AI חדשות – סיכום של 2023 ותחזיות (אמיצות) ל-2024

סיכום 2023 ו״תחזיות״ ל-2024

31 בדצמבר, 2023

 

הניוזלטר יוצא ביום האחרון של השנה, לא נסכם?
ואם כבר מסכמים, לא נסתכן בכמה נבואות ותחזיות? ברור שכן!

אז השבוע, מעט חדשות ואייטם שמנסה לסכם את 2023 ואייטם תחזיות ל-2024.
התקציר הקולי של הסיכום והתחזיות נמצא כאן.

שיהיו לנו בשורות טובות ב-2024, ושהחטופים והחטופות יחזרו כולם וכולן בשלום, ומהר.

יאללה 2024 – תביאי בשורות טובות, מגיע לנו!!!

חדשות - בקצרה

1) סמסונג משיקה בקרוב מקרר AI. תחשבו שהוא יוכל להמליץ על מתכונים על בסיס מה שיש בתוכו? או לחשב קלוריות?
או לצעוק עלינו כשאנחנו מוציאים משהו טעים ב-11 בלילה? האמת זה פחות מגניב…

2) ממשל ארה״ב מחפש אנשים בעלי כישורי AI, למוסדות השלטון השונים – ומכריז שהוא מאפשר גם למומחים מחו״ל להגיע ולעבוד בתחום בארה״ב. חכמים האמריקאים.

3) מיקרוסופט משיקה את ה-Copilot שלה גם במובייל – לאנדרואיד ולאייפון. למה זה מעניין? כי זו הדרך שלכם ושלכן להשתמש ב-GPT 4 מבלי לשלם ל-Open AI על ChatGPT Plus. תחרות מעניינת יש בין שתי השותפות האלה.

4) זה ממש מעניין וחשוב! אחד המעצבים המובילים של הטלפונים והשעונים של אפל עוזב, לאחר שגויס על ידי סם אלטמן ו-ג׳וני אייבי (לשעבר ה-Chief Designer של האייפון). המטרה – פיתוח מוצרים מבוססי AI. 

סיכום ותחזיות

1. 2023: שנת הבהלה לזהב של ה-AI

בשורה התחתונה: Generative AI בכל מקום.

אגב, התקציר הקולי של הסיכום והתחזיות נמצא כאן.

ב-2023, השם AI, שנמצא איתנו מאז שנות הארבעים של המאה שעברה, הפך להיות כינוי נרדף ל- Generative AI. 
הבינה המלאכותית היוצרת הראתה לנו שמודלים יכולים לסייע ביצירת טקסטים, תמונות, מצגות, סרטונים, קוד, ועוד ועוד.

2023 היא שנת ה-Fomo הגדולה – השנה שבה הופצצנו בפיתוחים חדשים של מודלים קיימים, מודלים חדשים וכמובן – שלל מוצרים חדשים מבוססי AI ומוצרים וותיקים שהכניסו AI, מדי יום ממש.
לכל מי שקורא על ההתפתחויות יש תחושת Fomo, לצד פחד על זה שאנחנו מפספסים את המהפיכה.
אל דאגה, אנחנו לא.

ההתחלה: השקת ChatGPT של OpenAI בסוף נובמבר 2022 הציתה אש שפרצה דרך ביצירת טקסט, תמונות, קוד, מצגות, סרטונים, מוסיקה ועוד ועוד.

תחרות ״המודל שלי גדול יותר״ בין הענקיות: ענקיות הטכנולוגיה מיהרו להשיק צ'אטבוטים משלהן ולהשקיע מיליארדים בחברות דוגמת Open AI, Inflection, Anthropy, Mistral ועוד.
כלים שיוצרים תמונות מפרומפט טקסוטאלי (ההאצה גם היא היתה בזכות Open AI, שהשיקה את DallE ב-2021). בסוף 2023 הכלים האלה התחילו להתמזג עם עמיתיהם מחוללי הטקסט (וכך אפשר ב-Chat GPT Plus לייצר תמונות עם DallE 3). 

מיקרוסופט שילבה את מודלי השפה של OpenAI במנוע החיפוש Bing שלה. גוגל, שהרגישה איום מוחשי על עסקי החיפוש שלה, שחררה את Bard, באיחור של מספר חודשים ועם תוצאות טובות פחות משל GPT.

ההשקות המהירות האלה היו מלוות בתופעות מבהילות, אולם החברות הגדולות לא עצרו – מיקרוסופט וגוגל הכניסו והתחילו להשיק מערכות AI בתוך הכלים דוגמת Word, Docs, Powerpoint, Slides וכדומה. 

במקביל – מיקרוסופט מעמיקה את אחיזתה בשוק המפתחים, דרך Github. תשאלו את המפתח הקרוב אליכם כעת האם הוא זוכר איך היה פותר בעיות לפני ה-Copilot או לפני ChatGPT. 

סביר שאתם לא יודעים ויודעות (ואין סיבה שתדעו) שמתקיים גם דיון קולני על האם המודלים צריכים להיות Open Source  או לא. Open AI, למרות השם, הם לא Open Source.
מטא הציעה בתחילה את LLaMA בחינם לחוקרים, אך עברה לצד השני כדי להנגיש יצירת טקסט באיכות גבוהה לכולם. בעקבותיה הגיעו Falcon, Mistral ועוד רבים. מודלים רבים בקוד פתוח מספקים ביצועים שמקבילים בתוצרים לאיכות שלGPT-3.5, למרות ש-GPT-4 של Open AI הוא עדיין המודל המוביל בעולם.

בענן, Microsoft Azure, Google Cloud ו-Amazon AWS נאבקו לספק Generative AI בענן. אמזון הציעה את מודלי TItan שלה ומבחר מודלים מצדדים שלישיים, כולל Stability AI, Anthropic ו-AI21. 

GPT4 ששוחרר היה מהפיכה של ממש ביצירת טקסטים, וביכולת שלו לקלוט מסמכים ובהמשך תמונות ואודיו. פחות משנה לאחר ש-המודל יצא, ChatGPT שילב בפנים את DALL-E 3, מה שנתן לו את היכולת לפרש תמונות וגם לייצר תמונות.
בדצמבר, גוגל הציגה את Gemini: משפחה של מודלים שפה-ראייה שמעבדים קלט משולב של טקסט, תמונות, שמע ווידאו.

בהלת זהב: ה-Gen AI יצרה גל של מימון למיזמים של בינה מלאכותית. מיקרוסופט השקיעה 13 מיליארד דולר ב-OpenAI, ואמזון וגוגל שותפות במימון הסטארטאפ הצעיר Anthropic בהשקעות של מיליארדי דולרים כל אחת. סטארטאפים אחרים בתחום הבינה המחוללת גייסו מאות מיליוני דולרים.

במקביל ראינו התפתחות מדהימה של יצירת תמונות (Midjourney הוציאה לפני שלושה שבועות את V6, שמהווה שיפור נוסף וגדול ביצירת תמונות). סטארטאפים כגון Runway, Pika ועוד, מדגימים יצירה של וידיאו מפרומפטים. מוסיקה הופכת לאמנות שכל אחד יכול לעשות.
בהוליווד השחקנים שבתו, ואז סיימו לשבות, לאחר שהגיעו להסכמה עם האולפנים, בין היתר על שימוש בדמויות משוכפלות שלהם.

סם אלטמן פוטר מ-Open AI, ואז הוחזר אחרי שבוע, באחת הסאגות המטופשות ביותר בתולדות עמק הסיליקון (שהדגימה את מגבלות הבינה האנושית, בעיני).

שנת 2023 היתה השנה שבה ה-Generative AI שטפה אותנו במבול עצום.
שנת 2024 תהיה…לדעתי…השנה שבה כולנו נירטב הרבה יותר.

התחזיות ל-2024, באייטם הבא.

2. טרנדים שייתחזקו ב-2024

שורה תחתונה: מרבית כלי ה-AI יתחילו להמחק ב-2024, הגדולות ייזכו ברוב המשתמשים, כיוונים כגון Cloning, יצירת וידאו מפרומפטים, עוזרים אישיים ופיתוח תרופות יאיצו עוד הרבה יותר.

הנבואה ניתנה לשוטים, ובעולמות ה-AI צריך להיות יותר טיפש משוטה כדי לנבא מה יהיה.
באותה הנשימה – מספר טרנדים פרצו השנה לחיים שלנו בתחומי הבינה המלאכותית, וכאן אנצל את הבמה כדי להעריך אילו טרנדים יתחזקו.

ריבוי הכלים: יש פיל חדר. האמת שיש כמה פילים בחדר, ואין באמת מקום לאחרים.
מה הדימוי הזה רוצה לומר? אל תיבהלו מריבוי הכלים, ומזה שכל יום נולד עוד כלי שיוצר מוסיקה או מצגות. הרוב המוחלט של הכלים יימחק – החברות הגדולות (למרבה הצער) יגרפו את מרבית המשתמשים של כלי ה-AI.

MultiModal: אחת הסיבות לחיסול המוני הכלים הוא המעבר ממודלים שיודעים לספק צורה אחת של ג׳נרטיב, ל-MultiModal (שימו לב, Modal עם A ולא Model). צ׳אטגפט הוא דוגמא מצוינת – אפשר להעלות אל GPT4 טקסט, מסמכים בפורמטים שונים, תמונות, וקול – והוא יודע להוציא החוצה תמונות, טקסטים וקול. 
זה מה שיקרה לכל הכלים הגדולים – הם יציעו הרבה אפשרויות, ובדרך יחסלו את מרבית כלי ה-AI.
מי ישרוד? מי שיספק צורך ספציפי, כלים שמתמקדים בנישות, וכלים שיצליחו במהירות לצבור משתמשים (משלמים) ולבנות מותגים חזקים (תראו מה Jasper עשו למשל).

שווי חברות וגיוסים: כבר בחצי השני של 2023 הורגש ש״קשה יותר״ לגייס לסטארטאפים בתחום ה-AI. משקיעים מנסים להבין האם מדובר בטכנולוגיה חדשה או שמדובר בעוד סטארטאפ שיושב על הטכנולוגיה של OpenAI והביזנס קייס שלו יימחק במחי החלטה אחת של סם אלטמן או אילון מאסק.
שווי החברות המובילות בתחום הולך ומתנפח. מתישהו תהיה ירידה, אולם לא בטוח שדווקא ב-2024 נגיע לשוויים הגיוניים יותר (שוויה של Open AI צמח פי 5 מתחילת 2023 ועד לסופה, מ-20 מיליארד  לכ-100 מיליארד דולר, עם כ-מיליארד דולר הכנסות שנתיות).

סוכנים: הכיוון שאליו יילכו מרבית הכלים שסביבנו (כולל Chat GPT) – יצירת Agents. סוכנים יצליחו לא רק לספק תשובות כמו ChatGPT או Claude, אלא גם לבצע פעולות של ממש בדיגיטל. בין אם זה לבנות אתר, לשלוח מייל, להזמין ארוחה שבדיוק GPT המליץ לי עליה או להתחבר לכל מערכת שקיימת בארגון ולהפעיל אותה (התכוונתי ל-Salesforce למשל, לא לטילים האטומיים של ארה״ב. עדיין). זה הכיוון שאנחנו צועדים אליו, וב-2024 נאיץ.
 
עוזרים אישיים: אחד הטרנדים המעניינים – חברות כמו Inflection, גוגל, מייקרוסופט, אמזון ועוד, מפתחות עוזרים אישיים מוכווני בריאות, קריירה ותמיכה נפשית. הרעיון? בטלפון האישי שלנו יישב לו עוזר AI אישי, שיכיר אותנו, ינטר אותנו, ויידע לסייע לנו. הגיוני, לא? 

תרופות ובריאות: כל נושא פיתוח התרופות והבריאות שלנו הולכים לעבור מהפיכה של ממש בזכות מודלי ה-AI (ופה לא מדובר על Generative AI). אני מחכה ועוקב אחרי זה. הגיוני שבינה מלאכותית תחפש ותמצא חיסונים, תרופות, חלבונים ושאר חלקיקים שיכולים להאריך לנו את החיים, ולשפר את איכות החיים תוך כדי.

Cloning: האמת שפה באמת השמיים הם הגבול. לא יודע אפילו להעריך להיכן כפול הפרצוף, הגוף והקול שלנו יובילו. השחקנים בהוליווד הגיעו להסכם עם האולפנים שמגן על זכויות היוצרים על גופם וקולם. האם לכל אחד מאיתנו יהיו כפילים? סביר שכן, מאחר שזו קפיצה הגיונית לתוך עולם המטאוורס.
בגלל זה התחלתי כבר לייצר Clones משלי. 

יצירת וידיאו ותוכן: אילון מאסק צייץ ממש לפני יומיים ש-2024 תהיה השנה שבה AI ייצור סרט שלם. לא בטוח אם אכן זה יקרה ב-2024, 2025 או שנה אחרי, מה שבטוח, זה יקרה ממש בקרוב – אפשרויות יצירת התוכן ובמיוחד הוידיאו הולכות ומתפתחות מדי יום ממש.
מה תהיה ההשפעה על נטפליקס וספוטיפיי? מה תהיה השפעה על התקשורת של כל אחד מאיתנו? אני ממש מחכה לראות.

בחירות 2024: השנה יהיו בחירות בארה״ב, במה שכבר מכונה ״בחירות ה-AI״. למרות מאמצי הפלטפורמות, ברור שנראה מבול של טקסטים, תמונות וסרטונים שמיוצרים על ידי AI ומטרתם לשבש את דעת הציבור. ״מה חדש?״, אתן בטח שואלות. הכמות והאיכות, זה מה שחדש. 

B2B: אני חוזר על המנטרה ברמה טרחנית – המהפיכה האמיתית לא הגיעה. המהפיכה תורגש במלוא העוצמה כשהכלים ייפגשו את עולם ה-B2B. השימוש במרבית כלי ה-Gen AI כרגע הוא ברמה האישית. חדירה לשוק הארגוני – משמע שארגונים יירכשו כלים לייעול תהליכים – מפרודוקטיביות ועד הטמעה במוצרים של החברות עצמן – אנחנו רק בתחילת המהלך הזה. נרגיש את זה ב-2024 ועוד איך. הכסף הגדול, אגב, לא נמצא בעולמות הצרכנים אלא בעולמות הארגוניים.

פרודוקטיביות: מי שמשתמש בכלי AI כבר עכשיו יכול לדווח על עליה של עשרות אחוזים בפרודוקטיביות. הכלים לא מייתרים אותנו, ולא יוצרים תוצרים מספיק טובים (כרגע), אבל הם מסייעים במחקר, בכתיבה, במצגות, בניתוח נתונים ועוד ועוד. עוד שנתיים לא תזכרו שפעם הייתם כותבים מייל בעצמכם, ממש כשם שאני לא זוכר את החיים המקצועיים שלי לפני ChatGPT ודומיו.

חיפוש באינטרנט: החיפוש הולך להשתנות משמעותית. כבר עכשיו הוא משתנה. גוגל תשיק את ה-SGE בכל העולם (חוויית חיפוש חדשה, שכוללת תוצאות מ-AI, למשל Bard, בראש עמוד התוצאות). כל הדרך שבה אנחנו מסתכלים על נבירה במידה, ונבירה באינטרנט, הולכת להשתנות ביתר שאת ב-2024. 

מודלים מסוג חדש: לא על ה-LLM לבדו יחיה האדם. מודלים חדשים, ואלגוריתמים חדשים, עשויים לשבש את הצורה שבה אנחנו משתמשים ב-AI. כן, גם השינוי יכול להשתנות.

חיבור לעולם הפיזי: תראו את החדשה על אלטמן שגייס מאפל את אחד המוכשרים, כדי ליצור מוצרים מבוססי AI. סיכת ה-AI של Humana כבר הושקה. ב-2024 נראה יותר IOT שפועל על מודלי AI, וגם רובוטים שיפעלו עם מודלים של AI, והמשמעות היא שה-AI ישפיע על העולם הפיזי שלנו, ולא רק דרך המחשבים והטלפונים שלנו. ברור לכולן שאנחנו חייבים להתחיל לדבר עם המכוניות שלנו, נכון?

ברור ברור שלא סקרתי את הכל. בטח אזכר בכאב בדברים שלא הזכרתי, שלוש דקות אחרי הלחיצה על הכפתור.
תהיו סלחניים וסלחניות, בכל זאת שוטה שמספק נבואות על AI.

אם אצדק – תזכרו היכן שמעתם וקראתם על זה.
אם אטעה – לא נזכור את זה, נכון?

תשלחו לחבר או חברה שעשויים להתעניין:

קיבלתם את הניוזלטר מחבר?
אל תשכחו להירשם: