Don't Panic – 9/7

OMG, אנחנו במהפכת ה-AI

9 ביולי, 2023

 

עוד שבוע מסחרר של AI חלף לו. 

חדשות השבוע:

1. האם ה-AI יצירתי יותר מבני האנוש? התשובה אולי תפתיע ואולי תשמח.
2. Open AI משחררת פיצ׳ר (האמת שהוא יותר כלי) חדש ומשמעותי מאוד.
3. ישראלי לשעבר אחראי על צוות מיוחד שמתכונן לבואה של ״ישות״ הבינה המלאכותית (ה-AGI והדורות שאחריה). 
4. התפתחויות בכל מה שקשור בזכויות יוצרים, בין היתר – המידע שלכם ושלכן.
5.בינה מלאכותית במלחמה נגד סוכרת ועיוורון.

ועוד ועוד.

**90% בינה אנושית** 
בינה מלאכותית היתה מעורבת קצת בתהליך, לא מספיק.

חדשות - בקצרה

1. גוגל עדכנה את מדיניות הפרטיות שלה – כעת היא יכולה להשתמש בנתונים ציבוריים מהאינטרנט כדי להכשיר את מודלי הלמידה העמוקה שלה. זה אומר שתכנים שלכם, שמוגדרים ציבוריים, יאמנו מודלים של AI. הסוגיה הזו לא סגורה, בתי המשפט דנים וידונו עוד הרבה באפשרויות השימוש במידע לצורך מודלי AI. 

2. זוכרות שאפשר היה לבקש מ-Chatgpt plus (המנוי בתשלום של ChatGPT) לגלוש באינטרנט דרך בינג? אז כבר לא. OpenAI סגרה את האפשרות, לאחר שגולשים מצאו דרך לעקוף חומות תשלום של אתרים עם הצ׳אט (גם כך היא מסובכת ותסתבך בהרבה תביעות על זכויות יוצרים).

3. המנכ״ל של Stability AI, אחד הסטארטאפים המובילים (והממומנים) בעולם יצירת התמונות (מתחרה של מידג׳רני) טוען שבעוד 5 שנים לא יהיו מפתחי תוכנה, כי ה-AI יאכל להם את העבודה. שנוי במחלוקת (הוא עורר לא מעט סערות בשנה האחרונה) אך מעניין. 

4. האם AI יכול לסייע לנהל את המאבק בסוכרת Type 1 (מחלה כרונית שדורשת הרבה מאוד מדידות אישיות של רמת הגלוקוז בדם והתאמה של הטיפול)? מחקרים מראים שכן

5. האם AI יכול לסייע במלחמה נגד עיוורון? מחקרים מראים שכן!

6. עוד על זכויות יוצרים (זו סוגיה בוערת): אל תספידו את Shutterstock (מאגר עצום של תמונות לרכישה למטרות מסחריות) – הם הודיעו כי הם ייקחו אחריות משפטית על כל תמונה שנוצרה על-ידי Generative AI ונמכרה אצלם. אדובי עשתה דבר דומה לפני חודש. מרבית הארגונים היום משתמשים בתמונות AI בלי שברורה סוגיית זכויות היוצרים על החומרים שמהם נוצרה התמונה. 

7. הטראפיק ל-ChatGPT ירד ביוני (לעומת חודשים קודמים), זו הפעם הראשונה! תוך כדי, אפשר לראות כמה גולשים נכנסים לאתר שהפך להיות אחד מהנצפים ביותר בעולם – 1.5 מיליארד אנשים בחודש.

8. יש HR בקהל? בניו-יורק נכנס חוק חדש – זו תהיה העיר הראשונה שתכניס תקנון לשימוש באוטומציה ובבינה מלאכותית בהחלטות של גיוס עובדים. חוק NYC 144, מחייב מעסיקים שמסתייעים בכלי AI לקבלת החלטות על גיוס וקידום כח-אדם, לבדוק את הכלים כל שנה לזיהוי אפשרויות לפגיעה בגזע ובמגדר, ולפרסם את התוצאות על אתרי האינטרנט שלהם.

שלושה דברים גדולים

1. OpenAI שוב מרעידים את האדמה

Open AI לא נחה לרגע.
היא התחילה לשחרר לכל משתמשי ChatGPT Plus את ה-Code Interpeter. שם מאוד טכני ולא מעניין לרעידת אדמה של ממש.
מדוע? ה-CI מסוגל לכתוב קוד, לעבוד על קבצים שמעלים אליו, לנתח נתונים, ליצור תרשימים, לערוך קבצים ועוד. האפשרות  זמינה למשתמשי פלוס בלבד (תוכלו להכנס להגדרות החשבון ולהפעיל את האופציה שנמצאת תחת Beta Features). 
למה רעידת אדמה? גם בגלל יכולות כתיבת הקוד וניתוח הנתונים שנוספו, גם היכולת להעלות ולערוך קבצים, ובעיקר – כי Open AI הופכת את ChatGPT במהירות לפלטפורמה שבה עושים מגוון פעולות, ולא רק כלי ליצירת תכנים כתובים.

ניסיתי.
העליתי קבצי נתונים וביקשתי ניתוחים.
זה עובד, ועובד טוב!

2. Open AI מתכוננים ל-Terminator, בהובלת ישראלי לשעבר

עוד חדשה מעניינת מבית OpenAI – החברה יצרה צוות חדש בשם Superalignment שמוביל איליה סוצקבר – אחד ממייסדי החברה, שמשמש גם כ-Chief Scientist שלה. גאווה פרובינציאלית – איליה נולד ברוסיה, היגר לישראל עם הוריו כשהיה בן 5 ועבר עם משפחתו לקנדה בבגרותו. 
מטרת הצוות שסוצקובר יוביל היא לפתח שיטות לשליטה והובלת מערכות AI "סופר אינטליגנטיות".
הצוות יתמקד בטיפול באתגרים טכניים הקשורים לשליטה באינטליגנציית AI מתקדמת (אותה ״ישות״ שלא יודעים מתי בדיוק תגיע ואיך היא תתנהג אלינו) ויש לו אפשרות להשתמש ב-20% ממשאבי המחשוב של OpenAI (זה המון).

הפוסט של Open AI מנבא שנוכל לראות AI סופר אינטיליגנטי לפני סוף העשור הנוכחי. 
אנחנו ב-2023, יכול להיות שמחר בבוקר נתעורר לעולם שבו יש אינטילגנציה מלאכותית שיכולה להבין, להחליט ולעשות מה שבני האדם עושים, רק פי גזיליון יותר טוב ומהר.

3. האם ה-AI יכול להיות יצירתי?

איכשהו יוצא שכמעט בכל פעם שאני מדבר על AI עולה סוגיית היצירתיות.
רבים טוענים שבינה מלאכותית לא יודעת להיות יצירתית. במקביל טוענים שהיא עשויה לצמצם את היצירתיות האנושית – מאחר שהבינה המלאכותית עובדת רק על המידע הקיים ולכן תצמצם את גבולות המחשבה האנושית (כי הרי תיכף כולנו לא נדע לחבר 3 מילים יחדיו ללא AI).

נתקלתי בפיסת חדשות מהשבוע האחרון ששכנעה אותי להעמיק בנושא:
במחקר שנעשה באוניברסיטת מונטנה עלה שתשובות של ChatGPT (שעובד על מודל GPT4) דורגו באחוזון העליון במבדק שבודק יצירתיות.
כלומר – הבינה המלאכותית דורגה באחוז העליון (מתוך מאה) במבחן הסטנדרטי לבדיקת יצירתיות – Torrance Tests of Creative Thinking.
99% מהנבחנים (לקחו אלפי תשובות של סטודנטים) דורגו כפחות יצירתיים מ-GPT4.

אז האם הבינה יצירתית?
התשובה הפשוטה היא שלא.
אני רוצה להבהיר שוב – למרות הנטיה שלנו להאניש את העולם מסביבנו, צ׳אט גפט אינו או אינה ישות. הוא מודל סטטיסטי (בהפשטה של הפעולה). אין לו קמצוץ הבנה של המציאות, ואין לו יכולת ליצור תהליך יצירתי.

אליבא ד-ויקיפדיה: ״יצירתיות היא תהליך ההפקה של רעיונות מקוריים ורלוונטיים למצב נתון. חשיבה יצירתית מורכבת ממקוריות, גמישות ושימושיות.״
לפי ההגדרות המקובלות – צ׳אט גפט אינו יצירתי (הוא לא מקורי, ועל הגמישות והשימושיות אפשר להתדיין), אולם השנה האחרונה המחישה לנו שהוא מייצר טקסטים, אימג׳ים וסרטונים מרהיבים, שמתאגרים את ההגדרה המקובלת ליצירתיות. 

ואני מציע כיוון מחשבה מעט אחר – הכלים אינם תבונתיים או יצירתיים, אולם התוצרים שלהם יכולים להיחשב יצירתיים (גם אם הם סינתזה של מידע אנושי קיים, אני יכול לטעון גם שבתוך המוח האנושי חלק מהיצירתיות מסנתזת באופן לא מודע מאוסף חוויות קודמות שהמוח נתקל בהן).

ובשורה התחתונה – הבינה לא יצירתית, וכן מסנתזת ״יצירתיות״. יש לכם או לכן עבודה יצירתית לעשות? הבינה יכולה להיות כלי להרחבת היצירתיות שלכם (מאמר מעניין בנושא ב-Time), כולל לספק דוגמאות יצירתיות מכל תחום ומכל עידן. אני מציע לא לעסוק בסוגיה של האם המודל יצירתי או לא, ולהתרכז בתוספת המדהימה שהוא יכול לתת ליצירתיות שלנו. 

גם בלי שמץ של יצירתיות במודלי ה-AI – כולנו נהפוך להרבה יותר יצירתיים בזכות המהפיכה.

לא ייאמן שיש AI גם לזה 


Myreader AI – מציע כלי בינה מלאכותית שיקרא ספרים עבורכם, יקריא אותם בקול, ויאפשר לכם לשאול שאלות את הספר ולקבל תשובות. 

Alpha – מציע כלי שילווה אותנו בהשקעות במניות, קריפטו ועוד. האמת? הגיוני ש-AI יעשה את זה.

Together – תחזיקו חזק, כלי AI שבודק את המדדים שלנו (לחץ דם, קצב לב, חמצן בדם ועוד) בעזרת…סלפי. באמת. הכלי מציע גם קביעת תורים וניטור לקיחת תרופות. הסיפור האנושי מאחורי הכלי מעניין עוד יותר.

Petal – מציע משהו שהולך להיות קריטי לארגונים ממש בעוד חמש דקות – אפשרות לאמן את המודלים על תוכן פנימי של הארגון, בלי דליפות החוצה ועם גישה לכל מילה שיש לארגון, בכל פורמט. אני ארחיב על עולמות ה-B2B בקרוב – אני חוקר בהתלהבות.

Before Sunset – מבטיחה לעשות סדר בלו״ז היומי. התחלתי לנסות, אעדכן!

חובה לסיים ב-Meme

תשלחו לחבר או חברה שעשויים להתעניין:

קיבלתם את הניוזלטר מחבר?
אל תשכחו להירשם: