Don't Panic – 13/8

AI שמאתר אסטרואידים, ומלריה? כנראה שאנחנו במהפיכת ה-AI

13 באוגוסט, 2023

 

הניוזלטר מגיע אליכן ואליכם מתאילנד השבוע.
גם פה כולם מדברים על AI.
סתם.
זה אני שממשיך לדבר על זה גם פה.

והשבוע –

סקר מראה ש-75% מהארגונים עשויים לאסור על שימוש ב-Chat GPT ודומיו במכשירי עבודה.
המלצה אישית שלי על Claude 2, שמתחרה ב-Chat GPT.
בינה מלאכותית שמזהה אסטרואידים, מאתרת מלריה ומסייעת להוריד את הנזק שטיסות עושות לסביבה, ועוד ועוד ועוד.

קריאה מהנה.

שאלה חשובה – האם לפתוח קבוצת ווטסאפ שקטה (כלומר רק אני מפרסם בה) – לחדשות ועדכונים? אין חפירות, רק עדכונים מדי פעם. 
אם כדאי – אנא השיבו פשוט למייל במילה כן. אני שואל באמת, איני יודע אם זה יעניין או שלא.

 
**86% בינה אנושית** 
בינה מלאכותית היתה מעורבת מעט בתהליך כתיבת הניוזלטר, ביקשתי ממנה לעזור יותר בפעם הבאה.

חדשות - בקצרה

1. אלגוריתם AI חדש בשם HelioLinc3D (שם קליט בסה״כ) יסייע לזהות אסטרואידים שייתקרבו לכדור הארץ. האמת – הוא כבר הוכיח יכולת כשזיהה לאחרונה אסטרואיד כזה, שחמק מאמצעי גילוי אחרים. 

2. אפליקציית AI שפיתחה רשת סופרמרקטים בניו-זילנד הציעה למשתמשים מתכונים קטלניים. לא בקטע של סופרלטיב, אחד המתכונים למשל היה "Bleach-infused rice surprise". זה קרה כשהמשתמשים הרחיבו את מגוון המוצרים שיש להם בבית וזמינים לארוחות. אגב, נחשו לבד מה קרה כשמשתמש כתב שיש לו גם בשר אדם זמין בבית.

3. הבית הלבן השיק AI Cyber Challenge, בשיתוף מובילות ה-AI הגדולות ביותר Anthropic, OpenAI, Google, Microsoft ועוד – במטרה למצוא נקודות חולשה במערכות תוכנה פדרליות.

4. מחקר של צוות מחקר גוגלי יסייע לחברות תעופה להקטין את הנזק הסביבתי של הטיסות. איך? AI שיסייע למטוסים להמנע ממסלולי טיסה שמגבירים את הפליטות. ההסבר המלא (והמורכב) בבלוג של גוגל

5. חברת Nuralink של אילון מאסק סגרה סבב גיוס חדש (סבב D) של 280 מיליון דולר. תזכורת – זו חברה שמפתחת חיבור מחשב-מוח באמצעות שבבים שיושתלו במוח האדם.  

6. מנכ״ל Anthropic, אחת החברות המובילות בעולם פיתוח מודלי ה-Generative AI (היא פיתחה את Claude, המבוסס על מודל מתחרה ומצוין של ChatGPT) טוען בראיון בפודקאסט שבינה מלאכותית ברמה אנושית היא במרחק שנתיים-שלוש. תתחילו לארוז.

7. מיקרוסקופ עוצמתי שנעזר במודלי AI מצליח לזהות מקרים של מלריה בדיוק גדול יותר מבודקים אנושיים (וכמובן, יותר מהיר ובתהליל אוטומטי). זה נשמע קטן, זה ממש לא! 

8. רשתות מזון מהיר בארה״ב התחילו להכניס בוטים ללקיחת הזמנות ב-Drive thrus. הגיוני לא? סרטון חדשות (קצת מצחיק) מספר על החידוש

9. האפיפיור מתייחס גם הוא ל-AI ולהשלכותיו המסוכנות. אם חושבים על זה – ה-AI יכול להוות סכנה לא קטנה למוסדות הדת.

10. גוגל השיקה ניסוי בשם Project IDX שיסייע למפתחי פול-סטאק להרים אפליקציות מקצה אל קצה ובין פלטפורמות. למפתחי פול סטאק זה חתיכת דבר (אם זה יתפוס).

11. זום עדכנה תנאי שימוש ולקחה לעצמה רשות להשתמש במידע של משתמשים (שיחות וידיאו, כן?) לאימון מודלי AI. כמובן שקמה מיד זעקה גדולה, ובצדק. אלה שיחות הוידיאו הפרטיות שלנו, כן?

12. משתמשים של Replika, האפליקציה המובילה בעולם יצירת בני ובנות זוג וירטואליים (כתבתי על התופעה בניוזלטר לפני שבועיים) מתלוננים על באג מרגיז – הם אומרים לבת הזוג הוירטואלית שהם אוהבים אותה, והיא לא משיבה באותו המטבע. בתכל׳ס, סופר מעליב.

שלושה דברים גדולים

1. המלצה אישית - תנסו את Claude2 כתחליף ל-ChatGPT

אני מעריץ מושבע של ChatGPT. באמת.
המודל בתשלום (GPT 4), שמציע קרוב לאלף פלאגאינים ואת ה-Code Interpeter, הוא אחד הכלים הכי עוצמתיים שיש היום בעולםה עבודה (עשיתי איתו גם יעוץ שינה לסול הפעוטה שמתקשה בשינה, הזמנתי טיסות לסאן פרנסיסקו, אבל עיקר השימוש שלי הוא מקצועי).
לצד זה – אני ממליץ בחום לכולם ולכולן לנסות את המתחרות.
למה? כי יש יתרונות גם בבארד ובקלוד.

Bard של גוגל, אני מודה, מאכזב אותי בתוצאות שלו לעומת GPT.
לצד האכזבה (האישית שלי, אם כי זה פידבק שאני שומע הרבה מסביב) שני יתרונות בולטים יש לו:
1. הוא מעודכן לחלוטין (ChatGPT מעודכן עד ספטמבר 2021, וזו מגרעה גדולה – שאפשר לעקוף עם פלאגאין שמחובר לאינטרנט, אבל זה לא אותו דבר).
2. הוא מציע תמיכה ב-40 שפות, כולל עברית (יתרון גדול לכותבי העברית שבינינו).
יש לו עוד יתרונות כמובן, אני פונה אליו בגלל שני אלה.

אני ממליץ בחום שתנסו את Claude 2 של חברת Anthropic, שגם מוציא תוצרים מעולים בעברית וגם התשובות שלו טובות אפילו יותר משל ChatGPT (בחלק מהמקרים).
קלוד לא זמין בישראל. הוא זמין כרגע רק בארה״ב ואנגליה.
איך משתמשים? או באמצעות VPN (תשאלו את גיק המחשבים הקרוב אליכן ותבקשו שיתקין) או באמצעות Poe – פלטפורמת בוטים של Quora (כן, אלה של השאלות). Poe מציע גם גישה ל-GPT 4 ועוד (אני מכור לפלטפורמה הזו,  יש עוד דרכים להגיע לקלוד). 

ChatGPT, Bard, Claude – אמנם עושים פחות או יותר את אותו הדבר, אבל הם מבוססים על מודלים שונים. ולכן – התוצאות תמיד יהיו שונות אחת מהשניה. אין מה לעשות, יש מודלים טובים יותר, ויש טובים פחות.
תנסו את קלוד דרך Poe, וספרו לי איך היה.

2. סקר בארה״ב - 75% מהארגונים שוקלים לאסור גישה ל-ChatGPT ודומיו

סקר שעשתה חברת Blackberry (כן, ההיא מהטלפונים המוזרים של פעם) הראה ש-75% מהארגונים ברחבי העולם שוקלים לאסור על השימוש ב-ChatGPT ואפליקציות דומות של בינה מלאכותית יוצרת (Gen AI) במכשירי העבודה.
למה?
שיקולי אבטחה כמובן, וחשש מדליפה של חומרים רגישים.
כבר כתבתי בעבר על סמסונג ואפל שאסרו על עובדים להשתמש ב-ChatGPT. כמותן עשו רבות.
לא שאני לוקח כלשונו סקר שבלאקברי עושה, אבל הוא מעיד על מגמה הגיונית.

בהרצאות בארגונים אני קורא למצב ״מערב פרוע״. מדוע? כי לכולנו יש גישה לאחד הכלים הכי עוצמתיים שיש בעולם המקצועי, אם לא העוצמתי ביותר בהיסטוריה, אבל המחלקות המשפטיות לא הספיקו לגבש נהלים מסודרים בנושא. למרבית הארגונים אין עדיין מושג איך להתנהל בעולם הזה של הבינה המלאכותית, על שלל האפליקציות שלה, על אף שברור לכולם שיש פה סכנה גדולה לאבטחת המידע. 

הפתרון יגיע בקרוב, בדמות כלים ארגוניים (ובראשם ה-Copilot של מיקרוסופט וה-Duet AI של גוגל), שיציעו פתרונות של בינה מלאכותית מאובטחים לארגונים, עם היררכיות של גישה מאובטחת והתאמה לצרכים של ארגונים קטנים ובעיקר – הגדולים והעצומים (בעולמות ה-Enterprise קשה לקבל אישורי אבטחת מידע לכלים חדשים).

והנה חדשה שלא קשורה, וקשורה מאוד – חברת Cohere, שמציעה פתרונות AI ללקוחות Enterprise, חברה לחברת היעוץ המובילה בעולם McKinsey כדי להציע ללקוחותיה הגדולים של מקינזי פתרונות בינה מלאכותית מאובטחים ומותאמים, כולל למרבית חברות ה-Fortune 100 (מאה החברות הגדולות בארה״ב).

הערכה שלי – הכניסה של הפתרונות לארגונים הגדולים תסמן את השלב הבא במהפיכה, ואז נרגיש את האדמה המקצועית רועדת הרבה יותר מתחת לרגליים.

3. גרף ותמונה שמראים את קצב שיפור מודלי ה-AI

תראו את הקצב שבו בינה מלאכותית עוברת את היכולת האנושית. ובעיקר – ראו כמה זמן לוקח לעבור את היכולת האנושית ב-1998 (14-16 שנה לקח לבינה מלאכותית לעבור את היכולת האנושית בביצוע משימות ספציפיות) לעומת השנים האחרונות (שנתיים עד שלוש לוקח לבינה המלאכותית לעבור את היכולת האנושית).

אותו פרומפט, גרסאות מתקדמות יותר ויותר של מידג׳רני. הכל בתוך שנה וחצי, כן? מ ט ו ר ף. (מקור)

לא ייאמן שיש AI גם לזה 


ChatGPT – מציעה עכשיו גם למשתמשים החינמיים ליהנות מה-Custom Instructions (תלחצו על שלוש הנקודות שליד שם המשתמש שלכן). היתרון? לא צריך לכתוב בכל פעם – Pretend you are a VP Marketing… או לכתוב בכל פעם שיוסיף הומור ועוד. תוכלו לשמור את החלקים בפרומפטים שאתם חוזרים עליהם בכל פעם.

heygen – חברה המציעה יצירת אווטר מתמונות, שחררה סרטון של המנכ״ל ששבר את הרשת בזכות זה שהאווטר שלו זז ומתנהג בצורה שממש קשה (באמת ממש) להבחין שמדובר ביצירה ממוחשבת. רצתי ונרשמתי, אני חייב כזה!

Letsrecast – נכון שיש לכם ערימה של מאמרים אינטרנטיים שהבטחתם לעצמכם שתקראו? Letsrecast תהפוך אותם לסיכומים קוליים. גאוני תכלס.

AI Pet Photos – תהפוך תמונות של חיית המחמד שלכן ליצירות AI. היא עולה כסף, אבל לא מצאתי טובה ממנה עדיין (כמובן שאפשר לעשות את זה בכלים אחרים, כאן יש אפליקציה ייעודית). מטופש, אבל באיזשהו מקום – הכרחי!

חובה לסיים ב-Meme

תשלחו לחבר או חברה שעשויים להתעניין:

קיבלתם את הניוזלטר מחבר?
אל תשכחו להירשם: