AI חדשות – דוחות מעניינים על שוק העבודה

דו״חות חדשים ומפתיעים על שוק העבודה והטמעת AI,
והאם יש בועה בהשקעות ב-AI?

29 באפריל, 2024

 

השבוע בחדשות הקטנות:

  • Nvidia לקראת רכישה שלישית בישראל.
  • רובוט שיודע לבשל (!).
  • ביקורות על ה-R1 (סוגשל טלפון AI חדש). 
  • הפגנה של אחיות בסאן פרנסיסקו, נגד השימוש של בתי החולים ב-AI.
  • ועוד ועוד ועוד ועוד.

השבוע בחדשות הגדולות:

  • דוחות חדשים של מקינזי ו-Accenture על שוק העבודה וההטמעה של Gen AI.
  • האם יש בועה בהשקעות ב-AI?
 
קריאה מהנה.

**73% בינה אנושית** 
בינה מלאכותית היתה מעורבת ממש מעט מדי בתהליך כתיבת הניוזלטר

חדשות - בקצרה

1) השבוע התפרסם האישור הסופי לעסקת הרכישה של NVIDIA את Run:AI הישראלית, וכבר יצאו פרסומים על רכישה נוספת בדרך – של Deci הישראלית – חברה המפתחת מודל שפה משלה. ריספקט ענקי. זו הרכישה השלישית בישראל של NVIDIA, יקירת וולסטריט של השנה וחצי האחרונות (הרכישה הראשונה היתה מלאנוקס).

2) האייפונים הבאים יהיו עמוסי פיטצ׳רים של AI. אפל במגעים מתקדמים עם Open AI (וגם עם מיקרוסופט).

3) החלו לצאת ביקורות על ה-R1 של חברת Rabbit (כתבתי עליו בהשתאות לפני מספר חודשים). לסיכום הביקורת – חביב אבל לא אפוי. אני עדיין גורס שזו רק ההתחלה – הטלפונים הניידים שלנו הולכים להשתנות לגמרי בשנתיים שלוש הקרובות, וטוב שכך.

4) Ray-Ban מוציאים משקפיים ביחד עם מטא (!). המשקפיים כוללים אפשרות לצלם סטילס ו-וידיאו (אין יותר POV מזה), לקיים שיחות (בסאונד ובוידיאו) ועוד שלל פונקציות. גימיק או מאסט? בתכלס נשמע לי די Must.

5) גוגל שחררה מדריך ליצירת פרומפטים לג׳מיני. בתכלס, שימושי.

6) מוסטפה סולימאן, שמוביל את ה-AI במיקרוסופט, טוען בהרצאת Ted חדשה שה-AI הוא צורה חדשה של גזע דיגיטלי. סולימאן היה ממייסדי DeepMind (שנרכשה על ידי גוגל), המייסד של Inflection (שהשיקו את הבוט Pi) וכעת הוא מנכ״ל Microsoft AI. שווה להקשיב לו (ולהרצאה).

7) חברת Synthesia – המובילה העולמית ביצירת סרטוני אווטרים (שקיבלה השקעה מ-Nvidia) השיקה השבוע אווטרים שיכולים להביע רגש. כן כן, עוד קפיצה ביכולת של האווטרים. מה שבעיקר מעניים בחברה זה שהיא בחרה כיוון אסטרטגי – תחום הלמידה הארגונית (כי הבינו ששם יש כאב שהם יכולים לפתור).

8) סטארטאפ סיני שחרר השבוע סרטון הדגמה לרובוט שלהם, שקרוב להגשים את כל מה שאני רוצה בחייםה אלה – עזרה במלאכות הבית. תראו, רובוט שיודע לבשל!

9) עוד סטארטאפ סיני שחרר השבוע את Vidu – מתחרה ל-Sora של Open AI (יא אללה, כמה מילים באנגלית). אמנם סורה יוצרת סרטונים של 60 שניות ו-Vidu רק של 16 שניות, ועדיין היכולות מרשימות מאוד.

 

אייטמי רפואה

10) חברת Scopio הישראלית קיבלה אישור FDA לכלי שעושה שימוש ב-AI לניתוח מח עצם. אישור די מהפכני, לכלי שיכול לסייע לנתח ולקבל החלטות בבדיקות מח עצם, כולל בגילוי סרטן. לא ראיתי אזכורים בתקשורת ישראלית לזה, חבל!

11) שימו לב לזה – אחיות הפגינו השבוע מחוץ לבית החולים Kaiser Permanente בסאן פרנסיסקו (שייך לרשת עצומה של בתי חולים). מדוע ההפגנה? כי בית החולים מכניס כלי AI במהירות גדולה מדי וללא בדיקות מספיקות.

12) GE משחררת שני מכשירי אולטראסאונד חדשניים לסיוע בבדיקות הריון, שכוללים אלגוריתמים של בינה מלאכותית כולל הפעלה על ידי קול. המכשירים לא רק יכולים לזהות ולסייע בזיהוי ובהתראה על בעיות אפשריות, אבל גם יכולים לסייע בהתמודדות עם מצוקת כח האדם (שמעכבת בדיקות בארה״ב למשל).

13) מודל GPT 4 הצליח לזהות ולהציע טיפול נכון יותר לבעיות עיניים מאשר רופאי משפחה, והתקרב לתוצאות רופאי עיניים מומחים, כך לפי מחקר חדש. רופאי משפחה (GP – General Practitioner) צריכים לדעת מספיק בהרבה מאוד תחומי רפואה. בעיות עיניים נדירות יותר, ולכן בדקו במחקר האם GPT 4 יצליח יותר. אז כן.

14) מודרנה – אותה חברת ביוטק שזכתה לתהילה גלובלית בקורונה (פתחו את החיסון הראשון, מבוסס mRNA), הודיעו על שת״פ עם Open AI והכנסת כלי Generative AI לכל שלבי תהליך פיתוח התרופות.

הרצאות

השבוע אני מרצה בקורס יזמות של המרכז הבינתחומי. אעדכן מה למדתי בהכנה להרצאה. 

נתקלתן במישהו או מישהי שמחפשים הרצאה או סדנא על AI באחת הקבוצות בפייסבוק או ווטאסאפ?

אני אשמח אם תמליצו עלי. אני מרחיב את פעילות הסדנאות.

שלושה דברים גדולים

1. האם אנחנו בבועת AI?

בשורה התחתונה: הערכות השווי של סטארטאפי ה-AI מזנקות בכל מספר חודשים. אין ספק שאנחנו בסוג של בועה, ברור שאי אפשר לדעת האם ומתי היא תתפוצץ. מי כן ירוויח מהסיפור, בלי קשר לסופו? חברות התשתית.
 
מספר רב של מומחים, כולל משקיעים, אנליסטים ומנכ״לים של חברות הייטק משווים בין מה שמתרחש כרגע בשוק ה-AI לאירועים שהובילו להתפוצצות בועת האינטרנט בתחילת שנת 2000, שהובילה את ארה״ב ואירופה למיתון אכזרי.
בשוק ההון האמריקאי, 10 החברות הגדולות ביותר בוולסטריט, שוות יותר מ-75% מסך השוק כולו (!). זה דבר שקרה רק ב-1929 ובשנת 2000. ואנחנו יודעים מה קרה אז…

שתי דוגמאות שזועקות בועה (יש עוד, בחרתי בחדשות מהשבוע האחרון):
זוכרים את Devin? ״סוכן״ AI שמתמחה ביצירת קוד, ששוחרר במרץ (ממש לפני חודש). אז החברה שפיתחה אותו, Cognition, גייסה כסף בגיוס חדש, והפעם לפי שווי של 2 מיליארד דולר.
מה רע בזה?
ובכן, החברה נולדה בנובמבר 2023 (כן, היא בת חצי שנה) ובינואר גייסה כסף לפי שווי של 350 מיליון דולר. השווי קפץ פי 6 בתוך מספר שבועות. החברה לא מכניסה כסף.

Perplexity – סטארטאפ שפיתח מנוע חיפוש AI (ומכריז על תחרות ישירה בחיפוש של גוגל) – גייסו עוד 62.7 מיליון דולר. הגיוס היה לפי שווי חברה של מיליארד דולר. הגיוס הקודם היה בינואר האחרון, בשווי של 540 מיליון דולר. כלומר – שווי החברה קפץ כמעט פי 2 בארבעה חודשים. אני יודע מה אתם חושבים וחושבות…אם זה הולך כמו בועה ומדבר כמו בועה, זה בטח…

צחוק בצד – אני מכור ל-Perplexity, אני מנוי משלם שלהם ולדעתי הם צמצמו לי את החיפושים בגוגל בלפחות 40%.
20 הדולר שלי לא מקרבים אותם להכנסות ורווחים אמיתיים. הם עכשיו יצאו במנוי ל-Enterprise. משם יגיע הכסף הגדול, אבל הוא עדיין רחוק, ופטנציאלי.

הערכות השווי מסמנות פוטנציאל. הפוטנציאל אדיר. אני הראשון שיצעק את זה.

לצד זה, חשוב שנראה את המציאות כמות שהיא:

רוב חברות הסטארטאפ שצצו עם הצעת AI לא ישרדו את השנתיים הקרובות (ייגמר להן הכסף, המשקיעים בקרוב ירצו לראות הכנסות ורווחים ולא יסתפקו בפוטנציאל). חלק מהן לא פותרות בעיה אמיתית בכלל. לרובן המוחלט אין טכנולוגיה מבדלת.
כבר עכשיו רואים שחלק מה-VCs מתחילים לצנן את האופוריה של ההשקעות ב-AI.
מקובל לשרטט חמישה שלבים בחיי בועות:
Displacement, Boom, Euphoria, Profit taking, Panic.

אנחנו בשלב האופוריה כרגע (צ׳אטג׳פט יצר את ה-Displacement הראשוני והזיז את הגבינה לכל העולם).
בשלב נטילת הרווחים – משקיעים חכמים יראו שהחגיגה תיכף מסתיימת ויממשו השקעות (אם יוכלו).
בשלב האחרון – פאניקה, קריסת חברות, שוויים מצטמצמים משמעותית.

מה כל אחד מאיתנו יכול לעשות? להבין שהפוטנציאל אדיר, אבל החמדנות האנושית יוצרת בועה כרגע. 
אני עדיין מאמין, וזועק, שה-AI יהיה מהפיכה זהה לאינטרנט והמובייל, וכנראה שאפילו יותר עוצמתית. זה לא אומר שלא נעבור בדרך ירידות חדות ואולי אפילו פיצוץ בועה.
מי כן עושה כסף?
החברות שעושות כסף בכל מקרה, הן חברות התשתית – שבבים, ענן וכדומה.
למה? משפט ידוע בשוק ההון אומר שכשיש בהלת זהב – הכי כדאי למכור אתי חפירה. שבבים הם אתי החפירה המודרניים, כל חברת AI מצליחה או מפסידה צריכה שבבים ואחסון ענן (שגם זה מבוסס שבבים הרי).

* כמובן שאיני יועץ השקעות, ואין פה המלצות על רכישת מניות.

2. דו״חות מעניינים ומפתיעים על שוק העבודה ו-Gen AI

שורה תחתונה: דו״חות חדשים של Accenture ומקינזי חשובים לקריאה לכל הנהלה או מנהלי פיתוח ארגוני ולמידה. הם מראים שההטמעה של פתרונות ה-Gen AI מתקדמת אורגנית – כלומר בצורה טבעית, ללא ניהול. עדיין.
 

אם אתם בתפקידי הנהלה או בפיתוח ארגוני, שני דוחות חדשים יעניינו מאוד: דו״ח של Accenture ודו״ח של מקינזי.
לא עושה את זה בד״כ, אבל הפעם הבאתי את תמציות שני הדו״חות, כי הם מצביעים על שינויים שמתחוללים בעיקר טבעית בארגונים, בלי יד מכוונת (עדיין). 
האתגר הגדול בעולם העבודה כרגע הוא להפוך את התהליך הטבעי שנוצר באדפטציה של כלי Generative AI לתהליך מנוהל ומאורגן. זה סופר מעניין.

נקודות מפתח וסטטיסטיקות (בדוח של אקסנצ׳ר):
1. Gen AI משפיע על תהליכים לאורך שרשרת הערך כולה, משנה את העבודה עצמה ומשפיע על 44% משעות העבודה בארה"ב.
2. 95% מהעובדים רואים ערך בעבודה עם Gen AI, אבל…עובדים חוששים מזה שארגונים ישתמשו בכלים כדי להחליף אנשים. 
3. רק 5% מהארגונים פועלים באופן אקטיבי להכשרה מחדש של כוח העבודה שלהם בקנה מידה גדול, למרות ש-94% מהאנשים אומרים שהם מוכנים ללמוד מיומנויות חדשות. זה סופר סופר מעניין!
4. למעלה מ -65% ממנהלים מודים שחסרה להם המומחיות הטכנולוגית הנדרשת לטרנספורמציה של Gen AI.
6. מרבית ה-CxOs (בארגונים גדולים מאוד – Chief Experience Officer) מאמינים שבסופו של דבר ה-Gen AI יגדיל את נתח השוק של החברה שלהם, כאשר 17% מנבאים גידול של 10% ויותר.
7. ועוד חדשות מעולות – מרבית מהנשאלים הסכימו שעם Gen AI, העבודה תהפוך למשמעותית, יצירתית ובעלת השפעה רבה יותר.

נקודות וסטטיסטיקות (דוח של מקינזי):
1. 88% מהמשתמשים הכבדים ב-Gen AI שנסקרו, נמצאים דווקא במשרות לא טכניות (!) והם משתמשים ב-gen AI לעזרה במשימות שגרתיות (!!).
2. 51% מהמשתמשים הכבדים ב-gen AI מתכננים לעזוב את עבודתם ב-3-6 החודשים הקרובים. הם מתעדפים גמישות על פני תגמול כשמדובר בבחירת עבודה ובעיצוב הקריירה שלהם.
3. זה מפתיע וחשוב מאוד – ככל שהשימוש ב-gen AI עולה, גם עובדים טכניים וגם לא טכניים מדרגים מיומנויות קוגניטיביות גבוהות יותר כחשובות יותר ממיומנויות טכנולוגיות.
4. מנהיגים צריכים לדמיין מחדש משרות שיהיו ממוקדות יותר באדם, להגדיר מחדש גמישות ולהדגיש הקשבה פעילה כדי לערב עובדים לגבי השינויים הפוטנציאליים ש-gen AI תביא.
5. רוב הארגונים מתכננים לבנות את יכולות ה-gen AI שלהם באופן פנימי באמצעות הכשרה מחדש, למידה מחדש ופריסה מחדש של טאלנטים (ראו גרף).

לא ייאמן שיש AI גם לזה

1. Intellisay – כתבתי מספר פעמים בעבר, מה שהכי חסר לי בחיים זו אפשרות פשוט לדבר לטלפון שלי ושהוא יקבע לי לו״ז בהתאם למה שאני צריך ורוצה לעשות. אז זה כזה (לא הספקתי לבדוק, בודק השבוע ואעדכן אם מוצלח).

2. Adobe – הוציאה גרסה חדשה של מודל יצירת התמונות שלה – Firefly 3. אדובי מתחילה לשלב את המודל בכל הכלים שלה, במטרה להשאיר אצלה את שוק המעצבים הגלובלי. חלק מההבטחה – המודל של אדובי יותר צ[תמונות בטוחות מבחינת זכויות יוצרים. מודלים אחרים לא יודעים להבטיח את זה. עדיין.

3. Dart – פלטפורמת AI למנהלי ומנהלות פרוייקטים. בתכלס, הגיוני שחלק לא קטן מהתהליך יעבור אוטמוציה של AI.

תשלחו לחבר או חברה שעשויים להתעניין:

קיבלתם את הניוזלטר מחבר?
אל תשכחו להירשם: