AI News – השבב המוחי של אילון מאסק עובד

מחשבה יוצרת מציאות - השבב המוחי של אילון מאסק עובד

24 במרץ, 2024

השבוע מגיע אליכן הניוזלטר היישר מהמטוס, בחזרה מלונדון.
מה זה אומר?
שאני כנראה ממש נהנה לכתוב את הניולטר הזה. תודה שאתם קוראים, וקוראות.
בלעדיכן לא היה ניוזלטר, ובלי הפידבקים לא הייתי שורד, ולא הייתי כותב מהמטוס. 

           חדשה גדולה השבוע:

 

  • אתם חייבים לראות את הסרטון על המטופל הראשון של Nuralink, שמזיז עכבר, משחק שחמט ומשחק Civilization (משחק מחשב).

    חדשות קטנות:

  •  GPT5  מתקרב!
  • תכירו מושג חדש – AI Washing.
  • חברת Inflection (עומדת מאחורי הבוט Pi) – מאבדת את ההנהלה שלה לטובת מיקרוסופט.
  • Nvidia מסתערת גם היא על עולם הרובוטים.
  • ועוד ועוד ועוד ועוד.

    קריאה מהנה.

**62% בינה אנושית** 
בינה מלאכותית היתה מעורבת ממש מעט מדי בתהליך כתיבת הניוזלטר. אל דאגה, אוטומציה משמעותית בדרך…

חדשות - בקצרה

1) כל חברה בעולם מנסה לצעוק AI ככל שביכולתה, במיוחד צועקות החברות הציבוריות – שרוצות להראות למשקיעים שהם קדימה במירוץ החימוש. עכשיו יש מונח חדש – AI Washing (כמו Green Washing, של חברות שצועקות איכות סביבה כדי לטייח חטאים). רשות ניירות הערך האמריקאית (ה-SEC) דיווחה השבוע על אישומים נגד שתי חברות יעוץ על הצהרות כוזבות של שימוש ב-AI.

2) דברים זזים מהר בעולם ה-AI. מוסטפה סולימאן, מייסדה ומנכ״לה של חברת Inflection (העומדת מאחורי העוזר האישי Pi) עוזב את החברה ומצטרף למייקרוסופט, כמנכ״ל Microsoft AI. זה חתיכת מהלך ארגוני, ואיתו עזבו את Inflection עוד לא מעט בכירים. סולינאן הוא גם ממייסדי Deepmind – ממובילות המחקר בבינה מלאכותית בעולם (נרכשה על ידי גוגל מזמן).
מה זה אומר על התחזית של Inflection ושל Pi? לא דברים טובים במיוחד.

3) אתן בתחום ה-HR? הנה רשימה סופר מעניינת של 40 הכלים הנפוצים בעולם ה-AI למשאבי אנוש. אני מחפש Use cases בעולמות האלה – אם מישהו משתמש באחד מהכלים, כתבו לי בבקשה?

4) האו״ם הוציא הצהרה רשמית, בתמיכת כל המדינות החברות בו, שקוראת לשמירה גלובלית על זכויות הפרט, לשמירה על סודיות ופרטיות ועל סיכול סיכוני AI. 
חשבתי לכתוב משהו ציני על האו״ם, ובסוף בחרתי שלא.
או שאולי בסוף כן כתבתי?
רק מזכיר, באירופה פרסמו רגולציה על AI לפני כעשרה ימים, שתכנס לתוקפה במאי. ארה״ב עדיין מאחור (הקונגרס חלוק בדיעותיו על טיב הרגולציה הנדרשת).

5) אפל במגעים עם גוגל להכנסת ג׳מיני (המתחרה של ChatGPT) לאייפונים החדשים. אפל מפלרטטת עם כל החברות הגדולות, ובמקביל עובדת על מודלי AI משלה. 

6) Character AI, אחת האפליקציות הפופלריות בעולם (מקום שלישי בטראפיק העולמי לכלי AI) – מכניסה קול.
רק מזכיר ומסביר – קאראקטר מאפשר לשוחח עם אווטרים. בעיקר בעיקר צעירים משתמשים בה (וכאמור, היא סופר פופולרית בעולם). אם אתם לא מכירים, זה בסדר, כנראה שאתם לא Gen Z. כעת יוכלו המשתמשים לא רק להתכתב, אלא גם לשמוע את האווטרים.
שני דברים חשובים פה: הפופולריות של קאראקטר ממחישה כיוון שאליו צועדת האנושות (AI companions) וגם – קאראקטר (סליחה על העברית, אני עצלן) מכניסה ממשק Multi-Modal – כלומר ממשק שיכול קבל ולהוציא אודיו, טקסט, תמונות ועוד. לשם הולכים כל הכלים. זכרו את המונח Multi-Modal. כתבתי עליו בעבר ואכתוב עליו עוד הרבה בעתיד. 

7) בין שלל ההכרזות של Nvidia בשבוע האחרון, בלטו ההכרזות בעולם הרובוטיקה – מודלים ייעודיים, שדרוג פלטפורמה למפתחים בעולם הרובוטיקה ועוד. המנכ״ל עלה לבמה בכנס האחרון עם מספר רובוטים והצהיר שהוא All in בעולם הרובוטיקה. אני אוכל את הראש על רובוטים כבר כמה שבועות, אז אני ממשיך. התחום הולך לקפוץ בטירוף בשנים הקרובות.

8) אמזון הופכת את החיים של הסוחרים לקלים הרבה יותר. יצירה של דף מוצר באמזון היא לא דבר פשוט. הרבה מאפיינים, טקסטים, תמונות, ביקורות ועוד. עכשיו אמזון הולכת להציע לסוחרים פתרונות של Generative AI שיוכלו ליצור עמוד מוצר באמזון, מלינק למוצר באתר של הסוחר. הסוחר יכניס לינק, הכליםש ל אמזון ייצרו בקלות ובמהירות עמוד מוצר באמזוןץ הגיוני מאוד, לא?

9) פרסומת חדשה של Under Armour עוררה בלאגן גדול בתעשיית הפרסום. הפרסומת הוגדרה על ידי הבמאי שלה כ״פרסומת הספורט הראשונה שנעשתה באמצעות AI״. הפרסומת עשתה שימוש בבינה מלאכותית בהוספת סאונד, גרפיקה, VoiceOver, אפקטים ועוד. היכן הדרמה? חלק מהתוכן בפרסומת צולם בכלל בפרסומת לפני שנתיים, עם במאי וצלם אחר. הפרסומת החדשה לא נתנה קרדיט כלל ליוצרים המקוריים, וזה עורר סערת זעם ברשת ודאגות מזכויות יוצרים של אנשי קריאייטיב בעתיד.

10) GPT 5 מתקרב אלנו במהירות. סם אלטמן התראיין ללקס פרידמן השבוע (אני לא מחבב את סגנון הראיונות של פרידמן, אבל כל גדולי הטכנולוגיה עולים אליו לרגל, ובכלל – מי אני שאשפוט?). אלטמן אומר שהקפיצה ל-GPT5 תהיה כמו הקפיצה מ-GPT3 ל-4. שזה אומר שיפור גדול מאוד.

שני דברים גדולים

1. מחשבה יוצרת מציאות, גרסת האילון מאסק

בשורה התחתונה: לפני מספר שבועות פקפקתי, וכעת אני אוכל את המקלדת – סרטון חדש מראה איך מטופל (משותק בארבע גפיו) של Neuralink מזיז עכבר, משחק שחמט ועוד – בעזרת המחשבה בלבד.

לפני מספר שבועות כתבתי שאילון מאסק דיווח על כך שהמטופל הראשון של Nuralink, שהושתל במוחו שבב, יכול להזיז עכבר במחשבה בלבד. מדע בדיוני.
סייגתי ואמרתי שאי אפשר כבר לסמוך על האמירות של מאסק.
אבל…
השבוע שוחרר סרטון ראשון שבו המטופל מדגים כיצד הוא משחק שחמט ועוד, רק עם המחשבה. המטופל, Noland Arbaugh, בן 29, משותק מהצוואר ומטה (נפגע בתאונת צלילה בגיל 21) גם העלה טוויט ראשון באמצעות המחשבה.

אני לא באמת צריך להכביר מילים על כמה שזה מטורף.

אני כן אגיד שאין מה לעשות – זו התפתחות הגיונית.
להקליד ולהזיז עכבר עם היד זה הכי 2023. 
אני מחכה למהפיכת ה-Voice (שנוכל להפעיל הכל עם הקול) שתחסוך לי הקלדה.
כעת רואים שיהיה גם מסלול שבו נוכל לשתול שבבים במוח ולהפעיל את העולם הדיגיטלי ישירות מהמוח שלנו.

1. מטורף.
2. אתן ואתם חייבים לראות את הסרטון הזה (או לפחות את ההתחלה שלו). זו הצצה לעתיד הסייבורגי שלנו.
3. לצד האימה שלנו מזה, תחשבו איזו מתנה השבב המוחי מציע למישהו שמשותק מצווארו ומטה.

Nuralink גם מגייסים נסיינים נוספים (רק בארה״ב כרגע, ומתאים למי שידיו נםגו או שותקו לחלוטין בגלל פגיעה בעמוד השדרה או בגלל ALS.

במקביל, מאסק מתייחס גם לפיתוחים נוספיםש של Nuralink, בין היתר כאלה שיאפשרו לעיוורים לראות.

2. מכירים בנק או גוף פיננסי שירצה הרצאה על AI בעולם הפיננסיים?

שורה תחתונה: הרציתי השבוע הרצאה שניה במספר על שימושי AI בעולם הבנקאות. תהיו צדיקות וצדיקים ותשדכו לי חברים וחברות בבנקאות או פיננסיים שירצו הרצאה מפילת לסת?
 

הרציתי השבוע בחטיבת הבנקאות של אמדוקס בנושא שימושי AI בבנקאות. במשך עשרות שעות חפרתי וחקרתי ומיפיתי Use cases שונים שבהם בנקים מפתחים בעצמם או משתפים םעולה עם סטארטאפים בעולמות ה-AI.

מפתיחת חשבון, דרך זיהוי Frauds, עובר בעובדי בנקים שמשתמשים במודלי שפה כדי לתמצת, לכתוב ולתרגם מסמכים, ועד קיצור זמני הלוואות ומשכנתאות (לקחתם משכנתא? סיוט של חודשים, והררי ניירת, אישורים וחתימות. בינה מלאכותית כבר היום מקצרת את זה בשני שליש).

אין (עדיין) הרצאה כזו בישראל. אם אתן מכירות או אתם מכירים חברים בבנקים או במוסדות פיננסיים – תשדכו אותי להרצאה? I promise to make you proud.

תשלחו לחבר או חברה שעשויים להתעניין:

קיבלתם את הניוזלטר מחבר?
אל תשכחו להירשם: