני השמדה מוחלטת של המין האנושי, כדאי שנדבר על זה כולנו ולא נטמון את הראש ב-ChatGPT.


אז המסר בפשטות הוא שאנחנו לא באמת יודעים איך בינה מלאכותית עם יכולות חשיבה אנושיות תתנהג, מה יהיו המטרות שלה ומה היא תעשה כדי להגשים את המטרות.
היא יכולה להשמיד אותנו בכוונה כי נהיה מכשול או בטעות, כמו שדחפור הורס קן נמלים בטעות.
אף אחד מפועלי הבנין לא מזיל דמעה על קן הנמלים שנהרס.

המתקדמים ביותר מבין החוששים מהכחדה אפילו משתמשים בנוסחה:
P(Doom) – מה הסיכוי שתהיה הכחדה.
אז האם הסבירות היא 5%? 0.000001%? 50%?
בכל מקרה כדאי שנפחית סיכונים.

איך? אכתוב על זה בשבוע הבא. 

מקווה שלא הבהלתי. זו לא הכוונה. 

מאמרים מעניינים בתחום תוכלו למצוא כאןוכאן, וגם כאן, וגם כאן
וכן, תנסו לחלץ מאחד המודלים מה דעתו על השמדת המין האנושי. עשיתי את זה עם ChatGPT מיד כשיצא והוא הודה שאנחנו עלולים להכנס לתחרות על משאבים עם ה-AI, ולהפסיד כמובן.

2. גרטנר קובע: אנחנו בשיא ההייפ של ה-Generative AI

לחברת המחקר גרטנר יש מדד טכנולוגי הנקרא Hype Cycle, שמודד את מידת ההתלהבות מטכנוגיה ואת הפער בין ההתלהבות למציאות. במחקר אחרון שגרטנר פרסמו, ה-AI הגנרטיבי הגיע לשיא הציפיות המוגזמות בין שלל הטכנולוגיות המתעוררות בשנת 2023.
גרטנר מנבאים ש-Gen AI (בינה מלאכותית יוצרת) יגיע לתועלת שתשנה את פני התעשיות בטווח של בין 2 ל-5 שנים.

זה מחזק את מה שאני מרגיש וטוען (זה משמח אותי, מי אני לעומת גרטנר המצוינים?!) – יש פער עצום בין כמה שמדברים על ה-AI לבין כמה שמיישמים אותו בפועל. אנחנו רק בתחילת תחילת הדרך הזו. זו תהיה דרך מהירה, אבל היא עדיין פרוסה לפנינו. חשוב לזכור את זה גם ברמה האישית וגם ברמת החברות העסקיות.

לא ייאמן שיש AI גם לזה 

Project December – תחזיקו חזק, זו אפליקציה שאפשר לאמן על בסיס טקסטים של כל אחד ואז לנהל שיחות עם הבוט המאומן. עיקר השימוש – לנהל שיחות עם אנשים שנפטרו. זה קריפי ברמות, אבל יכול להיות תרפויטי מאוד.

Google Photos – אחד המוצרים שאני יותר אוהב של גוגל, הכניס עכשיו עוד יותר AI, בתקווה שיצליח לסדר לנו זכרונות מיוחדים, על בסיס תמונות וסרטונים שהמודל יבחר בקפידה בעצמו.

Clearmind – מערכת AI שמודדת את הבריאות הנפשית ומשפרת אותה בדרכים שונות. קונספט מעולה (אני מחכה לראות מי מהחברות יצליחו לכבוש את הטריטוריה של הטיפול הנפשי).

Text with Jesus – אהם אהם, לא צריך להסביר יותר מדי? וגם לא את הסערה שהאפליקציה הזו מעוררת? תחשבו ChatGPT שמאומן בכתבי הברית החדשה וקורותיו של ישו.

Google Chrome – יתחיל להציע סיכומי מאמרים באמצעות AI. 

Open AI – מסבירים איך אפשר להשתמש ב-GPT4 במודרציה של תוכן (סינון תכנים פוגעניים למשל). התעמקתי האמת, ומעניין ממש.

Narrator – הופך תמונות לזכרונות של ממש. כלי ממש נדרש, תמונות מבטאות חלק קטן מהזכרון עצמו.

Rewriteit – עזבו כבר את הכלים לכתיבת תכנים, הנה כלי שמתמחה בשכתוב תכנים.

BeardstyleAI – הנה כלי שלכבודו המדור נקרא כפי שהוא נקרא. בינה מלאכותית שתעזור לבחור סוג זקן. מה עוד נשאר לרצות בחיים האלה?

חובה לסיים ב-Meme

תשלחו לחבר או חברה שעשויים להתעניין:

קיבלתם את הניוזלטר מחבר?
אל תשכחו להירשם: