מה קרה לסם אלטמן, וגם – שינוי שכל ארגון צריך להיערך אליו

מה קרה ב-Open AI וגם - שינוי שכל עצמאי, עסק וארגון חייבים להתכונן אליו

26 בנובמבר, 2023

 

השבוע:

  • כתבתי על השינויים במנועי החיפוש שכל עצמאי, בעל עסק או מנהל בסטארטאפ או ארגון קטן /בינוני / עצום חייבים להתכונן אליהם. 
  • כתבתי על החששות שמאחורי סאגת סם אלטמן. תשמעו, זה מפחיד.
  • כתבתי על מחקר שבוחן האם בינה מלאכותית יכולה לשפוט בתחרויות יופי.

 
קריאה מהנה.

**73% בינה אנושית** 
אני לפני פריצת דרך בשימוש ב-AI בניוזלטר הזה (אל דאגה – תחקיר, קריאה וכתיבה יישארו אצלי, אין להם תחליף כרגע).

חדשות - בקצרה

1) ביל גייטס אופטימי כהרגלו וטוען שהבינה המלאכותית יכולה להביא את האנושות למצב של שלושה ימי עבודה בשבוע. אני מעריץ שלו, מודה. צריך הרבה אנשים כמו גייטס בעולם הזה.

2) חברת Inflection, העומדת מאחורי הבוט Pi (כתבתי עליו מספר פעמים בעבר, הומלצתי שתתנסו!) השיקה מודל חדש, Inflection 2, מוצלח הרבה יותר, ומחברת אותו ל-Pi. רק מזכיר – המייסדים מאוד ותיקים ומוצלחים, המשקיעים הם וואו, והחזון הוא שלכל אחד מאיתנו יהיה Personal Intelligence, עוזר אישי משלנו.

3) חברת Anthropic השיקה את Claude 2.1. המלצתי לכן בעבר להתנסות – הוא מוציא תוצרים טובים יותר משל GPT 4 בחלק מהמקרים! המודל המשודרג יכול לעכל כמויות הרבה יותר גדולות של תוכן ולענות תשובות יותר מורכבות ועם פחות ״הזיות״. 

4) חברת Off/script משיקה אפליקציה חדשה שתאפשר לכל אחד לעצב מוצר אופנה, וליצור ולשווק אותו. למה אני כותב על זה? כי זה קונספט מעניין – שבו כל אחד יכול לעצב פרטי אופנה בעזרת כלי Gen-AI, ואפילו להרוויח כסף מהעיצובים.

5) העובדים של OpenAI חגגו את שובו של סם אלטמן למנכ״לות החברה (מרחיב על זה באייטם נפרד, כמובן). העובדים הנלהבים השתמשו במכונת עשן בחגיגות, שהפעילה גלאים ואפילו הקפיצה שתי כבאיות. ככה גיקים חוגגים, בגדול.

6) גם בזמן המשבר הניהולי והתקשורתי, OpenAI המשיכה לשחרר שדרוגים – והודיעה על שחרור האפשרות לעבוד מול אפליקציית Chat GPT עם פקודות קוליות. אני אזעק שוב – השימוש בקול שלנו הוא העתיד של השימוש בכל כלי הבינה המלאכותית. העובדים אפילו הטרילו והתייחסו ללילות הקשים שעברו עליהם בלחץ להחזיר את אלטמן לחברה, ובסרטון ששחררו אומר ה-Voice Over – ״אנחנו 778 עובדים, היה לנו לילה קשה, תזמין לנו פיצה…״. 

6) שרה סליברמן תבעה את מטא על שימוש ביצירותיה לאימון המודלים שלה. בית המשפט פסק נגדה (לא פסיקה סופית, זה עדיין בתהליך משפטי) וקבע שאי אפשר לדעת אם המודל אכן משתמש ביצירותיה ומה ההשלכות.
למה זה מעניין? פסיקה אחר פסיקה, נראה שבתי המשפט לא יפסקו לטובת התובעים בנושא זכויות היוצרים ומודלי ה-AI.

כתבתי לפני שבוע על ה- GPTs שבניתי (אפשר עכשיו לבנות ולאמן GPT אישי, ואפילו לממשק אותו לאימייל ועוד).

הוספתי מידע ואימון והוראות לבוטים (במיוחד לבוט כאבי הגב – נסו אותו?).
ו…בניתי בוט שיכתוב לי פוסטים בלינקדאין, לפי שינויי האלגוריתם האחרונים של לינקדאין, והוא מתממשק ישירות ללינקדאין (בעזרת Zapier) – וכך אני יכול לפרסם ישירות בלינקדאין מהבוט. כלומר – התחלה של Agent אמיתי! 

והכל ללא כתיבה של קוד!

הנה הבוטים שבניתי והם פומביים:

1. GPT שיסייע לכם במקרה של כאבי גב (היוש גברים מעל גיל 40).

2. GPT שיסייע לכם לכתוב פוסטים בלינקדאין לעמוד החברה.

3. GPT שיסייע לכם ולכן ליצור תכניות עבודה ל-2024.

ה-GPT לכתיבת פוסטים בלינקדאין לא ציבורי ואיני יכול לשתף לינק – כי המערכת דורשת הצהרת פרטיות, ואת זה עדיין לא הספקתי לפצח.
הנה תמונה של מאחורי הקלעים של הבוט:

שלושה דברים גדולים

1. אז מה נסגר עם OpenAI וסם אלטמן?

שורה תחתונה: אלטמן המפוטר ושאר המתפטרים חזרו לניהול OpenAI. פיתוח אלגוריתם חדש הפחיד חלק מהצוות המפתח (בגלל ההתקדמות לכיוון בינה מלאכותית אוטונומית), וקשור כנראה לפיטורים המהירים. זה מעלה חששות.
 

הסאגה של OpenAI הסתיימה ברובה כרגע.
מה שמעניין – למה זה בכלל קרה?
אז רק קיצור תולדות הדרמה – 
– הבורד של OpenAI הודיע בשישי שעבר (לא האחרון) שאלטמן מפוטר. בעקבות אלטמן עזב גם הנשיא ברוקמן ועוד שורת מנהלים. 
– מיקרוסופט הודיעה שאלטמן וברוקמן יעברו אליה.
– עובדי החברה (778 אנשים) שלחו מכתב (יותר מ-700 אנשים חתמו על המכתב) שאיים על הבורד בעזיבה מוחלטת ודרש החזרת אלטמן.
– אלטמן חזר, ואיתו השאר, והבורד יוחלף.

אז למה?
אחת הספקולציות, ואני כותב עליה כי היא פשוט סופר מעניינת (נשבעתי שאני לא אתעסק יותר מדי בסאגה הרכילותית הזו) – פיתוח חדש של אחד הצוותים הבהיל אנשים בארגון והוביל לשליחת מכתב התראה לדירקטוריון וקשור (זו הספקולציה) לפיטוריו של אלטמן.
הפיתוח – אלגוריתם בשם Q* (Q Star), שיכול לפתור בעיות מתמטיקה (אלמנטריות יחסית) מבלי שהבעיות הללו הופיעו במידע שעליו אומן האלגוריתם.

מהחדש כלכך בזה תשאלו?
בניגוד לקסמים של הטקסט ש-GPT עושה, בבעיות מתמטיקה יש תשובה אחת נכונה בלבד. זה משהו שהמכונות מתקשות לספק. כאן לא רק שיש תשובה נכונה אחת, אלא שהמודל מסיק מהמידע שיש לו – על פתרון בעיות חדשות שהוא לא ״מכיר״. זו התקדמות משמעותית ומפחידה לכיוון אותו – AGI. בינה מלאכותית אוטונומית, שאין לנו מושג איך העולם ייראה כשהיא תיוולד (והאם היא תשמיד את האנושות בטעות).

הפיתוח הזה הלחיץ חלק מהאנשים, וקשור (אולי) לפיטורים הפתאומיים.
בתכלס – מפחיד מאוד. 
החברה המובילה בעולם ה-AI עברה דרמה עצומה, בגלל חששות מהשמדת האנושות?
זה אומר שכולנו צריכים לחשוש – כי יש אנשים חכמים מאוד, שזו העבודה שלהם, שמאמינים באפשרות להשמדת האנושות על ידי הבינה המלאכותית.

טוב שאנחנו מדברים על זה, וכותבים על זה כאן.

2. עולם החיפוש באינטרנט משתנה - אתם (עצמאים, מנהלי עסקים, סטארטאפים) חייבים להתכונן

שורה תחתונה: מנועי החיפוש הולכים להשתנות בקרוב, והטראפיק מהם הולך להצטמצם משמעותית. כל בעל עסק, מעצמאים ועד מנהלים בחברות ענק – צריכים להתכונן לירידה בטראפיק ובהכנסות מהקהל שמגיע ממנועי חיפוש. חשוב!

האייטם זה היה אמור להכנס בניוזלטר של ה-8 לאוקטובר, שכמובן לא יצא.
הוא מממממממממש חשוב – לכל בעל עסק, עצמאי, ומי שעובדים בשיווק או מנהלים חברות (מחברות זעירות ועד חברות ענק, זה קריטי לכולם).

אז מה הסיפור?
כל חווית החיפוש שלנו הולכת להשתנות.
גוגל מקדמת כבר בימים האלה, ובחודשים הקרובים זה יגיע לכולנו – חווית חיפוש שנקראת SGE – Search Generative Experience.
מה זה אומר? בגוגל תמצאו תוצאות של Bard למעלה, כתוצאה ראשונה. 

משמעויות?
אנחנו עוברים ל- Zero Click Search. מי שיחפש בגוגל יצפה לקבל תשובה לחיפוש בלי להכנס ללינקים (בדיוק כמו חווית Chat GPT / Bard, שמציע תשובה שמורכבת מהרבה מידע מסונתז. בלי שיצטרך להכנס ללינקים שונים ולחפש מידע.
זה תהליך שמתרחש כבר עכשיו (שימו לב שגוגל מנסה להציף מידע כבר עכשיו מתוך הלינקים, כדי שלא נכנס פנימה).

עוד משמעויות?
כל הטראפיק של האינטרנט הולך להשתנות.
יהיה פחות מקום למודעות בעמוד של גוגל, ולחיצה על מודעות ועל לינקים תרד משמעותית. אם אתם נעזרים או מסתמכים חלקית או לגמרי על קידום אורגני בגוגל או פרסום בגוגל – צריך לפעול, עכשיו.

קרן ההשקעות Insight Partners כתבה על זה מאמר מרתק ממש ובו היא ממליצה לסטארטאפים להתכונן לירידה של 15-25% בטראפיק מגוגל (וכמובן תהיה ירידה לא רק בטראפיק האורגני, אלא גם בפרסומות בגוגל) – ובהתאם גם ירידה בהכנסות ממשתמשים שהגיעו מגוגל (אורגנית או דרך ה- Paid, מודעות הפרסום).

מה עושים?
1. אופטימיזציה למשתמשים שיחפשו בגוגל דרך בארד.
2. מחפשים עוד ערוצים הכנסת משתמשים.

אני ארחיב על הסעיף הראשון באחד הניוזלטרים הבאים.
על הסעיף השני – זה כבר לא בניוזלטר הזה (בעוונותי, אני VP Marketing – מי שרוצה, תתייעצו חופשי גם על מציאת ערוצי הכנסה נוספים).

אני חוזר ומדגיש, ולכן זה בבולד – כל עצמאי, כל בעל עסק, כל תפקיד ניהול בסטארטאפ או בחברות ענק – צריך להתכונן לשינוי הגדול הזה.

3. בינה מלאכותית תשפוט בתחרויות יופי?

בשורה התחתונה: מחקר חדש מנתח את היכולת של בינה מלאכותית לשפוט בתחרויות יופי. ה-AI יוכל לשפוט בתחרויות יופי בצורה הרבה פחות מוטה משופטים אנושיים.

קצת קלילות בניוזלטר, למה לא?

חוקרים בדקו אפשרות של פיתוח שיטה אובייקטיבית מבוססת AI להערכת יופי פנים בתחרויות יופי.
שילוב של טכנולוגיות AI מתקדמות וזיהוי דפוסים יכול להקטין את הסובייקטיביות וההטיות של השיפוטים האנושיים המסורתיים בתחרויות יופי. המחקר מדגים איך מדידות גיאומטריות של תווי הפנים, יחד עם ניתוח רכיבים וטכניקות רגרסיה – מצליחים לחזות הערכות של יופי פנים.
כלומר – ה-AI יכול לשפוט בצורה הוגנת, אמוינה ומתוקנת בתחרויות יופי.
ונאתגר את כל האייטם הזה – האם לא צריך להעלים בכלל את תחרויות היופי?
לא דיון לניוזלטר הזה.

תודה ל-Hillel Raz על ההפניה למאמר.

לא ייאמן שיש AI גם לזה 

1) Bard – המתחרה של ChatGPT מאפשר עכשיו לתמצת ולקבל נתונים ותובנות מסרטונים שביוטיוב. כלומר – לא צריך לצפות בסרטונים.

2) Eleven Labs – אחת החברות המובילות בעולם בתחום האודיו (ו-AI) הוציאה שדרוג של Speech to Speech. המשמעות? אפשר יהיה לקחת את הקול שלנו, ולהפוך אותו לנאום נרגש, או עצוב, או שמח, וכמובן – גם וגם. נוכל לשנות את הקול שלנו עצמנו ביצירות. מטורף!

3) Mylens – כלי מהמם ביופיו שפשוט בונה בצורה גראפית Timeline של אירועים. יוצא מהמם, וממש פשוט (אם כי הוא לא הכניס אירועים מהשנה האחרונה, כנראה הוא מבוסס GPT 3.5 עדיין).

תשלחו לחבר או חברה שעשויים להתעניין:

קיבלתם את הניוזלטר מחבר?
אל תשכחו להירשם: