חלף שבוע די מטורף – AI חדשות

איך ה-AI יאריך את החיים שלנו?

27 באוגוסט, 2023

 

הניוזלטר שוב מגיע מתאילנד השבוע.

הפעם:

– איך בינה מלאכותית תאריך לנו את החיים, ובקרוב.
– איך אפשר למנוע מהבינה המלאכותית להשמיד אותנו.
– סקר מנהלים מראה שהמונים יצטרכו לעבור שדרוג של המקצוע שלהם. 
– 10 ידיעות קצרות.
– 5 כלים לקינוח.

מה בעצם עוד צריך?
אריכות חיים? בריאות? שלא ישמידו אותנו הרובוטים?

קריאה מהנה.
 
**68% בינה אנושית** 
בינה מלאכותית היתה מעורבת בתהליך כתיבת הניוזלטר, ביקשתי ממנה לעזור הרבה יותר בפעם הבאה.

חדשות - בקצרה

1.מטא (פייסבוק) נכנסת עמוק יותר למירוץ החימוש ומשחררת מוצרים בקצב מסחרר. השבוע

  • השיקה את Code Llama, כלי כתיבת קוד שיתחרה ישירות בכלים של Open AI (כתיבת קוד, Debugging, מספר שפות, וב-Open Source).

  • שחררה מודל תרגום (SeamlessM4T) שמסוגל לתרגם כמעט 100 שפות.

2. אותה המטא הודיעה שהיא מכניסה AI Kill Switch באינסטגרם ובפייסבוק (באירופה). זה אומר שמשתמשים יוכלו לבחור שלא לקבל למשל פיד שמותאם אליהם אישית (ע״י AI). למה? רגולציה חדשה של ה-EU. 

3. מחקר חדש מראה ש-ChatGPT מנסה עכשיו (בניגוד לעבר) להסתיר את העובדה שהוא אומן באמצעות חומרים שמוגנים בזכויות יוצרים. כרגע הוא בעיקר ״מתאמץ״ להמנע ממתן תשובות זהות ליצירות מוגנות. ברקע – עשרות תביעות (הידועה מכולן היא של שרה סילברמן הקומיקאית) ועדויות על העתקת אלפי סופרים, כולל ספרי סטפן קינג ומרגרט אטווד (וגם כל ספרי הארי פוטר).

4. OpenAI הודיעה על חבירה לסטארטאפ Scale – כדי לסייע בהתאמת מודלים לעולם ה-Enterprise. כל עולם ה-B2B הולך תיכף להתפוצץ, מה שראינו עד כה זה בעיקר מוצרים לצרכני הקצה. 

5. עוד חברה שבה סם אלטמן (מייסד OpenAI) מושקע בה, היא Worldcoin, שעברה רשמית בשבועות האחרונים את שלב ה״פיילוט״. מה היא עושה? סורקת אישונים, ומייצרת ״תעודת זהות ייחודית״ לכל אדם. האמת? הגיוני – כל דבר אחר אפשר לזייף ממש בקלות. הגיוני2 – מפחיד. טוויט של סם אלטמן: בעמדות הסריקה הגיעו לקצב של סריקת אישון בשמונה שניות.

6. בריטניה תארח את פסגת ה- AI Safety הראשונה, ותעשה את זה במקום בו פעלו מפענחי הצפנים ממלחמת העולם השניה (זה מקרה שנחשב לשימוש הראשון בסוג של בינה מלאכותית).  

7. Hugging Face, מי שנחשבת לאחת המתחרות המרכזיות של OpenAI, גייסה 200 מיליון דולר (בעיקר מ-Salesforce), בהערכת שווי של מעל 4 מיליארד דולר.

8. לפי SemiAnalysis, חברת OpenAI שורפת בערך 694,444 דולר ליום כדי להפעיל את ChatGPT, מה שמסתכם בכ-250 מיליון דולר בהוצאות שנתיות. חישבו שכל פניה לבוט עולה כ-0.36 סנט. Open AI ביקשו ממני שאבקש מכם לחשוב פעמיים לפני שמבקשים משהו מטופש מ-ChatGPT (לא באמת).

9. עוד שופט פדרלי קבע שיצירות AI אינן יכולות להיות מוגנות בזכויות יוצרים. אולי נתחיל בלהסדיר קודם מהיכן הגיע המידע של המודלים, לפני שמבקשים זכויות יוצרים על יצירות AI (ראו סעיף 3 פה למעלה). 

10. חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה ואוניברסיטת ברקלי, בשיתוף עם Speech Graphics, פיתחו מערכת תקשורת שמאפשרת לאישה משותקת עקב שבץ ״לדבר״ דרך אווטאר דיגיטלי שהיא שולטת בו באמצעות ממשק מוח-מחשב. יש לי היכרות אישית וממש מצערת עם השפעה של שבץ, האייטם הזה מרגש אותי.
קוריוז? הבעות הפנים של האווטאר מופקות באותה טכנולוגיית אנימציה כמו במשחק המחשב The Last of Us II (על בסיס המשחק נולדה הסדרה המצוינת).

שלושה דברים גדולים

1. איך אפשר לצמצם את הסיכון שה-AI יכחיד אותנו

בשבוע שעבר כתבתי באריכות על ״מדוע בעצם המדענים מפחדים שה-AI ישמיד את האנושות״.
אני משלים את זה השבוע עם נקודה שלדעתי היא חשובה – מה אפשר לעשות.

עוד ב-2008 קרא אליעזר יודקובסקי ליצור Friendly AI (סיפרתי עליו בשבוע שעבר, יהודי אמריקאי מרקע אורתודוקסי, אוטודידאקט, שמוביל את תנועת ה״בואו נתכונן למצב שבו ה-AI תרצה להשמיד אותנו״. 
איך? באמצעות הכנסה של מנגנוני בטיחות מהשלבים הראשונים של פיתוח המודלים – AI guardrails (ועוד כמובן).
חשוב לתכנן וליצור AI Kill Switch – תהליך שיסייע לכבות AI במקרה הצורך. לא נרצה מערכת שלא ניתן לכבות אותה.

הכי חשוב כרגע – הרגולציה צריכה להיות בחזית, לראות את הנולד ולהבין שיש פה סיכוי (שאי אפשר להעריכו כרגע) להשמדה של המין האנושי.
לא ייאמן שאני כותב את זה בניוזלטר. הזוי.

לא פחות חשוב – זה צריך להיות בשיח. גם אם סיכוי ההשמדה – P(Doom), הוא נמוך, עדיין כדאי להיערך.

כחובב מדע בדיוני אני חייב להזכיר את שלושת כללי הרובוטיקה של סופר המד״ב הקלאסי – אייזק אסימוב שהכניס בכל הרובוטים בספרים שלו, עוד ב-1942, כללים שנועדו לשמור על בני האדם מפני המכונות (אני לא אהרוס ולא אספר שהכללים האלה לא באמת טובים לשימוש, הם לא יצליחו להגן).

יש עוד המון המון שאפשר לכתוב על זה, אבל אני מתאפק לא לאכול לכן ולכם את הראש.

2. מחקר של IBM - כ-40% מכח העבודה יעבור הכשרה מחדש בגלל ה-AI

אם עוד מישהו מסביב יגיד את המשפט ״בינה מלאכותית לא תחליף אותך, אדם שמשתמש בבינה מלאכותית כן יחליף אותך״ אני אתן לעצמי סטירה.
מחקר חדש של IBM מראה ש- 87% מ-3000 מנהלים שנשאלו, חושבים שבינה מלאכותית תשפר ותשדרג תפקידים ולא תחליף אותם.
מה שכן, הם גם העריכו ש-40% מכוח העבודה שלהם יצטרך לעבור הכשרה מחדש ב-3 השנים הקרובות כדי להסתגל לשינויים שבינה מלאכותית תביא – כלומר כ-1.4 מיליארד עובדים מתוך 3.4 מיליארד הכוח העבודה הגלובלי.

המנהלים גם העריכו שבינה מלאכותית גנרטיבית תאפשר לאנשים להתמקד במשימות מורכבות יותר שדורשות קבלת החלטות, יצירתיות וקשרי אנוש, בעוד הבינה המלאכותית ״תיקח על עצמה״ משימות חוזרות ושגרתיות.

אם מעניין אתכן.ם איך ייראה העולם הארגוני (אולי) – שווה להתעמק במחקר.

3. עד 120? הצחקתם את ה-AI, בזכותו נחיה הרבה יותר

אחד הדברים המרגשים ביותר (אותי) במהפכת ה-AI, זו היכולת של הבינה המלאכותית לעזור לנו להיות יותר בריאים ולחיות הרבה יותר אני באמת מאמין שה-AI יאריך לנו את החיים, מאוד, ובקרוב, מאוד.
איך?
כמה דוגמאות מתוך המון:
– בינה מלאכותית יכולה לחזות אילו ניסויים קליניים יש להם סיכוי גבוה יותר להצליח. זה הופך את תהליך גילוי התרופות ליעיל יותר מבחינת זמן ועלות.
– בינה מלאכותית יכולה לסייע באבחון ובמתן פתרונות מותאמים אישית לכל איש ואישה שסובלים ממחלות ״זיקנה״.
זיקנה היא לא מחלה, היא תהליך טבעי שגם אותו אפשר יהיה לעכב, ובמקביל לחזות למנוע ולפתור מחלות שמתפרצות מאוחר בחיים.

סטארטאפים? לא חסר, וכדאי לציין שבעמק הסיליקון יש תשוקה מובנת למציאת הסוד לחיי הנצח (דרך טכנולוגיה כמובן).

– סטארטאפ ישראלי מפיל לסתות בשם Longevity AI, מציע לבתי חולים ומרפאות נתוני הזדקנות מבוססי בינה מלאכותית, כדי לחזות ולטפל בחולים על בסיס הנתונים שלהם. החיסכון במשאבים ויכולות הטיפול מציעים פוטנציאל מטורף.

הסטארט-אפ הידוע LabGenius משתמש ב-Machine Learning כדי לחקור וליצור נוגדנים ולהאיץ גילוי תרופות.
– הסטארטאפ Deep Longevity מציע דו״ח שמודד אישית את השעון הביולוגי, על שלל המשתנים שלו, כדי להציע דרכי טיפול ושימור מותאמים יותר לגוף, ולא לזמן הלידה.

ולמתענייני הביו-האקינג בקהל (היוש), אני מזכיר שכתבתי אייטמון על התגלית באוניברסיטת אדינבורו, של שלושת החומרים שהכי יעילים למלחמה בתאי זומבי (שאחראים על חלק ניכר מתהליכי ההזדקנות בגוף). אני הולך להזמין אחד מהם,  I kid you not.

לא ייאמן שיש AI גם לזה 

Katch – עוזר לקבוע פגישות, גם ישירות מהאימייל!

Ideogram – כלי שנועד להגשים למעצבים חלומות, ומציע יכולות עיצוב מהממות (אבל עדיין לא בהובלה) ויכולת מעולה להוסיף טקסטים כמו שצריך בתמונות.

Wand – הודיעו על גיוס של 4.2 מיליון דולר, ליצירת כלי שיעור למעצבים ליצור יצירות AI, עם שליטה על כל המרכיבים (תחשבו שהיום אין כמעט שליטה על היצירה הנוצרת).

IRIS – עוזרת לצלוח את כל שאלוני האבטחה וה-Compliance שחברות מבזבזות עליהם זמן יקר.

Youtube– משחררת פיצ׳ר חדש שיעזור לכם לזהות שירים רק באמצעות המהום שלהם. אני אגיד להוריםש ביניכם מה השיר, לא צריך את הכלי – זה בייבי-שארק.

Caden – נכון שנמאס שלוקחים לנו את המידע כל הזמן? Caden מציעים לנו למסחר את זה. לשלוט מי רואה מה ולקבל על זה כסף.

 

שלושה דברים גדולים

תשלחו לחבר או חברה שעשויים להתעניין:

קיבלתם את הניוזלטר מחבר?
אל תשכחו להירשם: