צאו מהארון

אני מפציר - צאו מארון ה-AI.
וגם - Open AI בהכרזה גדולה.

14 במאי, 2024

הניוזלטר יצא ביום שלישי השבוע, בגלל יום הזיכרון ויום העצמאות.

השבוע בחדשות הגדולות: 

  • דו״ח חדש על שימוש ב-AI במקום העבודה גורם לי לבקש מכם ומכן – צאו מארון ה-AI בבקשה.
  • Open AI בהכרזה גדולה.
 
השבוע בחדשות בקטנה:

  • דיפ-מיינד של גוגל משחררים מודל משופר לזיהוי חלבונים, עם משמעויות מטורפות.
  • בית חרושת לבניית רובוטים אנושיים.
  • המייסדת של באמבל טוענתש בקרוב בינה מלאכותית תצא לדייטים עם בינה מלאכותית של אחרים.
  • Open AI בודקת יצירה של פורנו AI בצורה אחראית ואתית.
  • ועוד ועוד ועוד ועוד.

קריאה מהנה.

**78% בינה אנושית** 
בינה מלאכותית היתה מעורבת מעט בתהליך כתיבת הניוזלטר, הקצב משתפר.

חדשות - בקצרה

1) תראו איזה יופי – שת״פ בין חברת יצירת הוידיאו Runway ml לפסטיבל הסרטים של טרייבקה ליצירת פסטיבל סרטי AI ראשון מסוגו

2) פרפלקסיטי (Perplexity AI – אחד הכלים האהובים עלי בעולם, מתחרה ישירות בחיפוש של גוגל) חוברת לחברת Soundhound (שמתמחה ביצירה של עוזרי AI קוליים). המטרה – להביא את עולם מודלי השפה לרכבים ולמוצרים נוספים. סאונדהאונד נהנית (וסובלת) מההייפ של ה-AI בוולסטריט בשנתיים האחרונות (נהנית וסובלת = עולה ויורדת בתנודתיות גדולה).

3) השבוע יתפרסם מסמך ״מפת הדרכים״ של ארה״ב בנושא בינה מלאכותית.
התוכנית, שנכתבה על ידי קבוצה דו-מפלגתית (Bi-Partisan) של סנטורים, סוקרת שורה של נושאים – כולל ההשפעה של בינה מלאכותית על הצבא, שירותי הבריאות והעובדים. דבר אחד כבר ידוע – זה יעלה מיליארדים.

4) המנכ״ל של קבוצת הפרסום הגדולה בעולם (WPP) כמעט היה קורבן של הונאת דיפ-פייק. למעשה, לא בדיוק הוא – כי הפושעים השתמשו בחשבון ווטסאפ מזויף, שכפול קולי של המנכ״ל וצילומי וידיאו מיוטיוב, כדי לנסות ולהוציא כספים מעובדים בפגישה איתו (כאילו, בפגישה עם השכפול שלו).

5) בטח שאלתם.ן את עצמכם איך נראה בית חרושת שבו בונים רובוטים אנושיים? תראו את הסרטון הזה מסין, שהפך לויראלי השבוע. אמאלה ואבאלה.

6) המייסדת של אפליקציית השידוכים Bumble (אפליקציה שנוסדה עם מחשבה על הקהל הנשי כקהל ראשוני של האפליקציה) טענה השבוע בראיון ב-Fortune שבקרוב קונסיירז׳ AI (Concierge, מוזר לכתוב את זה בעברית) יוכל לצאת למאות דייטינג עם קונסיירז׳ים של אחרים, כדי לבדוק התאמה.
נשמע מגוחך? כי השיטה של למשל הטינדר טובה יותר? אין ספק ששווה לתת ל-AI הזדמנות לשדך בין בני אנוש.

7) מודה שהרהרתי בסכנה לאפליקציות לימוד ושיפור שפה אחרי שהתחילו לצאת המודלים דוגמת צ׳אטג׳פט. Duolingo רוכבת מדהים על השינוי, ודיווחה על עליה של 54% במספר המשתמשים המשלמים ברבעון הראשון.

8) אנתרופיק, העומדים מאחורי המודל Claude (מתחרה של צ׳אטג׳פט, והמועדף עלי. סליחה אם אני חוזר על עצמי כל הזמן, מבקשים ממני כל הזמן להיות כמה שיותר מונגש ולא להניח שכולם יודעים או זוכרים) – שחררו השבוע כלי מדהים. כלי שמאפשר לתאר בשפה פשוטה מה רוצים להשיג ולקבל את הפרומפט המושלם (והארוך מאוד). בטוח אכתוב על זה אייטם ארוך יותר בשבועות הקרובים, כי זה לא סתם פיצ׳ר – זה סמל (טה טה טה טה, יוצר מתח…). 

9) IBM שחררה השבוע גם היא משפחה של מודלים – שפונים לקהל המפתחים, וגם היא ב-Open Source. רק מזכיר, כתבתי בשבוע שעבר על הסוגיה של האם בינה מלאכותית צריכה להיות אופן-סורס או לא. לדעתי המשוחדת – זה אייטם סופר מעניין.

10) השבוע הסתבר ש-OpenAI בודקים סוגיות אתיות בנוגע למגוון שימושים ב-AI. בין היתר, החברה בודקת איך לייצר פורנו AI בצורה ״אחראית״. אני אטרחן שוב ואגיד שכתבתי אייטם מרכזי על נושא הפורנו לפני מספר שבועות – והנחתי שפורנו AI יחסל את הפורנו האנושי (וכנראה שטוב שכך).

11) מידג׳רני עושים צעד אחרי צעד לכיוון הנגשת הכלי לכל אותם המונים שלא מוכנים להיאבק בפא%^$ג דיסקורד (היוש) כדי ליצור תמונות במידג׳רני. השבוע הם פתחו את השימוש באתר לכל מי שייצר למעלה מ-100 תמונות. הסבר ל-Rant שלי – מידג׳רני נולדו על פלטפורמת Discord, שמאוד לא ידידותית כלפי המשתמשים (מאוד חביבה על גיימרים למשל). בקרוב נוכל כולנו ליהנות מהאתר החדש יחסית.

אייטם רפואה

12) אולי יותר מכל החדשות – אלה החדשות המשמעותיות ביותר לחיים שלנו. 

Deepmind של גוגל שחררה גרסה חדשה של מודל חיזוי החלבונים שלה. AlphaFold 3 חוזה במדויק מבנה של חלבונים, DNA, RNA, ליגנדים ועוד, וחוזה כיצד הם מתקשרים זה עם זה. המשמעות משוגעת לגמרי – הם יסייעו לנו להבין הררררבה יותר את העולם הביולוגי ולגלות תרופות חדשות.

אולי תשדכו לי Design Partners?

סיפרתי בפייסבוק, מה – אני לא אספר פה? 
כהמשך של כיוון ההרצאות והסדנאות, אני מצלם בימים אלו קורסים דיגיטליים לעולם הארגוני – שמיועדים ללמד צוותי הנהלה, שיווק, מכירות, HR וכדומה – כיצד להשתמש בכלי בינה מלאכותית במשימות מקצועיות יומיומיות. 

ולמה אני אוכל את הראש על זה עכשיו?
כי אני רוצה לעשות מה שעושים בהייטקס כשמפתחים מוצר – אני מחפש Design Partners – בעיקר מנהלי ומנהלות למידה ארגונית, שעל כתיפהן וכתפיהם מונחת המשימה המאתגרת ביותר בהיסטוריה של המקצוע (אבל בלי דרמה, כן?), שייתנו לי מעט פידבק לאורך התהליך.
אני רוצה ליצור את המוצר הדיגיטלי המותאם ביותר לצרכים של ארגונים כיום.

מכירה או מכיר מנהלי למידה ארגונית? ממש אשמח אם תשלחו להם ולהן, והנה טופס למילוי פרטים.

שני דברים גדולים

1. אני מבקש מכולכן וכולכם: צאו מארון ה-AI בבקשה.

בשורה התחתונה: דו״ח חדש של מיקרוסופוט ולינקדאין מראה שמצד אחד חצי מהעובדים שמשתמשים ב-AI חוששים להודות בזה, ומהצד השני – מנהלים יעדיפו להעסיק עובדים עם כישורי AI (אפילו יעדיפו על פני ניסיון רב יותר).

מיקרוסופט ולינקדאין פרסמו השבוע את ״הדו"ח השנתי של מדד מגמות העבודה״. הן מאוששות את התחושה- השימוש באינטליגנציה מלאכותית (AI) צובר תאוצה במקומות העבודה. הדו״ח קורא לשנת 2024 "The year that AI at work gets REAL".

כמה נשנושים מהדו״ח (אני באמת קורא בשקיקה דו״חות כאלה, ההטמעה בעולם העבודה מרתקת בעיני):
1. הדו"ח מצא כי השימוש ב-GenAI הוכפל בששת החודשים האחרונים, כאשר 75% ממי שעובד בתחום ״הייטקי״ Information Technology בטכנולוגיה הזו בצורה כלשהי.
2. 78% ממשתמשי AI משתמשים ב-AI בעבודה. 52% מהם מדווחים שהם מהססים להודות בשימוש שלהם.
זה ביג ניוז תכלס, יותר מחמישים אחוז מהמשתמשים ב-AI חוששים להודות בזה!

ואני קורא לכל מי ש״בארון ה-AI״ – צאו מהארון.
שימוש ב-AI הוא סיבה לגאווה, ויכולת מבוקשת וחשובה, אל תתביישו ואל תסתירו. 

סליחה, חוזרים לדו״ח.

3. 66% ממנהלים לא יעסיקו מישהו ללא כישורי AI, ו-71% מעדיפים מועמדים בעלי ניסיון קטן יותר, אבל עם כישורי AI, על פני מישהו מנוסה יותר, אבל ללא כישורי AI.
רואות? מנהלים מעדיפים AI. צאו מהארון! 

4. משתמשי AI דיווחו על שיפור בפרודוקטיביות, יצירתיות ושביעות רצון בעבודה בהשוואה לעמיתים שמתנגדים לשינוי.
לא מפתיע בתכלס. שימוש ב-AI יוצר ממש דפוס עבודה אחר, שמרגיש יעיל יותר (והוא באמת יעיל יותר).

2. חדשות גדולות (יחסית) מ-Open AI

שורה תחתונה: אחרי שבוע (ותכלס שבועות) של ספקולציות – OpenAI בהכרזה חדשה. לא מה שציפו (הספקולציות היו קצת מביכות ברמת ההתעסקות בזה) – מודל משופר, עם יכולות טובות יותר.

אני לא מאמין, עברו משהו כמו 3-4 שבועות בלי הכרזה דרמטית של Open AI!
אני ציני קצת, סלחו לי.
למה אני ציני?
קודם כל – כי הרשת געשה משמועות על השקות בשבועות האחרונים ובמיוחד בשבוע האחרון.
משמועות על GPT 5 ועד השקה של מנוע חיפוש מתחרה לגוגל, אין ספק ש-Open AI היא הדבר הכי סקסי ורכילותי בהייטק העולמי. אולי קשורה לזה גם העובדה שסם אלטמן מחקה את ה-Playbook של אילון מאסק ומסובב את התקשורת ואת X (טוויטר) סביב אצבעו הקטנה.

אז מה ההכרזה מהשבוע?
– מודל חדש. הקרוי GPT 4o.
– המודל המשופר הוא מולטי-מודל (יודע לעכל ולהוציא קבצי אודיו, תמונות וטקסטים, זה היה כבר קודם).
– התגובה שלו מהירה כמעט כמו של בן אנוש (רלוונטי בשיחה איתו).
– המודל החדש מציג סגנונות וטונים רגשיים בתגובות – וככה אינטראקציה יותר אנושית.
– בשבועות הקרובים באמת ייצא מודל ״שיחה״ משופר, ופה כבר נראה יכולת מטורפת של ניהול שיחה אמיתית עם הבוט – פה אנחנו כבר נרגיש שזה עוד שלב במהפיכה. באתרי החדשות אפילו העלו את הטענה שהנה הם מביאים את הסרט HER לצ׳אטג׳פט (סרט מופתי מלפני עשור פלוס, שמתאר סיפור אהבה בין בן אנוש לרובוטית (והבינה המלאכותית שמאחוריה כמובן).
– תמיכה ב-50 שפות (כלומר שהמערכת תהיה ב-50 שפות. ולא, עברית לא אחת מאותן 50 שפות. בוז).

– OpenAI שוברת את מודל הפרייסינג שלה ומציעה את GPT-4o בחינם לכל המשתמשים.
זה ביג שוס – ככה היא רוצה לזנב במתחרות שלה. למשוך אליה עוד ועוד משתמשים.

תשלחו לחבר או חברה שעשויים להתעניין:

קיבלתם את הניוזלטר מחבר?
אל תשכחו להירשם: