כך תזהו טקסט שנכתב על ידי בינה מלאכותית

שיטה מוזרה לזיהוי תוכן שנכתב על ידי בינה מלאכותית, מכשיר להארכת חיים - יחולק חינם למיליוני בני אנוש 21 באפריל, 2024

21 באפריל, 2024

נכון שתמיד מוציאים מהדורה מיוחדת לחגים?
אז לא פה. בואו לא נהיה פרובינציאלים, לבינה המלאכותית לא אכפת מהמנהגים המוזרים של בני האנוש!

השבוע בחדשות הגדולות: 

  • מכשיר להארכת חינם יחולק בחינם למיליוני בני אנוש.
  • מטא מוציאה בוט חדש, שישתלב בכל המוצרים שלה.
  • מדוע מודלי השפה בוחרים במילים לא שגורות באנגלית? תשובה מפתיעה.

השבוע בחדשות הקטנות: 

  • שירות חדש יאפשר לבוטים לשלם לבני אנוש. Say WHAT?
  • רובוט ישראלי חדש.
  • מודל חדש בשם Reka.
  • מיקרוסופט משקיעה באיחוד האמירויות, ולא במקרה.
  • ועוד ועוד ועוד ועוד.

 

פליז שיחזרו החטופות והחטופים. חג חירות פה, אז שייצאו לחירות.

קריאה מהנה.

**82% בינה אנושית** 

בינה מלאכותית היתה מעורבת ממש מעט בתהליך כתיבת הניוזלטר.

חדשות - בקצרה

1) פרויקט עצמאי וקטן שהתחיל להתרוצץ ברשת השבוע, מסמן כיוון אפשרי ומפחיד – PayMan מאפשר לבוטים של AI לשכור בני אנוש, כמוכם וכמוני, להשלים משימות שה-AI לא יכול לעשות עדיין. הפלטפורמה מבטיחה לספק אפשרות לבינה המלאכותית לשלם (אתגר, הרי בינה מלאכותית לא יכולה לפתוח חשבון בנק. עדיין). 

2) מיקרוסופט תשקיע מיליארד וחצי דולר בקבוצת G42 מאיחוד האמירויות (קבוצה המקימה חברות טכנולוגיה, ממוקדות ב-AI). למה זה מעניין? כי המהלך בעצם נועד לחבר את איחוד האמירויות לארה״ב ולא לסין. ממשל ביידן תיווך בעסקה, כחלק ממהלך גיאו-פוליטי שמטרתו לנצח את סין במרוץ ה-AI. וכן, ה-42 בשם של הקבוצה הוא הומאז׳ (איזו מילה נפלאה זו הומאז׳) לדאגלס אדמס.

3) Adobe משחררת בקרוב עדכוני AI לפרמייר שלה, תוכנת עריכת הוידיאו. למה זה וואו? תראו את הסרטון. בקרוב נוכל להאריך סצינות עם AI, לגזור החוצה רקעים ולהוסיף B roll באמצעות פרומפט טקסטואלי פשוט.

4) מודל חדש הושק לעולם – Reka, חברה מעמק הסיליקון, של יוצאי חברות ה-AI הגדולות. Reka מתיימר להתחרות בכל המודלים הגדולים. למה זה מעניין? כי קשה ויקר ליצור מודל, ואנחנו כאנושות צריכים כמה שיותר מודלים, כדי לפזר את הכוח. ממש ממליץ שתתנסו בעבודה עם המודל.

4) אמזון הולכת בעקבותיה של ספוטיפיי, ומשיקה AI Playlist Generator. לא מפתיע, ומתבקש.

5) חיל האוויר בארה״ב דיווח על הצלחה בניהול של קרב אווירי בין מטוס מוטס עלידי AI למטוסים עם טייסים אנושיים. המונח ה״מקצועי״ הוא Dog-fight. מודה שלא הכרתי, וחפרתי מעט – קרבות כלבים אוויריים הם בעצם קרבות בין מטוסים, שדורשים לוחמה מטווחים קצרים, תנועות מהירות וחדות ותמרונים מורכבים מטווח קצר. המשמעות? בינה מלאכותית הופכת להיות ממממש טובה בקרבות אוויריים.

6) אנחנו בדרך לרגע ה-ChatGPT בעולם הביו-טק. המאמר הזה מ-Time מספר על מהפיכה עצומה שמתרחשת כרגע, מחוץ למודעות של רובנו – מהפיכה של מחקר, ניסויים, גילוי ואפילו יצירה של חומרים חדשים. חומרים כאלה ישמשו בהכל – מתרופות ועד…כל דבר למעשה. ומה שיותר מעניין זה כותב המאמר – אריק שמידט, לשעבר מנכ״ל ויו״ר גוגל, שחוזה מהפיכה עצומה בקרוב.

7) מיקרוסופט פרסמה פרויקט חדש שלה – Vasa1 – יצירת סרטון מתמונת ראש. עוד שירות שהופך תמונת פרצוף לוידיאו? ממליץ שתכנסו שניה ותראו – יש פה קפיצה משמעותית ביכולת להפוך פרצוף של אדם לאינסוף סרטוני Talking Head.

8) גוגל מארגנת מחדש חלק משמעותי מהחטיבות שלה. המטרה – לרכז את המחקר והפיתוח בעולמות ה-AI בחטיבה אחת (קודם היו יחידות ה-AI מפוזרות בין החטיבות השונות). זה גם המקום לברך את יוסי מתיאס, העומד בראש גוגל ישראל, ומונה לראש חטיבת המחקר של גוגל (קידום מדהים).

9) הסטארטאפ Tome מפטר 10 אחוז מעובדיו. יש לו בסה״כ כ-60 עובדים, אז למה זה מעניין? כי בעיני זו סנונית ראשונה – אני חוזר על התחזית הפסימית שלי – מרבית הסטארטאפים בתחום ה-AI יימחקו. ההייפ מתחיל להתפוגג, והמשקיעים רוצים לראות הכנסות ורווחים. Tome היא אחת מהמובילות העולמיות ביצירה של מצגות עם AI. אני ממש בעדם, אבל פסימי (לא אישית נגדם, בנוגע לכל היזמות בתחום ה-AI).

רובוטיקה

10) Boston Dynamics – החברה אולי הידועה ביותר בתחום הרובוטיקה בעולם, מוציאה את דגם אטלס שלה לגמלאות ומשיקה Atlas חדש, שמופעל על ידי חשמל, ולא בהידראוליקה. הכניסה של ה-Gen AI לתחום הרובוטיקה מאפשרת לרובוטים לעשות הרבה יותר מבעבר, בזכות היכולת ״לעכל״ מידע מסוגים שונים (שמיעה, ראייה וטקסט) ולפעול במגוון דרכים. 

11) רובוט ישראלי זכה לפרסום השבוע – Mentee, רובוט עמוס בפתרונות AI, שיאפשר לכל אחד ואחת מאיתנו (מדובר ברובוט למלאכות ביתיות) ללמד ולהכשיר אותו. וכן, הוא ישראלי! ובאופן לא מפתיע, אמנון שעשוע הוא אחד המייסדים. שעשוע הופך להיות משקיע ויזם מוביל בתחומים הכי סוערים כיום (בינה מלאכותית ורובוטיקה).

חדשות – בקצרה

12) חוקרים מקיימברידג׳ דיווחו ששימוש בבינה מלאכותית יסייע להם למצוא פתרונות לפרקינסון, במהירות גדולה פי 10 מבעבר. זה סופר משמעותי – מחלת הפרקינסון היא המחלה הנוירולוגית הצומחת ביותר בעולם המערבי. 

13) מודלי שפה מתקרבים ליכולת של מומחים באופטמולוגיה, מחקר חדש! לא מפתיע כבר, ואני חוזר על זה שוב ושוב – מודלי שפה מצליחים לאבחן ולהציע טיפול ברמה הולכת ומשתפרת.  

דיפ פייקס ודיס-אינפורמציה, הרצאה

בריטניה מוציאה מחוץ לחוק יצירה של דיפ-פייקס מיניים (כלומר אסור יהיה לקחת דמות של אישה או גבר וליצור איתם תמונות וסרטוני סקס). 
זה נראה לנו מובן מאליו, אבל הרגולציה בעולם רק מתחילה להתמודד עם האתגרים האלה.

בנושא הזה בדיוק – ב-7.5 יש לי את הזכות להרצות במפגש של קהילת חדשנות DatA-IL בנושא דיס-אינפורמציה (תודות ל- @Talya Vaish על ההזמנה).

השאיפה היא ליצור מפגש עם תוצאות פרקטיות, בשילוב של האקדמיה, המגזר הציבורי וחברות טכנולוגיה – וננסה להבין ביחד מה הסכנות, ואילו פתרונות כבר קיימים בישראל.

 

לינק לרישום לכנס.
 

נתקלתן בפוסט או ווטסאפ של מישהו שמחפש הרצאה או סדנא על AI?

אשמח אם תמליצו* עלי. אני מרחיב את פעילות הסדנאות.

 

* יש שמועה שמי שממליץ עלי להרצאה או סדנת AI, מגיע לגן העדן של מי שממליץ על חברים להרצאות. שמעתי שיש שפע של בינה מלאכותית ורובטים בגן העדן הזה, שעושים את כל העבודות השחורות בזמן שבני האנוש רצים להם בחופש והנאה.

שלושה דברים גדולים

1. סטארטאפ שמחלק בחינם מכשיר המסייע בהארכת חיים

בריטניה מוציאה מחוץ לחוק יצירה של דיפ-פייקס מיניים (כלומר אסור יהיה לקחת דמות של אישה או גבר וליצור איתם תמונות וסרטוני סקס). 
זה נראה לנו מובן מאליו, אבל הרגולציה בעולם רק מתחילה להתמודד עם האתגרים האלה.

בנושא הזה בדיוק – ב-7.5 יש לי את הזכות להרצות במפגש של קהילת חדשנות DatA-IL בנושא דיס-אינפורמציה (תודות ל- @Talya Vaish על ההזמנה).

השאיפה היא ליצור מפגש עם תוצאות פרקטיות, בשילוב של האקדמיה, המגזר הציבורי וחברות טכנולוגיה – וננסה להבין ביחד מה הסכנות, ואילו פתרונות כבר קיימים בישראל.

 

לינק לרישום לכנס.
 

נתקלתן בפוסט או ווטסאפ של מישהו שמחפש הרצאה או סדנא על AI?

אשמח אם תמליצו* עלי. אני מרחיב את פעילות הסדנאות.

 

* יש שמועה שמי שממליץ עלי להרצאה או סדנת AI, מגיע לגן העדן של מי שממליץ על חברים להרצאות. שמעתי שיש שפע של בינה מלאכותית ורובטים בגן העדן הזה, שעושים את כל העבודות השחורות בזמן שבני האנוש רצים להם בחופש והנאה.

2. מטא משחררת מודל משודרג, ו-AI Assistant חדש

שורה תחתונה: מטא ממשיכה להתחרות במירוץ החימוש של הבינה המלאכותית – השיקה ״עוזר״ חדש שיישב על כל המוצרים שלה + גרסה חדשה למודל שלה, Llama3.


מטא שחררה השבוע ״עוזר״ חדש, הקרוי Meta AI, שיישב על כל האפליקציות של החברה – פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ ומסנג׳ר. הבוט יסייע בלמידה, יצירה ובכלל ילווה את הפעילות השוטפת שלנו ברשתות. העוזר גם יסייע ליצור תמונות במהירות (תחשבו כמה שזה יכול לעזור בפוסטים).

מוזמנות ומוזמנים להירשם, זה לא זמין בישראל עדיין.

העוזר החדש של מטא יושב על גרסה חדשה של המודל Llama של מטא.
Llama 3 מגיע עם שתי גרסאות של כמויות מידע ״מעוכל״ – 8 מיליארד פרמטרים ו-70 מיליארד פרמטרים. מטא טוענת כי הוא מוביל בשורה ארוכה של בנצ׳מרקינג לעומת מודלים אחרים.
הבשורה האמיתית – הוא Open Source, בניגוד למתחרים. זה וואו גדול, וריספקט ענקי למטא (כשמגיע מגיע).

תוכלו לנסות אותו דרך Meta.ai (כאמור, עדיין לא זמין בארץ) או דרך Poe (פלטפורמה מבית Quora, שמספקת גישה לכל המודלים המוביליםה קיימים – ChatGPT, Claude, Gemini, Llama, Reka ועוד).

3. איזו אנגלית יש ל-ChatGPT? אנגלית אפריקנית מסתבר!

שורה תחתונה: מסתבר שמספר מילים, למשל Delve, חוזרות שוב ושוב בכתיבת AI. זו לא מילה שגורה, בכלל. אז מדוע? בגלל המאמנים האנושיים שלה, שרובם מקניה. 

משהו די הזוי מתרחש בזירת הבינה המלאכותית. 
אחד ממייסדי y-Combinator, אחד האקסלרטורים וגופי ההשקעה הידועים והמוצלחים בעולם (אם לא המוצלח מכולם), טען בטוויטר כי יש לו דרך לזהות תוכן שנוצר על ידי AI, וזה כשהוא קורא את המילה Delve.

Delve – לחקור, להתעמק, לרדת לשורשם של דברים.

כמובן שהאמירה שלו יצרה סערה – הוא טען שזו מילה שלא משתמשים בה בכלל, והתחילה להופיע יותר ויותר בכתיבה בעקבות הופעת המודלים דוגמת ChatGPT.

לקחתי את זה הלאה וחקרתי עוד – מה הקטע של השימוש במילה הזו?
אז מסתבר שהיא גם הופיעה יותר ויותר במאמרים מדעיים בשנתיים האחרונות (ראו גרף בסוף האייטם).

ומה מסתבר בסופו של דבר? זו מילה שמשתמשים בה הרבה יחסית באנגלית אפריקאית
מודלי השפה (ה-LLM) לא רק ש״עיכלו״ כמויות פסיכיות של מידע, הם גם עברו אימון על ידי בני אדם (כתבתי על זה בעבר, תחת הכותרת ״הצד האפל של הבינה המלאכותית״ – יש ממש Sweat Shops של עובדים בשכר זעום, במדינות מתפתחות, שתייגו מידע עבור המכונה).

הרבה עבודה נעשתה בקניה – על ידי בני אנוש שעברו על המידע שנכנס למכונה, תייגו אותו, ו״לימדו״ את המכונה כיצד להוציא תשובה מעולה כפי שהם מוציאים כיום.

ולכן! לכן נראה הרבה את המילה Delve (ועוד מספר מילים שרווחות באנגלית האפריקנית) בתוצרים של המודלים.

איזה הזויים אנחנו בני האנוש, נכון?

בגרף:
מחקר של דר׳ Jeremy Nguyen בדק את השימוש במילה Delve במחקרים מדעיים מאז 1990, ומראה כי מחקרים רבים נכתבו בשנתיים האחרונות בעזרת ChatGPT.

תשלחו לחבר או חברה שעשויים להתעניין:

קיבלתם את הניוזלטר מחבר?
אל תשכחו להירשם: