Don't Panic – 16/7

OMG, אנחנו במהפכת ה-AI

16 ביולי, 2023

 

פעם ראשונה שקורה לי משהו כזה.
בזמן שכתבתי את האייטם המרכזי של הניוזלטר השבוע עצרתי לתהות האם ייתכן שאני הוזה, ואולי שמו לי משהו במשקה.
אז נזכרתי שאני בבית, ובסך הכל זו כוס מים שמזגתי לעצמי. הבנתי שזו המציאות שלנו שהזויה כלכך.

אז האייטם הראשון – ״המאבק של שחקני הוליווד באולפנים״ מגיע היישר מהצומת של מדע בדיוני ומראה שחורה.

עוד חדשות השבוע:
1. סופסוף – יש פתרון לעברית.
ו…אני סוקר את הפתרונות לקבלת תוצרים של AI בעברית.
2. הקומיקאית שרה סילבמן תובעת את Open AI.
3. איך תוודאו ש-ChatGPT לא לוקח ומעכל את המידע הפרטי שלכם? כתבתי על זה אייטמון. 
4. ועוד.
 
**78% בינה אנושית** 
בינה מלאכותית היתה מעורבת בתהליך, לא מספיק. 

חדשות - בקצרה

1. הקומיקאית שרה סילברמן תובעת את Open AI (היא חלק מקבוצת סופרים ויוצרים). הטענה – המודלים ״בלעו״ ומשתמשים בתכנים שמוגנים בזכויות יוצרים, כמובן שללא תשלום תמלוגים. לא הייתי רוצה להיות עורך הדין של OpenAI תכלס.

2. הסטארטאפ Anthropic השיק עדכון למודל שלהם (ולצ׳אטבוט) – Claude 2. קלוד 2 כולל שיפורים בקוד, בחשיבה ובחישובים מתימטיים, תגובות ארוכות יותר, אפשרות לטעון מסמכים ארוכים (הרבה יותר מהמתחרים) ועוד שלל פינוקים. הביקורות ממש מהללות (כרגע הוא זמין רק בארה״ב ואנגליה).

3. Meta מתכוננת להשקת גרסה מסחרית של מודל ה-AI שלה כדי להתחרות ב-OpenAI (ולמעשה במייקרוסופט) ובגוגל. הקונספט – המודל שלה יאפשר לעסקים לעשות התאמה אישית. להערכתי, אנחנו נראה מבול של פתרונות B2B בעולמות ה-AI.

4. אילון מאסק הקים חברה חדשה – xAI, וגייס שורה של תותחי בינה מלאכותית מהחברות המובילות בתחום. מטרת החברה, כך מצוין באתר שלה: To understand the universe. כלכך מתבקש להיות ציני פה בהתייחס למאסק, אחד ממקימי OpenAI, אחד מהמתנגדים הקולניים להתקדמויות ה-AI בשנה האחרונה, שמשיק חברה חדשה בתחום (לצד השקעות גדולות שלו בחברות אחרות). כלכך קל יהיה להיות ציני שאני בוחר בזכות השתיקה!

5. יש לכם חברים בעולם הרפואה? תעבירו להם את האייטם הזה, על חברת הייעוץ מקינזי שפרסמה דו״ח מקיף על השפעות הבינה המלאכותית היוצרת (Gen AI) על עולם הרפואה. כמה נקודות בקצרה:

  • ה-AI יוכל לפתור אתגרים דוגמת מחסור בעובדים רפואיים וצורך בטיפול מותאם אישית יותר.
  • ה-AI יוכל לשפר משימות כגון תיאום תורים, קבלה וסיווג של חולים ויצירת חומרי הסברה רפואית לחולים.
6. אם כבר רפואה – הנאשיונל ג׳יאוגרפיק פרסם כתבה מרתקת על היכולת של הבינה המלאכותית ליצור מהפכה גדולה ונדרשת
ברפואת הנשים בעולם. מרתק!

7. אייטמון רפואי אחרון – nVidia (חברת השבבים הגדולה והנוסקת ביותר בעולם) השקיעה 50 מיליון דולר בחברה המפתחת פלטפורמה שעל גבה יכולות חברות לפתח תרופות באמצעות מודלים של בינה מלאכותית. אני מתחזק באמונה שכולנו נהיה בריאים ונחיה יותר בזכות ה-AI. 

8. בקרוב יהיה אירוע TED רשמי שמיועד כולו ל-AI. מובן, צפוי ומרגש.

9. ביל גייטס הוציא עוד פוסט וניוזלטר על AI (איך אני שונא את אלה שאוכלים את הראש על AI כל הזמן. סתאאאם). והפעם – הוא טוען שהבינה המלאכותית מסוכנת אך ברת ניהול (Manageble). ממליץ להירשם לניזולטר שלו.

שלושה דברים גדולים

1. השחקנים של הוליווד יוצאים לשביתה בגלל ה-AI

המציאות שלנו הזויה.
בטוויסט שכאילו נלקח היישר מ״מראה שחורה״, איגוד השחקנים בהוליווד הודיע על שביתה (והצטרפות לאיגוד התסריטאים ששובת כבר מספר חודשים) בגלל…AI (יש עוד סיבות כמובן, אבל לבינה יש תפקיד חשוב במה שקורה). 
איגוד השחקנים בהוליווד SAG-AFTRA (זה לא גיבוב אותיות שצירפתי בטעות, מדובר בשני איגודי שחקנים וותיקים, משנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת, שהתאחדו) טען כי האולפנים רוצים להחזיק בזכויות על השימוש בכפילים (Clones) של השחקנים בהוליווד לנצח, ולהשתמש בהם ללא תשלום תמלוגים.

כלומר – השחקנים חוששים שהאולפנים ישכפלו את גופם וקולם, וישתמשו בשכפול בכל סרט או סדרה, ללא תמלוגים. וכן, היה פרק כזה בעונה החדשה של מראה שחורה.
הזוי ממש.
הדובר של האולפנים, אגב, הכחיש את הטענות ואמר שלהיפך – האולפנים התחייבו שאפשר יהיה להשתמש בכל כפיל דיגיטלי (Clone) רק לאותו הסרט שבו הוא נעשה, וכל שימוש אחר יחייב הסכמה של השחקנים המשוכפלים וכמובן תמלוגים.

הנשיאה של SAG-AFTRA, פרן דרשר, אמרה כי "אם לא נעמוד איתן עכשיו, כולנו נהיה בצרות. כולנו נהיה בסכנה שיחליפו אותנו במכונות."
השם Fran Drescher נשמע לכם מוכר? זה בגלל שנשיאת איגוד השחקנים (שמאגד 170 אלף שחקנים בהוליווד) היא זו ששיחקה את ה-Nanny בסדרה הניינטיזית ״The Nanny״.
אני חושב שאולי שמו לי משהו בברז, לא בכוס…

דודי מליץ המהמם המליץ בחום שאוסיף אפשרות שיתוף לניוזלטר. צודק לגמרי.
 

תשלחו לחברים או תשתפו בסושיאל? כדי שיירשמו לניוזלטר.

2. עברית, גבירותיי ורבותיי, עברית!

כבר הרבה זמן אני רוצה לכתוב אייטם על ״מה הכלי הטוב ביותר לכתוב בו בעברית״.
בתכלס, בכל הרצאה שואלים אותי, ועד לפני שבוע הייתי אומר שאין באמת כזה. הכי טוב שמצאתי היה GPT4 (שעליו פועל ה-ChatGPT Plus, שאני שוב ממליץ לכולם לשדרג אליו).
לכן לא כתבתי, עד כה. כי מבאס לבשר שאין פתרונות טובים.

ונחזור לעניין – עברית.
Bard של גוגל יצא עם עדכון חדש לפני מספר ימים, כשהחידוש הגדול הוא תמיכה ב-40 שפות (!), ובהן עברית. מדובר באימון של המודל על השפות האלה, לא שמתרגמים את התוצאה מאנגלית לעברית.
יש!
למרות שאני לא מחבב את התוצאות של Bard, אני מציע לכם ולכן להתנסות בו כל הזמן, והעברית שלו עכשיו היא ממש טובה (לא מושלמת).
המהלך של גוגל, יותר מהכל, הוא עסקי.
ChatGPT הוא המותג הגנרי בעולמות ה-AI כרגע. גוגל מבינה שנושא השפות הוא קריטי, כי בכל זאת רוב העולם מחזיק באנגלית רק כשפה שניה, ולכן תמיכה ב-40 שפות היא מהלך עסקי חכם ומבדל יותר מהכל. ריספקט!

אילו עוד פתרונות לעברית יש? האמת שאין באמת.
הטענה היא ש-Claude 2 מצוין בעברית (הוא לא זמין כרגע בישראל).
צ׳אט גפט היה די מחורבן בעברית, מודל GPT 4 הוא יחסית טוב.
פתרונות אחרים, למרות הטענה – לא מציעים עברית טובה.

Rytr למשל, כלי ליצירת טקסטים, טוען שהוא מוציא תוצרים בעברית. העברית שלו ממש גרועה (ובכל מקרה, הוא יושב על GPT, אין לו מודלים משלו, כמו לרוב האפליקציות מסביב).
רובי הבוט – יושב על GPT 3.5 גם הוא. אין סיבה לא ללכת ישר לצ׳אטגפט.
גקו של חברת One – יושב על מודל GPT 3. גם כאן – אפשר ללכת פשוט למקור (צ׳אט גפט).

למה בעצם כלכך קשה עברית?
כי הכל מתחיל ונגמר בדאטה, ובסופו של דבר המודלים הללו אומנו על ידי מידע, וכמובן שיחסית לשפות אחרות – יש הרבה פחות עברית. כמובן גם שמספר המשתמשים בעברית בעולם לא חוצה את העשרה מיליון (ואני נדיב מאוד פה). כמו תמיד – אנחנו לא שוק.
אבל כמו תמיד – משחקת לטובתנו העובדה שמרכזי הפיתוח של מייקרוסופט וגוגל יושבים בארץ הקודש.

בקיצור – לכו לבארד של גוגל. סופסוף יש פתרון בעברית.

3. איך תוודאו ש-ChatGPT לא גונב לכם את המידע?

יש קונפליקט גדול בארגונים וחברות כרגע (בעיקר בארגונים הגדולים).
העובדים רוצים כמה שיותר כלים של AI, ובמיוחד להשתמש ב-ChatGPT, שמסייע לכל מחלקה וצוות – מניהול, דרך מרקטינג ומכירות, עובר בשירות לקוחות, משאבי אנוש, וכמובן שכלה בפיתוח ו-R&D.
הארגונים עצמם – רק עכשיו יוצרים נהלים, ומנסים להבין איך להתמודד עם המציאות הזו, כשברור שהעלאת מידע ארגוני רגיש ל-ChatGPT היא מסוכנת.
הוושינגטון פוסט כתב כתבה מקיפה על הקונפליקט הזה (שאני נתקל בו בכל חברה או ארגון, ואני מרגיע בטענה ש״אנחנו בשלב המערב הפרוע״).

מה קורה למידע שאנחנו מעלים ל-ChatGPT? הוא ״מתעכל״ פנימה, ומשמש ללימוד המודל.
אלא אם…
תכנסו להגדרות של ChatGPT (כן כן, תעשו את זה עכשיו, כדאי) ותוודאו שהצ׳אט ימחק את המידע לצמיתות אחרי 30 יום ולא יעשה בו שימוש לצורך לימוד המודל.
כן כן, תכנסו להגדרות שבפרופיל ה-ChatGPT ותעשו את זה עכשיו. תסמכו עלי.
קראו מה ש-Open AI בעצמם כתבו על זה.

לא ייאמן שיש AI גם לזה 

Chatspot – הבוט שבנתה Hubspot (יושב על גבי GPT) עושה קפיצה גדולה ומציע לכם להעלות את דוגמאות הכתיבה שלכם ואז הוא יוכל לכתוב כמוכם. אפשר לעשות את זה גם עם פרומפטים בצ׳אטגפט למשל, אבל יותר קל בצורת ההנגשה של צ׳אטספוט.

Memento.ai – מציע רשימת המתנה ליצירת שכפול (Clone) לדמות שלכם. כמובן!!! שנרשמתי.

Stability AI – אחת מהחברות המובילות בתחום יצירת התמונות באמצעות AI, השיקה שירות חדש בשם Stable Doodle, שמאפשר להמיר רישומים שעשיתם ביד, לתמונות באיכות גבוהה. 

Nekton – פתרון שמציע אוטומציה של משימות היומיום, אחרי שנסביר לו בפקודות קוליות מה הצרכים שלנו. ניסיתי לצעוק עליו שוב ושוב שיפנה מדיח. לא עבד.

Designstripe – מציעה יצירת תמונות לרשתות חברתיות בקלות ובמהירות. לגמרי כי שיימחק בקרוב (בגלל הענקיות, לא מעליב אותו חלילה). שווה לבדוק אותו אם אתן במרקטינג.

Threado – כלי שמסייע לניהול קהילות.

שלושה דברים גדולים

תשלחו לחבר או חברה שעשויים להתעניין:

קיבלתם את הניוזלטר מחבר?
אל תשכחו להירשם: